לפיד: לא יהיו פריימריז פתוחים; שלח: אנשים חזקים לא מפחדים

יו"ר יש עתיד דחה את בקשה חבר מפלגתו לקיים פריימריז לראשות המפלגה ואמר כי "תהיה התמודדות - אבל נעשה הכול בלי לחץ. נקים ועידה שבה נמצא את הדרך הטובה לקיים בחירות פנימיות"

זמן צפייה: 02:43

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) בפתח ישיבת הסיעה לדרישתו של חבר מפלגתו עפר שלח לקיים פריימריז לראשות המפלגה, ואמר: "המטרה היא להגיע במהלך 2021 לוועידת המפלגה הראשונה. בוועידה נמצא את הדרך הטובה ביותר לקיים בחירות פנימיות לתפקיד היו"ר. תהיה התמודדות. אני מברך עליה - אבל אנחנו נעשה הכול בלי לחץ. אף אחד לא מציב לי אולטימטומים. לא אתן לתופעות שהרסו מפלגות כמו העבודה וקדימה להרוס גם את יש עתיד". בתגובה, כתב שלח: "אנשים חזקים לא מפחדים".

לפיד הוסיף כי "ביש עתיד חברים אלפי פעילים שנלחמים שנים בשוחות. הם הרוויחו בזיעה, בצמתים ובגשרים את הזכות לעצב את דמותה ולבחור את הנהגתה. את הבחירות הפנימיות אנחנו נבנה איתם בעבודה משותפת. עם ראשי המטות ועם הפעילים המרכזיים. יש עתיד-תל"ם היא האלטרנטיבה האמיתית היחידה לשלטון נתניהו", טען.

יו"ר יש עתיד סיפר כי המפלגה כבר בחנה כמה שיטות לקיום בחירות פנימיות - ופסלה את האפשרות לקיים פריימריז פתוחים. "פריימריז כאלו זה קבלני קולות ומפקדי ארגזים, כל מה שאין ולא יהיה בד.נ.א שלנו. כל מה שהרס מפלגות אחרות. ההצעה לא התקבלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

2,257 אובחנו כנשאי קורונה ביממה – 12.3% מהתוצאות חיוביות

"חיפש קורבן ודקר 3 פעמים": המחבל מהפיגוע בפ"ת מואשם ברצח

ראש עיריית אילת לפרופסור גמזו: "סגר לילי יוביל לחיסול העיר"

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

שלח התייחס לדבריו של לפיד בפוסט בפייסבוק וכתב: "מאז יום רביעי שעבר לא הגיב יאיר לפיד על דרישתי לקיים בקרוב בחירות לראשות יש עתיד - פתוחות לכל מועמד ומצביע, כיאה לתהליך שבו בוחרים את האיש שיפיל את בנימין נתניהו. היום באה התשובה: מתפתלת, מתחמקת, נמנעת מהכרעה. 'נתכנס בשנה הבאה ונחליט על תהליך'? 'פריימריז פתוחים הם קבלני קולות ומפקדי ארגזים'? דווקא פריימריז סגורים, רק למתפקדים, הם קבלני קולות ומפקדי ארגזים. הפרטים אצל מפלגת העבודה".

"אבל לא הפרטים חשובים", המשיך. "חשובה הרוח. במקום לאחוז באתגר, לטובת האלטרנטיבה השלטונית וגם לטובתו שלו, לפיד מתחמק. אף אחד לא מציב לי אולטימטומים, הוא אומר. לא הצבתי אולטימטום. שמתי על השולחן, ללא איום, את הדבר היחיד שיכול בעיני להצעיד את יש עתיד אל מחוז חפצה ואל מה שהציבור הישראלי צריך. אנחנו צריכים קהלים חדשים ורעיונות חדשים. אנחנו צריכים לשים את האמת שלנו על השולחן, ולתת פתרונות לציבור הישראלי. רק כך הוא יאמין בנו בעת המשבר הזה, ויהיה מוכן לשים בידינו את גורלו. אנשים חזקים לא מפחדים מאתגר כזה".

