הנאום החריג של לוין: "מיעוט פוסט ציוני מנסה להשליט את ערכיו"

פרסום ראשון: אחרי שראה את תוכנית הדגל שלו נתקעת מול המחאה האזרחית, שר המשפטים ניצל את ישיבת הממשלה כדי להעביר מסר לנתניהו ולשרים: "אנחנו לא נשב פה לנצח, זו ממשלה עם הזדמנות היסטורית לעשות את השינויים הללו". לפיד הגיב: "לא תיקח מאתנו את הציונות ולא תיקח מאתנו את אהבת המולדת"

זמן צפייה: 02:22

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה אמש בישיבת הליכוד להעביר את המסר שהמהפכה המשפטית לא מתה, והערב (שלישי) פורסמו במהדורה המרכזית הציטוטים החריגים של שר המשפטים יריב לוין בישיבת הממשלה - שהמחישו את הלחץ שמופעל על נתניהו לא למסמס את המהלך.

"מיעוט פוסט-ציוני מנסה להשליט את ערכיו באמצעות מערכת המשפט", אמר לוין, "השינוי יבוא רק משינוי עמוק ויסודי, כשבכיסא העליון יישב רק מי שאצלו ערך השיוון הוא אמיתי. אנחנו לא נשב פה לנצח. זו ממשלה עם הזדמנות היסטורית לעשות את השינויים הללו".

"אסור לנו לפספס", המשיך לוין, "אם לא נהיה נחושים לעשות עכשיו גם את התיקונים וגם לקבע אותם בדרך שאי אפשר לשנות, ולא לפחד מהשמאל אחרת הם נהיה במצב הפוך והם לא ידפקו לנו חשבון. אם לא נטפל בזה, לא נעשה כלום".

Whatsapp Image 2023 04 04 At 0
נתניהו ולוין בישיבת הממשלה | צילום: אוליבייה פיטוסי, פול

מהדברים הללו ניתן להבין כי לוין רואה את תוכנית הדגל שלו נתקעת מול המחאה האזרחית, והוא מנצל את ההזדמנות הזו מול ראש הממשלה והשרים. נזכיר כי לוין, לפחות עד לא מזמן, היה מאוד קרוב לנתניהו, ובדרך כלל כשהיה רוצה להעביר לו מסרים הוא לא צריך לעשות זאת תוך "לחץ חברתי" בישיבת הממשלה", מה שמסביר כנראה גם את האופן בו נתניהו מנסה לתמרן - מצד אחד מסרים כלפי פנים ומצד שני מסרים כלפי חוץ.

Whatsapp Image 2023 05 28 At 1
רה''מ נתניהו והשר לוין בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום שוב נערכו שיחות ההידברות בבית הנשיא, אשר לאחריה הוציאו יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודעה משותפת, כחלק מהניסיון לחפות על הריבים הפנימיים ביניהם. "אנו ממשיכים כל העת בניסיון אמיתי להגיע להסכמות רחבות, ומחויבים לשמור על ישראל דמוקרטית ויציבה", מסרו השניים, "אנחנו קשובים לקולות ויודעים שרוב הציבור מעדיף צעד של הידברות על פני יציאה מהחדר".

"ההידברות בבית הנשיא היא האפשרות היחידה למציאת פתרון משותף", הוסיפו, "עם זאת הבהרנו כי המשך קיום השיחות מותנה בסיכוי להגיע להתקדמות, במחויבות לתהליך בחדר ומחוצה לו ובעצירת חרב ההפיכה המשפטית עם התחייבות ברורה, שאין חקיקה שמובילה לשינוי המשטר בישראל".

לפיד וגנץ
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש האופוזיציה לפיד מסר בתגובה לדברי לוין: "יריב, למי קראת פוסט ציונים? לסיירת גולני? לטייסי אפאצ'י? ללוחמי המוסד והשב"כ? לאנשי ההייטק והתעשיה שמשלמים את הבזבוזים האדירים של הממשלה שלך? לפטריוטים שיוצאים לרחובות עם דגל ישראל כדי להגן על המדינה שאתה מנסה להרוס? לא תיקח מאתנו את הציונות ולא תיקח מאתנו את אהבת המולדת, וההפיכה המשטרית שאתה מתכנן לא תעבור ולא תהיה".

מובילי "ההתנגדות לדיקטטורה" מסרו בתגובה: "דיבור מאפיוזי בישיבת הממשלה. לוין חושב שהוא יכול לרסק את הדמוקרטיה הישראלית - מולו מתייצבים כל שבוע מיליוני ישראלים שאומרים לו: לא יקרה. מר לוין, פה זה לא פולין - נסה אותנו, תקדם את החקיקה ומדינת ישראל תשלח אותך הביתה".