לפיד: "הרפורמה - בגלל משפט נתניהו והעבריינים בממשלה"

ראש הממשלה היוצא התייצב לריאיון בלעדי במהדורה המרכזית אחרי ההפסד בבחירות והקמת ממשלת נתניהו השישית, ואמר כי "לא נשתוק בנימוס כשמפרקים לנו את הדמוקרטיה". על אירועי ההפנה בב"ש אמר: "נתניהו שולח את הביריונים שלו להרביץ בכבישים - וקורא לנו להירגע"

זמן צפייה: 13:19

לראשונה מאז ההפסד בבחירות והקמתה של ממשלת נתניהו השישית, ראש הממשלה היוצא וראש האופוזיציה המכהן, יאיר לפיד, התייצב הערב (רביעי) לריאיון בלעדי במהדורה המרכזית של חדשות 13. לפיד התייחס להקמת הממשלה החדשה, למדיניותה ולרפורמות המתוכננות שלה, לרבות רפורמת המשילות של שר המשפטים יריב לוין, וטען כי הרפורמה מתבצעת בגלל משפט נתניהו ובגלל "העבריינים המורשעים בממשלה".

"אני שונא את ההשוואות האלה", גרס לפיד בתחילת הריאיון בהתייחסו לקולות שנשמעו בימים האחרונים, הן ל'מרי אזרחי' והן הקריאה למעצר שלו ושל בני גנץ, "יש הבדל בין אלה שמנסים לדרוס את הדמוקרטיה לאלו המנסים להגן עלייה, יש הבדל בין כאלה שמפגינים באלימות לבין אלה שמתגוננים מאלימות. אנחנו לא כולנו אותו דבר וצריך להרגיע את השיח". באשר לנתניהו אמר לפיד: "שירגיע את האנשים שלו שאמרו שצריך לעצור אותי ואת בני גנץ על בגידה רק מפני שאנחנו מדברים נגד הממשלה, שזה מה שעושים ממשלים לא דמוקרטיים בכל העולם". לדבריו, "הדבר הזה שהם בבוקר מסיתים ובערב קוראים לכולם להירגע - הוא צביעות בלתי נסבלת".

בהתייחסו לתוכנית הכלכלית עליה הכריזו מוקדם יותר הערב רה"מ נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', אמר לפיד: "אני מקווה שאנשים הבינו שמה שהם שמעו זה שהולכים לעלות מחירי החשמל והמים. הבעיה שלהם היא אחרת, איך בדיוק הם הולכים לשלם את ההסכמים הקואליציוניים שלהם? מי ישלם את זה?", תהה לפיד. "ישלמו את זה אותם פראיירים שכל החיים שלהם הולכים לעבוד, מתגייסים, עושים מילואים ומשלמים את כל החשבונות - רק עכשיו הם ישלמו הרבה יותר חשבונות", טען.

הפגנה, באר שבע, דריסה, הרכב של הנהג החשוד בניסיון דריסת מפגינים בב''ש
הרכב של הנהג החשוד בניסיון דריסת מפגינים בב''ש. אתמול | צילום: תומר וינר

בהמשך, לפיד הבהיר כי הוא מתנגד לדבריו של יאיר גולן שקרא ל'מרי אזרחי', והדגיש כי דבריו של בני גנץ לא הובנו כראוי. "הוא הזהיר מפני מלחמת אזרחים, לא קרא למלחמת אזרחים", אמר. "הם מצפים שהם יבטלו את הדמוקרטיה הישראלית, ושאנחנו נשתוק בנימוס. אנחנו לא נשתוק בזמן שמפרקים את הדמוקרטיה, כל הדיבורים האלו נועדו לוודא שהאופוזיציה תשתוק. הם לא יסתמו לי את הפה, הם לא יסתמו לאופוזיציה את הפה. אנחנו מגינים על המדינה שלנו", הוסיף.

כשנשאל מה האופוזיציה בהובלתו מנסה להשיג במחאותיה הציבוריות, לפיד טען כי זהו אינו המאבק היחיד של האופוזיציה. "אנחנו נעבוד ברחובות, בכנסת, בבתי המשפט וננהל מערכה. היא לא תהיה פשוטה", אמר, והוסיף כי ממשלת נתניהו לא נבחרה כדי "לפרק את הדמוקרטיה". "רוב מוחלט של אזרחי ישראל רוצה לחיות בדמוקרטיה", אמר לפיד, "מה שהם עושים עכשיו - זה ביטול הדמוקרטיה הישראלית. רוב אזרחי ישראל ורוב מצביעי הליכוד רוצים להמשיך לחיות בדמוקרטיה. הם מנצלים את זה שביבי חלש ומבוהל מהמשפטים שלו".

בהתייחסו לדברים שאמר בעבר, בהם מתח ביקורת על מערכת המשפט, על בית המשפט העליון ועל האקטיביזם השיפוטי, לפיד הבהיר כי תמיד התנגד לאקטיביזם השיפוטי, אם כי לדבריו, "פה אין מלחמה באקטיביזם השיפוטי". עוד אמר לפיד כי "מה שהם עושים פה היום - הם מייצרים מצב שהממשלה שולטת בכל. דמוקרטיה זה לא".

