לפיד: "מוכן להיכנס לממשלה כדי לבצע עסקת חטופים - נתניהו מסרב"

בריאיון לחדשות 13, ראש האופוזיציה התייחס לאפשרות שיצטרף לממשלה, ואמר: "בליכוד לא לוקחים את ההצעה". יחד עם זאת, לפיד הדגיש: "לא אכנס לממשלה עם בן גביר וסמוטריץ' שמטרפדים כל עסקת חטופים". כשנשאל מדוע שרה"מ יסכים להצעה שעשויה להפיל את שלטונו, אמר: "זה יותר חשוב מהשיקול הפוליטי של כל אחד מאיתנו, אפילו של בנימין נתניהו"

זמן צפייה: 11:47

בריאיון שהעניק הערב (שבת) לחדשות 13, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בהמשך להצעתו להצטרף לממשלה בכדי לאפשר עסקת חטופים: "נתניהו מייצר משוואה שבה הוא אומר: 'אתם בעד החטופים או בעד הניצחון?'. אני אומר - אין ניצחון מבלי להחזיר את החטופים. אני הצעתי ואני עדיין מציע להיכנס לממשלה בשביל לאפשר את עסקת החטופים. אני נפגש כל יום עם בני משפחותיהם של החטופים. לא יכול להיות שהם ירגישו שממשלתם הפקירה אותם פעמיים - פעם אחת ב-7 באוקטובר ובפעם השנייה עכשיו. בגלל זה, אנחנו צריכים לעשות מהלכים שכואבים לכולנו".

כאשר נשאל מדוע לרה"מ נתניהו להסכים להצעתו אם בסופה הוא יסתכן בפירוק הממשלה שלו וירידה משלטון, יו"ר האופוזיציה אמר: "אנחנו בתוך מהלך ארוך, לא של חודש ולא של חצי שנה, אלא של חמש שנים. בחמש השנים הקרובות אנחנו נצטרך לעשות הסכם נורמליזציה עם הסעודים, נצטרך לייצר מצב שבו בעזה יש מבנה שלטוני אחר לגמרי כי לא נסכים שחמאס יישאר שם, אנחנו נצטרך לבנות מחדש את החברה הישראלית שגם היא חוותה התפרקות, לכתוב חוקה, סדרה שלמה של דברים. זה יותר חשוב מהשיקול הפוליטי של כל אחד מאיתנו, אפילו של בנימין נתניהו".

יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

עוד הוסיף ח"כ לפיד: "בינתיים בליכוד לא לוקחים את ההצעה, ואני שואל את עצמי למה. אני מציע להם ממשלה של כ-90 חברי כנסת, שתעשה עסקת חטופים ותנהל את המלחמה. אני מציע להם שינוי אמיתי במצב הנוכחי. כרגע, יש לנו ממשלה לא כשירה וראש ממשלה לא כשיר. זה לא דבר פשוט בשבילי להגיד שאני מוכן לשבת תחת נתניהו, מפני שאני באמת חושב שבסופו של דבר, הטבח ב-7 באוקטובר היה במשמרת שלו, זה על שמו וזאת אשמתו. כולם אומרים לו שהוא אחראי, אבל זה לא עניין של אחריות - זה עניין של אשמה. אם אני הייתי ראש ממשלה ב-7 באוקטובר, למחרת הייתי אומר שאני יורד מהכיסא, כי ראש הממשלה שזה רשום עליו - לא יכול להישאר. יש פה משהו שגדול מהפוליטיקה של כל אחד מאיתנו".

"צריך לעשות את עסקת החטופים, וצריך לייצר מצב שבו לאתגרים שלנו - כל המדינה מתגייסת. אולי זו תקווה תמימה להאמין שבליכוד יצליחו פעם אחת לעשות את מה שחשוב", אמר יו"ר האופוזיציה, והדגיש: "התיקים לא מעניינים אותי - לא אכנס לממשלה כשבן גביר וסמוטריץ' בפנים. הם מטרפדים את עסקת החטופים בגלוי ורוצים לטרפד כל עסקה. מעניין אותי להחזיר את החטופים, מעניין אותי להחזיר למסלול את החברה הישראלית, שיהיה תקציב שעוסק במלחמה ובמה שאנחנו צריכים, ושנוכל להתייצב מול אויבנו ולנצח".

משפחות החטופים מפגינות בת"א
מחאה לשחרור החטופים בת"א | צילום: רויטרס

בהמשך לתקציב לשנת 2024, אמר לפיד: "כשאני מסתכל על התקציב, אני אומר לעצמי שזו הדרך של הממשלה להגיד: 'לא אכפת לנו מכם'. שזו הדרך של הממשלה להגיד שלא אכפת לה מהמילואימניקים שקופאים בעזה, לא אכפת לה מההורים של הלוחמים שלא ישנים, מחבר שלי שבנו לוחם כפרמדיק בעזה והוא לא ישן כבר מתחילת המלחמה, שפותח את התקציב ורואה שהוקצבו 35 מיליון שקלים לעמותות שמטרתן מניעת גיוס לצה"ל. הם איבדו בממשלה לא רק את האמון של האזרחים אלא גם את המאמץ למען השגת האמון".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הצהיר ביום שלישי כי מפלגתו "תיתן לממשלה רשת ביטחון לכל עסקה שתחזיר את החטופים לביתם ולמשפחתם", והוסיף: "הסעיף הראשון בחוזה בין המדינה לאזרחיה, שאומר שהמדינה אחראית לחייהם - הופר ב-7 באוקטובר. את החטופים אנחנו צריכים להחזיר לביתם - זו מחוייבותנו". זאת, ברקע איומיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "עסקה מופקרת" תביא לפירוק הממשלה.