"המשטרה תפעל באופן ממלכתי": תשובת היועמ"שית לחוק בן גביר

פרסום ראשון: בהרב-מיארה ביצעה מספר שינויים בחוק אותו יוזם השר המיועד לביטחון פנים שכולל שינויים בפקודת המשטרה, היועמ"שית מוחקת את הסעיף לפיו המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר, ואף מוסיפה סעיף חדש לפיו המשטרה תפעל באופן "נטול אינטרסים מפלגתיים פוליטיים וללא משוא פנים"

זמן צפייה: 00:34

מסמך התשובה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בנושא חוק "בן גביר", החוק אותו יוזם השר המיועד לביטחון פנים שכולל שינויים בפקודת המשטרה, פורסם לראשונה הערב (שישי) ב"שישי" עם אילה חסון. בתשובתה, היועמ"שית מוחקת את הסעיף לפיו המפכ"ל יהיה נתון למרות הממשלה וכפוף לשר - שינוי המעורר זעם אצל בן גביר.

שינוי נוסף אותו מבצעת בהרב-מיארה הוא מחיקה של סעיף 8ב', לפיו משטרת ישראל תהיה נתונה למשרות הממשלה. בשאלות מדיניות יהיה השר מחוייב להתייעץ עם הייעוץ המשפטי לממשלה לפי השינויים של בהרב-מיארה, ובנוסף היא גם מוסיפה סעיף חדש, סעיף 8ד', לפיו המשטרה תפעל "באופן ממלכתי, נטול אינטרסים מפלגתיים פוליטיים וללא משוא פנים".

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

החוק שמונח כרגע על השולחן צפוי לעבור ריכוך דרמטי מאוד, או שיפסל בבג"ץ. בכירים במפלגת הליכוד שרואים את נוסח הצעת החוק של בן גביר והסמכויות הרבות שאמורות לעובר אליו לפיה, לרבות סמכויות של מדיניות בחקירה, טוענים כי מדובר ב"כוח מוגזם".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-friday-clips-part-2212162002' autoplay='0' credit='' desc='ספי עובדיה על הביקורת בליכוד על חוק בן גביר' poster='' kid='1_hjau7svv' duration='']

ביום רביעי האחרון דיון סוער התקיים  בוועדה בראשות אופיר כץ ושלמה קרעי, שדנה על הצעת החוק אשר אמור להסדיר את העברתם של סמכויות ממפכ"ל המשטרה לשר המיועד לביטחון לאומי, בן גביר. המפכ"ל קובי שבתאי התייחס לראשונה באופן פומבי להצעת החוק, ואמר כי "צריך לבצע ניתוח עומק של כל המשמעויות הנגזרות מחקיקה שכזו ולבצע שינויים רק במקומות הנדרשים".

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, תקף המפכ"ל את דבריו של בן גביר, שישב לצידו בוועדה, ואמר: "קשה לי להבין את הטענות שהשר לביטחון פנים הוא חותמת גומי ולא משפיע", דברים שאמר השר המיועד כמה רגעים לפני כן.

עוד נרשמו עימותים קולניים בין השר לביטחון פנים היוצא, עמר בר-לב, לבין השר המיועד בן גביר, כאשר בר לב הקריא מתוך סיכום דיון שנערך בראשותו כשנכנס לתפקיד, ובתגובה נראה המפכ"ל שבתאי זז באי נוחות בכסא. בן גביר האשים שבר-לב חושף דברים מסווגים. בהמשך הטיח בו בר-לב: "רק שר חסר ביטחון אומר שהוא רוצה חוק שיקבע את סמכויותיו", בן גביר ענה לו בצעקות חזרה: "שנה וחצי הבאת אותנו לפי תהום".