מרכיבים ממשלה: סמוטריץ' מתעקש על הדתות, גולדקנופף בדרך לבינוי

חוץ מתיקי האוצר והביטחון - יו"ר הציונות הדתית מעוניין גם בתיק הדתות. גפני צפוי לחזור לוועדת הכספים - ובן גביר דורש מיליארדים לרפורמות בביטחון הפנים. על רקע הקלטת הנשיא: בן גביר ייפגש עם הרצוג, נציגי ש"ס והליכוד ייוועדו במצודת זאב

זמן צפייה: 04:43

גם היום (רביעי) המשיך סבב הפגישות בין צוותי המו"מ של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לבין ראשי הסיעות המיועדים להיות חלק מהקואליציה המסתמנת. הערב המהדורה המרכזית דווח כי באופן כמעט סופי ניתן לומר כי יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף יהיה שר הבינוי והשיכון הבא, וחברו למפלגה, משה גפני, יחזור לכהן כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת. בנוסף לתפקידים אלה, במפלגה דורשים עוד שני שרים במעמד שר ועוד סגן שר נוסף במעמד רגיל. בנוסף, נראה שיש בגוש קונצנזוס לגבי פסקת ההתגברות.

במהלך המשא ומתן עם הציונות הדתית, עולה דרישה של יו"ר הרשימה בצלאל סמוטריץ' לקבל את תיק הדתות, אך דרישה זהה עולה גם מכיוונה של ש"ס, וכרגע נראה שאין פתרון לסוגיה. לא מן הנמנע שמדובר על קלף מיקוח מול יתר התיקים, כשבעצם אחד מהצצדים יצטרך לוותר על דרישה אחרת.

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

עוד במו"מ עם הציונות הדתית, ישנן דרישות של איתמר בן גביר לרפורמות במשרד לביטחון הפנים, שעלותן מסתכמת בשערות מיליארדים. כשנשאל בן גביר על מקור כספי ממנו הוא מציע להשיג את הכספים הללו, הוא מציע להסית כספים מתוכניות שאושרו לרע"מ וליו"ר המפלגה מנסור עבאס, ולהעביר מהן מיליארדים לטובת טיפול בפשיעה בחברה הערבית. בן גביר צפוי להגיע מחר לבית הנשיא בשעה 16:30 יחד עם חברי הכנסת של עוצמה יהודית וימסור לנשיא כי הוא ממליץ על בנימין נתניהו כמועמד לראש ממשלת ישראל.

סיעת ש"ס תיפגש מחר בסביבות השעה 11 בבוקר עם צוות המו"מ של הליכוד במצודת זאב שבתל אביב, לניסוח עקרונות ההסכם הקואליציוני. בישיבה תעלה הסיעה את דרישותיה והתחייבויותיה להורדת יוקר המחיה ולשמירת הזהות היהודית. מטעם הסיעה ישתתפו במו"מ חברי הכנסת: יעקב מרגי, מיכאל מלכיאלי, חיים ביטון, משה ארבל וינון אזולאי. כמו כן ישתתפו עורכי הדין נדב עשהאל וישראל אוזן.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי זמן קצר לפני שמתחיל סבב ההתייעצויות בבית הנשיא, הסתיימה היום פגישה בין יו"ר הציונות הדתית בצלאל במוטריץ' לבין ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כחלק מהמגעים להקמת הקואליציה. על פי שני הצדדים, הפגישה התנהלה באווירה טובה ונרשמה התקדמות משמעותית לקראת הקמת ממשלה לאומית.

היום החל סבב ההתייעצויות עם הנשיא יצחק הרצוג, שימשיך גם מחר, כשנציגי הליכוד היו הראשונים להגיע לבית הנשיא. כחלק מהפגישה, הנשיא הרצוג שאל את ח"כ יריב לוין בנוגע ללוחות הזמנים. לוין השיב: "מדינת ישראל עברה תקופה ארוכה מאוד של חוסר וודאות, יש ציפיה וכמיהה ציבורית שנקים ממשלה בהקדם. אנחנו מקיימים דיונים ומשא ומתן רציף עם כל השותפות". אז שאל הנשיא מהם הנושאים, וח"כ מירי רגב ענתה "הזהות יהודית". הרצוג הוסיף: "אני לא חושב שזה נושא בדילמה". נראה שהרצוג מקשה בשאלות איך יטפלו בנושאים השונים, כמו יוקר המחיה וביטחון אישי. לוין טוען: "אנחנו לא כותבים ויורדים לכל פרטי הפרטים".

לבסוף הגיעו הצהרות חברי הליכוד. יריב לוין אמר: "נעשה מאמץ להקים את הממשלה הזאת כמה שיותר מהר. תתבסס על כלל השותפות שלנו". רגב בחרה לפנות אל קהל הנשים: "ראש הממשלה תמיד דאג לזכויות והעצמת נשים וכך נמשיך".

חברי הכנסת יריב לוין, אלי כהן ומירי רגב
חברי הכנסת יריב לוין, אלי כהן ומירי רגב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר מכן החלה הפגישה עם נציגי מפלגת יש עתיד. הנשיא הרצוג הציג לנציגי המפלגה את הטענות שהעלו נציגי הליכוד על כך שהקואליציה האחרונה רמסה אותם. ח"כ בועז טופורובסקי השיב: "האופוזיציה בחרה שלא להשתתף בועדות". הרצוג הוסיף כי ראה בסקר בערוץ 13 שרבים מבוחרי המפלגה מעוניינים בממשלת אחדות. על כך השיבו נציגי המפלגה כי לא ישבו עם נאשם בפלילים.

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק. הצפי הוא כמובן כי 64 חברי כנסת ימליצו על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - והוא זה שיקבל את המנדט להרכבת הממשלה.