חבר הכנסת עפר שלח
חבר הכנסת עפר שלח | צילום: חדשות 13

כזכור, בשבוע שעבר הודיע בכיר יש עתיד, ח"כ עופר שלח, כי דרש מיו"ר מפלגתו יאיר לפיד לקיים בחירות מקדימות לראשות המפלגה וביקש להתמודד נגדו. זאת, לאחר שקיומן נדחה כבר פעמיים מאז הקמת המפלגה. לטענת שלח, "מועד הבחירות המקדימות הוזז פעמיים - במהלכים חשאיים, ללא שיתוף חברי הכנסת של המפלגה והפעילים שלה". כמה דקות לאחר ההודעה לפיד מסר בתגובה: "עפר דיבר איתי על זה ואנחנו נבחן את זה".

בפוסט שכתב, טען שלח כי יש "צורך דחוף בחידוש פניה של יש עתיד". לדבריו, "דחיית הבחירות לכנסת מאפשרת לנו לבצע את מה שמתחייב כדי לבנות אלטרנטיבה ראויה לקראת הבחירות הבאות. זה מתחיל מבחירות מקדימות, מיידיות ופתוחות, לתפקיד יו"ר המפלגה. אני אתמודד, ואשמח אם יהיו עוד אחרים".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

"בליל הבחירות האחרונות, עוד לפני פירוק כחול לבן, אמרתי שכדי להציב אלטרנטיבה לימי ביבי החשוכים לא מספיק להגיד 'אנחנו נקיי כפיים' ולעמעם כל מסר אחר", המשיך שלח. "צריך לגבש ולהציג אלטרנטיבה רעיונית שלמה, בכלכלה ובביטחון ובפוליטיקה ובכל תחומי החיים. צריך להגיד אותה בבירור, בלי לזגזג ובלי להתפתל - וזה מתחיל, זה חייב להתחיל, בבחירת מנהיג שיציג כך את הפתרונות שלו ויזכה עליהם לאמון. בלי זה, לא נהיה אלטרנטיבה ולא ננצח".

ממפלגת יש עתיד נמסר אז בתגובה לדברים כי "עפר שלח ויאיר לפיד דיברו כמובן לפני הודעת שלח על רצונו בפריימריז ביש עתיד, כפי שהם מדברים על כל דבר כבר שלושים שנה. אנחנו בוחנים את הנושא למול מוסדות המפלגה, הסיעה והשטח שלה".

ח''כ עופר שלח בוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם הקורונה
ח''כ עופר שלח בוועדה המיוחדת בעניין ההתמודדות עם הקורונה | צילום: חדשות 13

יממה לאחר מכן הצהיר לפיד בריאיון לרשת ב' כי "יש עתיד היא מפעל חיי, אישאר בה גם אם יהיו פריימריז ועפר שלח ינצח". לדבריו, "הדרישה של שלח היא חלק מהחיים הפוליטיים וחלק מהאנרגיה של מפלגה גדולה המהווה אלטרנטיבה שלטונית, שמבשילה. לא נעלבתי".

את שיטת הפריימריז כינה לפיד: "גרועה", והוסיף "היא השיחתה את הפוליטיקה הישראלית". בהמשך הסביר לטענתו את הסיכונים שבקיום הפריימריז: "אחרי הפרידה מכחול לבן בדקנו את האפשרות של דמוקרטיזציה במפלגה, יש כאלה כמו עפר שחושבים שצריך פריימריז, יש כאלה שחושבים שצריך תהליכים אחרים. פריימריז חיסלו מפלגות כמו עבודה והשחיתו את הליכוד".

בסוף דבריו אמר לפיד כי "כל הדרכים נבחנות. לא יודע להגיד כרגע איך עושים את זה, בלוח זמנים מסודר ובצורה מסודרת", והוסיף כי "מפלגה זה לא משהו שאתה משנה מהיום להיום, לא זוכר כמה שנים לקח לליכוד עד שהם עברו לפריימריז".