קרב במליאה: לוין: "לא מתרשמים מאיומים"; סער: "לך תתאשפז"

שר המשפטים תקף את קודמו בתפקיד, ח"כ גדעון סער, בעקבות כוונת האופוזיציה לקדם חקיקה הנוגעת למהפכה המשפטית בעוד שהשיחות בבית הנשיא נמשכות: "זו צביעות". סער הגיב: "אתה צבוע, לך תתאשפז". בתוך כך, בקואליציה טוענים כי הצעת החוק להוצאת לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים תידחה

זמן צפייה: 03:33

שר המשפטים יריב לוין נאם היום (רביעי) במליאת הכנסת ואמר: "הפסקנו להיות תמימים. אנחנו נתקן את המערכת המשפטית. לא מתרשמים מהאיומים המאפיוזיים שאתם משמיעים כלפינו".  בתוך כך, גורמים בקואליציה טוענים כי הצעת החוק של ח"כ חנוך מילביציקי מהליכוד, שאמורה להפוך את לשכת עורכי הדין לגוף וולונטרי וחסר השפעה בוועדה לבחירת שופטים - לא תעלה ביום ראשון לוועדת השרים, ותידחה להמשך.

לוין נשא דברים במהלך הדיון על חוק השוויון שהגיע ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, ואמר: "דמם של נרצחי פיגועים בגוש קטיף זועק אלינו עד היום, אחרי שמערכת המשפט שאתם רוצים לתת לה עוד כלים וסמכויות בלתי מוגבלות הפקירה את דמם".

לוין המשיך ותקף את סער על רקע ניסיון האופוזיציה לקדם חוקים הנוגעים למהפכה המשפטית - בזמן ההידברות בבית הנשיא: "אין אדם אחד במדינה שלא רואה היום ועכשיו את האמת; מי בא לבית הנשיא ברצון אמיתי ומוכן היה להתגמש, מי עצר ולא קידם חקיקה - ומי מתנהג כאילו המדינה שלו כאילו לא היו בחירות וכאילו אתם בעלי הבית". סער השיב לו בחריפות: "אתה צבוע, לא ניתן לכם להרוס את המדינה, לך תתאשפז".

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

אמש פורסמו במהדורה המרכזית הציטוטים החריגים של השר לוין בישיבת הממשלה, שאמר כי "מיעוט פוסט-ציוני מנסה להשליט את ערכיו באמצעות מערכת המשפט", והוסיף: "השינוי יבוא רק משינוי עמוק ויסודי, כשבכיסא העליון יישב רק מי שאצלו ערך השיוון הוא אמיתי. אנחנו לא נשב פה לנצח. זו ממשלה עם הזדמנות היסטורית לעשות את השינויים הללו".

"אסור לנו לפספס", המשיך לוין, "אם לא נהיה נחושים לעשות עכשיו גם את התיקונים וגם לקבע אותם בדרך שאי אפשר לשנות, ולא לפחד מהשמאל אחרת הם נהיה במצב הפוך והם לא ידפקו לנו חשבון. אם לא נטפל בזה, לא נעשה כלום".

ח''כ חנוך מילביצקי
ח''כ חנוך מילביצקי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר התרבות והספורט הגיב גם הוא לעניין ואמר: "אני מבקש לחזק את דברי חברי, שר המשפטים - יריב לוין בעניין התיקון הדרוש למערכת המשפט. אין בנו שום חשש או מורא ואנחנו נחושים לעשות את התיקונים הנדרשים. הסיבה והצורך להידברות והסכמה נובעת אך ורק מתוך האחריות שלנו כלפי העם ומהרצון שלנו לאחות את הקרעים בחברה הישראלית. נתקן את העוול".

בתגובה לדחיית ההצעה לעיגון עקרון השוויון בפני החוק ואיסור האפליה, ולמתקפה של השר לוין על בית המשפט העליון והאופוזיציה, מסר ח"כ הרב גלעד קריב, יוזם ההצעה: "השר לוין הפך למשורר של שיר אחד - המנון השנאה לבג"ץ ולשופטי ישראל. זו היא תשובתו הקבועה על כל הצעת חוק, מהעניין הפעוט ביותר ועד לערכי היסוד של מדינת ישראל. הדיבורים על קידום השוויון, על המאבק באפליה ועל "ישראל השנייה" הם רק סיסמאות של קמפיין מתמשך וכיסוי לסדר היום האמתי שלהם - החלשה דרמטית של הדמוקרטיה הישראלית".

חבר הכנסת גלעד קריב
חבר הכנסת גלעד קריב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

חוק לשכת עורכי הדין, החוק של ח"כ חנוך מילביצקי אמור להפוך את לשכת עורכי הדין לוולונטארית (בדומה ללשכת רואה החשבון) ולהוציא את נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים. מרגע שהחוק נכתב בלו"ז הראשוני של הוועדה - החלה סערה מצד האופוזיציה, מילביצקי שלח הבהרה שהוא מבקש להוריד את הסעיף שנוגע לנציגי הלשכה בוועדה. בהמשך הוחלט בקואליציה, בהתערבות רה"מ בנימין נתניהו ובלחץ בית הנשיא - להסיר לגמרי את החוק מלו"ז הוועדה ליום ראשון הקרוב, ולדחות אותו להמשך.

הדבר הפך לקרב במליאה מכיוון שלוין טען שבעוד שמהם דורשים להוריד חוקים שקשורים לנושאי שיחות המו"מ בבית הנשיא - האופוזיציה מביאה חוק שקשור גם הוא (חוק השוויון של ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, שפרשה מהשיחות בבית הנשיא).

ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, התייחס להצעת החוק: "הניסיון החוזר להוציא את לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים, שלושה שבועות לפני הבחירות לראשות הלשכה, הוא מהלך נוסף של הממשלה להשתלט על הוועדה לבחירת שופטים, להפוך את בחירת השופטים לפוליטית וכנועה לשלטון ולהשלים בכך מהלך של הפיכה משטרית. לשכת עורכי הדין תשאר חזקה, עצמאית, דמוקרטית ומשפיעה. דינה של ההצעה להזרק לפח האשפה של הצעות נפל ולשכת עורכי הדין תמשיך להיות מבצר של הגנה על עצמאות מערכת המשפט, על הדמוקרטיה וזכויות יסוד אזרחיות".

עו"ד דורון ברזילי הגיב על הצעת החוק להוצאת לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים: "כל מה שהזהרנו מפניו קורה לנגד עינינו. זאת תוצאה ישירה של ההתנהלות חסרת האחריות של עמית בכר, שהפך את לשכת עורכי הדין בגלל מניעיו הפוליטיים והאישיים, לכלי ניגוח בממשלה. בהתנהלותו, בכר גורר אחריו את כלל ציבור עורכי הדין ומסכן את הלשכה ואת עצם קיומה. לשכת עורכי הדין חייבת להיאבק ולהישאר בוועדה למינוי שופטים במטרה להיות הגורם הניטרלי והמגשר בתהליך. עורכי הדין הם הצרכנים המרכזיים של מערכת המשפט, אנו מופיעים מול השופטים באופן יומיומי, ודעתנו חייבת להישמע לטובת כלל הציבור".