התייבשות או צנתור: מדוע רה"מ הסתיר את מצבו הרפואי?

ראש הממשלה אושפז במחלקה הקרדיולוגית בבית החולים שיבא ועבר השתלת מכשיר לניטור קצב הלב בו, אך רופאיו ולשכתו אמרו לתקשורת שהוא סובל מהתייבשות. ההבדלים מעלים שאלות לגבי המידע שנחשף לציבור בנוגע למצבו הרפואי והאם ניתן לסמוך עליו

זמן צפייה: 05:35

שאלות רבות עלו היום (ראשון) אודות מצבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר שפונה אמש לבית החולים שיבא-תל השומר וטען שזה מכיוון שהוא סובל מהתייבשות, אך ישנן סתירות רבות בין הטענה התייבשות לבין אופן הטיפול בו, שלא מתאים למצב זה.

נתניהו אושפז למשך הלילה במחלקה הקרדיולוגית בבית החולים, ובנוסף הוקפצו מנהל מחלקת טיפול נמרץ לב ורופאים בכירים לטיפול בו, כשהבוקר הוא עבר בדיקות בחדר הצנתורים בבית החולים, והשתילו לו מכשיר שנועד לניטור דופק ולזיהוי הפרעות קצב.

הליך טיפול זה לא מתאים כאמור למקרה של התייבשות, ועל כן הוא מעלה שאלות לגבי מצבו הרפואי - וגם בנוגע לשאלת ההסתרה שלו. דבר מרכזי שעולה מכך הוא שלא ניתן לסמוך לחלוטין על הודעות ראש הממשלה בכל הנוגע למצבו הרפואי.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

יש לציין כי אירועים של התעלפות יכולים לקרות על רקע של ההתייבשות וגם על רקע של הפרעות קצב. עם זאת, הרופאים שטיפלו ברה"מ התבקשו באופן אישי לא למסור מידע רפואי, וחשוב לציין שלבית החולים ולרופאים שלו אסור להפר את החיסיון הרפואי ללא אישור רוה"מ.

מה שכן אפשר לומר הוא שאין צורך להשתיל מכשיר לניטור התעלפויות באדם שסובל מהתייבשות. הרופאים אמנם אינם רגילים ללחץ תקשורתי לגבי מיגע על מצבו הרפואי של מטופלים, ובוודאי של ראש הממשלה, ובכל זאת, משונה שהרופאים שטיפלו בנתניהו בבית החולים שיבא חזרו על הנרטיב שהוא הגיע בגלל התייבשות.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307151924' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו בסרטון מביה"ח: "מרגיש טוב, תודה על הדאגה"' poster='' kid='1_5yzwtz2u' duration='29']

נתניהו שוחרר היום מבית החולים לאחר שהבדיקות נמצאו תקינות, והרופא שטיפל בו אמר לפני שחרורו: "ראש הממשלה נתניהו סיים סדרת בדיקות ונמצא במצב מצוין. אבחנתנו, בסיומן של כלל הבדיקות שבוצעו, כולל בדיקות המעבדה, שסיבת האשפוז היא התייבשות. ליבו תקין לחלוטין, ללא שום ממצא".

עוד הוא אמר: "הצוות הרפואי החליט לבצע סדרת בדיקות מקיפות ושגרתיות שמתבצעות בהכרה מלאה, כולל בדיקה חשמלית של הלב, שכולן יצאו תקינות לחלוטין. בשום שלב לא אובחנה הפרעה כלשהי בקצב הלב. לצורך המשך מעקב שגרתי החלטנו להשתמש בהולטר תת-עורי, כפי שנהוג, כדי לאפשר לצוות המקצועי הרפואי הצמוד של ראש הממשלה להמשיך במעקב שוטף".