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

"הם עושים את זה כי לנתניהו יש כתבי אישום וכי יש עבריינים מורשעים בממשלה הזו", הוסיף לפיד, "הם רוצים לחיות במקום שבו אין ביקורת שיפוטית על הממשלה, ממש כמו במדינות לא דמוקרטיות". לפיד התייחס למסרי ההרגעה של רה"מ נתניהו וטען כי זוהי צביעות: "ראש הממשלה שולח את הבריונים שלו להרביץ לחבר'ה שלי בגשרים ובבאר שבע. הוא שולח את הח"כים שלו להשתולל, ומציע הצעות חוק שנועדו לבטל את הדמוקרטיה, ואז בקול העבה שלו, הוא קורא לכולנו להירגע - זה משחק שהוא לא יכול להמשיך לשחק אותו".

על "שתיקתו" של נשיא המדינה יצחק הרצוג בכל הנוגע ל"רפורמת המשילות" ולשיח הציבורי והפוליטי בנושא, לפיד סבר כי "אולי הגיע הזמן שגם הנשיא יגיד, שאם יש פה התנכלות לדמוקרטיה הישראלית - אז לא כולם אותו דבר. הנדרסים והדורסים לא יושבים באותה עגלה". כשנשאל מדוע בחר לטוס לפריז לאחר הצגת הרפורמה של לוין, טען לפיד כי נסע לסוף שבוע יחד עם אשתו וכי "מי שזה כואב לו - בעיה שלו".

בהמשך, לפיד התייחס למחאה הצפויה ליום שבת הקרוב: "המארגנים של ההפגנה בכיכר הבימה ביקשו שלא נהפוך את ההפגנה למפלגתית. התייעצתי עם גנץ והחלטנו שלא נבוא, אבל הח"כים של יש עתיד יהיו, הפעילים של יש עתיד יהיו. אני קורא לכל אזרח ישראלי לצאת ולהפגין כדי להגן על המדינה הזו מניסיון לבטל הדמוקרטיה".

מחאה נגד ממשלת נתניהו בכיכר הבימה תל אביב
מחאה נגד ממשלת נתניהו בכיכר הבימה תל אביב. יום שבת | צילום: שי בראון

באשר לדבריה של חברת מפלגתו מיכל שיר שקראה "להבעיר את הרחובות" וטענה היום כי הוגשה הצעת חוק לעונש מוות ללהט"בים, הסביר לפיד כי "מצד אחד, יש פה ניסיון שלטוני להשתלט על כל הרשויות ולבטל את הדמוקרטיה, ואני מוסיף את אבי מעוז שרוצה להשתלט על המוחות והלבבות של הילדים שלנו, ואת המכת"זיות שהם מאיימים לשלוח להפגנות, ומצד שני, מישהו אומר איזה שורה ואני אמור להגן עליו. הם השלטון? שיתנהגו כמו שלטון. גם לאופוזיציה יש אחריות למילים".

"אני לא מוכן לקבל את משחק ההשוואות הזה", הוסיף ראש האופוזיציה, "אין פה השוואה. יש פה ניסיון לפרק את הדמוקרטיה הישראלית ויש אנשים שמתנגדים לו. לפעמים יהיו משפטים לא נכונים, מישהו ירים דגל פלסטין בהפגנה. אני לא אקבל את זה שיעמדו לנו עם מגנומטר של מוסר בפתח ויודיעו לי מה מותר לי ומה אסור לי לעשות. אנחנו נלחמים על משהו שחשוב לילדים שלנו, וזה הרבה יותר חשוב מכל השטויות האלה".

באשר לרפורמות משפטיות שהאופוזציה עשויה להסכים להן, או לכל הפחות לדון בהן, לפיד הדגיש כי "זה לא דיון אקדמי". לדבריו, "אלו אנשים פליליים שמנסים לצאת מהבעיות הפליליות שלהם דרך הרס מערכת המשפט הישראלית. יריב לוין מעולם לא הסתיר את זה שהוא רוצה לדרוס את מערכת המשפט".

ראש הממשלה יאיר לפיד, יחד עם השרים בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי
יאיר לפיד יחד עם בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

באשר למאבקים בתוך האופוזיציה ולפלגנות המאפיינת אותה, לפיד אמר כי "הגוש הזה פועל אחרת". לטענת לפיד, "לפני שנתיים אמרו אותו דבר על נתניהו. אני קורא לכל מי שחרד על מדינת ישראל להתאחד, להוביל, ולעבוד יחד בשביל להגן על המדינה, לא תמיד זה פשוט, לא תמיד זה קל, לא תמיד כולם מסכימים".

לפיד הוסיף כי הממשלה הנוכחית לא תחזיק מעמד עד סוף ימיה: "אני חושב שמדינת ישראל מהר מאוד תתגעגע לתקופה בה הייתי ראש ממשלה - לפחות היה פה שקט".