פלונטר התפקידים: נתניהו טרם החליט על השרים, מתח שיא בליכוד

דוד ביטן צפוי להתמנות ליו"ר ועדת הכלכלה, אך תפקידיהם של ישראל כ"ץ ודוד אמסלם עדיין לא נקבעו. החלטתו של נתניהו למנות את לוין ליו"ר הכנסת הזמני משקפת את האופן האיטי שבו מתנהל המו"מ להרכבת הממשלה, תוך כדי קשיים ולחצים רבים

זמן צפייה: 02:04

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עדיין מתלבט את מי למנות לתפקיד יושב ראש הכנסת, וההחלטה שלו להביא מחר לאישור המליאה את מינויו של ח"כ יריב לוין לתפקיד, בינתיים באופן זמני, משקפת את האופן שבו מתנהל כלל המשא ומתן להקמת הממשלה - באיטיות ותוך כדי קשיים ולחצים רבים.

ח"כ דוד ביטן יכול להיות די רגוע בנוגע למינויו לתפקיד יושב ראש ועדת הכלכלה, אבל ככל הנראה מדובר באחד התפקידים היחידים שסגורים בליכוד. ביטן טען כי ישראל כ"ץ מעוניין לקבל את תיק החוץ, והוסיף כי נתניהו אמר לו שגם כ"ץ וגם דוד אמסלם יהיו מרוצים בסיומו של המו"מ.

דוד ביטן

ההתלבטות של יו"ר הליכוד גרמה לו לדחות את הקץ בקבלת ההחלטה מי ימונה לתפקיד יו"ר הכנסת, עד שישלים את פאזל התיקים כולו. גם במקרה של חברת הכנסת גלית דיסטל-אטבריאן שנחשבת לנאמנה ביותר לנתניהו, הליך חלוקת התפקידים עלה על שרטון.

בינתיים, מי שכבר קיבל תפקיד ועסוק כעת בעיקר בהרחבת סמכויותיו הוא חבר הכנסת איתמר בן גביר שהביע ביקורת על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שמסרבת להתיישר ולתמוך בחוק שייתן לו כוח שלא ניתן מעולם לשר לביטחון הפנים בישראל, וטען כי במידה ולא תפסיק "לסרבל ולתקוע מקלות בגלגלים", הם יצטרכו לעשות דיון ולקבל החלטות.

בן גביר ובהרב-מיארה
בן גביר ובהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי המנדט שניתן לנתניהו להקים את ממשלתו השישית נכנס היום לתקופת ההארכה שהעניק לו הנשיא יצחק הרצוג - אבל פלונטר התפקידים ממשיך להסתבך, והוא יצטרך לפתור אותו עד השבוע הבא, במהדורה המרכזית פורסם לראשונה כי בדיון סגור בימים האחרונים מבהיר לוין כי "הדרישות פשוט גדולות מדי. בסוף שום דבר מזה לא יתממש". הוא הוסיף: "גם אי אפשר יהיה לנהל ממשלה ככה; סוגרים עם החסידים - הליטאים רוצים יותר. בן גביר רואה מה שסמוטריץ' קיבל - אז הוא רוצה עוד שר שיתעסק בביטחון".

יריב לוין
יריב לוין | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בנוסף, לאחר שחתמו הליכוד ועוצמה יהודית על חלוקת תפקידים לקראת הסכמים קואליציונים, הערב  מתפרסמים במהדורה המרכזית דבריו של גורם בכיר בליכוד, שמספר על הווטו שהציב יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, בפני ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, ואומר: "כדאי שבן גביר וחבריו יתחילו להתגבר".

לפי אותו גורם, נתניהו הזמין היום את בן גביר לארוחת צהריים כדי להתקדם לעבר הסכמים קואליציוניים, אולם לא רק שלא נרשמה התקדמות - לתדהמתו של נתניהו בן גביר הציב תנאי: וטו בוועדת השרים לחקיקה - או שאין הסכם. מטרתו של יו"ר עוצמה יהודית היא לוודא שאם חוקים שלו לא יקודמו אז הוא יוכל "לתקוע" חוקים של אחרים, וכך יבטיח את התקדמות החוקים שהוא רוצה לקדם, כמו למשל סמכויותיו אל מול המפכ"ל.

בתוך כך, ביום שלישי ייתכנסו ועדות הכנסת על מנת לדון בחוקים החדשים בעניין כשירותו של חבר הכנסת אריה דרעי לכהן כשר ובסמכויותיו של בן גביר, והיום מדווח במהדורה המרכזית כי שלושה משנים של היועצת המשפטית לממשל יתייצבו בדיונים אלה על מנת להביע התנגדות והסתייגויות.