לפיד: "זהו המשבר הפנימי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל"

עם הגעת החוקים הראשונים של המהפכה המשפטית להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, ראש האופוזיציה נשא דברים בפתח ישיבת סיעת יש עתיד ואמר: "היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית"

זמן צפייה: 00:00

עם הגעת החוקים הראשונים של המהפכה המשפטית להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נשא דברים היום (שני) בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, ואמר כי "זהו המשבר הפנימי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל".

"היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית", אמר לפיד בפתח דבריו, "הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל. כל הנסיונות להוביל להידברות, של הנשיא הרצוג, של האופוזיציה, של החברה האזרחית, אפילו של האמריקאים, נתקלו בסירוב מוחלט. הממשלה מעמידה פנים שהיא מעוניינת בהידברות, אבל זה שקר".

"הם חסמו כל נסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות. לא התקיים דיון אמיתי על הנזק הנורא שייגרם לכלכלה, לפרנסה של כל אחד מאתנו, לא על הסכנות הבטחוניות, לא על העובדה שזה קורע את עם ישראל לגזרים".

"זה כבר לא רק המשפט של נתניהו, זה כבר לא רק הפסילה של אריה דרעי. מפלגות הקואליציה הבינו שאם ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה הם יוכלו להעביר חוקים של כפיה דתית, הם יוכלו לספח שטחים והם יוכלו לחלק לעצמם תקציבים בלי שאף אחד יפריע להם".

מפגינים מתחילים להתאסף מחוץ למשכן הכנסת בירושלים
מפגינים מתחילים להתאסף מחוץ למשכן הכנסת בירושלים

"חברי הממשלה מתלוננים שיש להם בעיה בהסברה. אין להם בעיה בהסברה, יש להם בעיה במהות. יריב לוין ושמחה רוטמן שני אנשים קיצונים מאין כמותם, גוררים אותנו לאסון. אסון כלכלי, אסון בטחוני, מעל לכל אסון לאחדות עם ישראל. לעצם הרעיון שאנחנו עם אחד".

"התפקיד שלנו הוא לוודא שהם לא יגיעו לקו הגמר. מחוץ לבניין הזה מאות אלפי ישראלים מרימים דגל של ישראל אחרת: דמוקרטית, ליברלית, הגונה והוגנת. מתוך האסון שמתרגש עלינו, צומחת תנועת המונים שמחזירה אותנו למקורות: לערכי מגילת העצמאות, לטוב המשותף".

"התנועה הזו תנצח. היא גדולה מכל ממשלה, היא חזקה מכל ממשלה, היא חוצת מחנות. הם לא יוכלו להתעלם ממנה. גם אנשי ימין שתומכים ברפורמה משפטית יודעים שזו לא הדרך. אנחנו נמשיך לפעול בכל הזירות – פה בכנסת, ברחובות, בבתי המשפט. אנחנו נמשיך לכנס את כל הכוחות שרוצים לשמור על מדינת ישראל ועל עם ישראל. זהו המשבר הפנימי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל. הוא מחייב אותנו להיות נחושים, הוא מחייב אותנו לפעול יחד. אנחנו נאבקים למען עתיד הילדים שלנו, למען עתיד המדינה שלנו, אין לנו שום כוונה לוותר".

הפגנה נגד המהפכה המשפטית במרכז חורב בחיפה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית במרכז חורב בחיפה | צילום: יאיר גיל

מוקדם יותר בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי קרא לנתניהו: "אתה יודע שאתה פוגע בחברה ומסכן את עתידנו כחברה מלוכדת וחזקה. עצור את העוול הזה כי ההיסטוריה לא תסלח לך ותשפוט אותך, לא נפסיק להיאבק כי אין לנו ארץ אחרת קורא להמשיך במאבק אזרחי ללא אלימות".