הרב הראשי הספרדי נגד עליית בן גביר להר הבית: "איסור חמור"

הראשון לציון, הרב יצחק יוסף שלח מכתב ליו"ר עוצמה יהודית בו הביע את מחאתו על עלייתו להר הבית. "מה יאמרו המון העם בראותם שר, הפועל בניגוד לעמדת הרבנות הראשית", כתב

הראשון לציון, הרב הראשי לשיראל, יצחק יוסף
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

הרב הראשי לישראל (הספרדי) והראשון לציון, הרב יצחק יוסף, שיגר היום (שלישי) מכתב "חריף" לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בו הביע את התנגדותו לעלייה של יו"ר עוצמה יהודית להר הבית מוקדם יותר היום. בתוך כך, הרב הראשי מחה על הצעד וטען כי כשר בממשלת ישראל - על השר בן גביר לפעול לפי הוראות הרבנית הראשית שאוסרת את העלייה להר הבית.

"שמעתי בצער על החלטתך לעלות להר הבית, היום יום צום עשרה בטבת, ומתוקף תפקידי כרב הראשי לישראל וכממשיכם של הרבנים הראשיים לדורותיהם, אני חש חובה להתריע על חומרת איסור עליה להר, ולבקש ממך בשם הרבנות הראשית לישראל להימנע בעתיד מלעלות להר הבית, כדי שלא להכשיל את הרבים, ובפרט כיום שהתמנית לשר במדינת ישראל והמכשול שיש בזה מצד השפעה על הציבור הוא גדול יותר", כתב הרב הראשי לשר בן גביר במכתבו, תוך שהוא מכנה את העלייה לרגל להר הבית "איסור חמור".

"אם יש טענה שיש איזה מיעוט של רבנים שהתיר לך באופן אישי, הדבר ברור שכשר בממשלת ישראל אין לך לפעול כנגד הוראות הרבנות הראשית לדורותיה. מה יאמרו המון העם בראותם שר, יהודי שומר מצוות הפועל בניגוד לעמדת הרבנות הראשית. כולי תקווה שתמצא את הדרך לתקן את הענין", הוסיף.

Whatsapp Image 2023 01 03 At 0
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהר הבית, הבוקר | צילום: מנהלת הר הבית

כאמור, מוקדם יותר היום, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לירושלים ועלה להר הבית בליווי כוחות משטרה גדולים. זאת, למרות איומי חמאס שהדבר יוביל "לפיצוץ במצב". "הממשלה שלנו לא תיכנע לאיומי החמאס", אמר בן גביר בהגיעו למתחם הקדוש. "הר הבית הוא המקום החשוב ביותר לעם ישראל, ואנחנו שומרים על חופש התנועה למוסלמים ולנוצרים אבל גם יהודים יעלו להר, ומי שמאיים צריך לטפל בו ביד ברזל", הוסיף.

ביקורו של השר לביטחון לאומי בהר הבית "זכה" לתגובות רבות, בין היתר ממדינות ערביות כמו מצרים, ירדן, איחוד האמירויות, סעודיה וקטר וגם מצידן של ארה"ב, צרפת, האיחוד האירופי, טורקיה ועוד. מקורות פלסטיניים מסרו לחדשות 13 כי "בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי טרם החליטו כיצד להגיב, הביקור תפס אותם בהפתעה". בתוך כך, נסיעתו של רה"מ בנימין נתניהו לאמירויות, שעתידה הייתה להתקיים בשבוע הבא - צפויה להידחות.

מתפללים עלו לרגל להר הבית לרגל תשעה באב
קבוצת יהודים בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

מוקדם יותר השנה, בחודש יוני, כאשר השר לביטחון לאומי בן גביר עלה להר הבית, כינה אותו הרב הראשון לציון "אהבל": "יש אחד קוראים לו בן גביר, נכנס להר הבית בריש גלי. זה חילול השם. לצאת נגד כל גדולי ישראל האמיתיים. הוא יגיד לך 'דע לך יש לי גם כן רב', שים לב, תחשוב רגע אחד, אהבל – הרב שלך הוא כמו כל הרבנים האלה? זה כל גדולי הרבנים", אמר אז הרב יצחק יוסף.