גנץ: "האחריות למלחמת האחים תהיה על נתניהו"

יו"ר המחנה הממלכתי התייחס בפתח ישיבת הסיעה ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, ותקף את ראש הממשלה: "בוחר בחרפה, אנחנו נבחר במאבק צודק". נתניהו הדף את הביקורת: "קיבלנו מנדט ברור לבצע את מה שהבטחנו - בכל תחום"

זמן צפייה: 02:14

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים היום (שני) בפתח ישיבת הסיעה השבועית הנערכת הכנסת. התייחס ל"רפורמת המשילות" של השר המשפטים לוין ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתיר אותה: "האחריות למלחמת האחים תהיה על נתניהו. שבוחר בחרפה - אנחנו נבחר במאבק צודק".

"נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת – הוא רוצה אותה במצב מאוזן. הוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים, לשרוף את הבלמים, ולסחוט את דוושת הגז בדהרה לעבר התהום - הגיע הזמן לצאת להפגין ולהרעיד את המדינה". בהמשך, גנץ פנה למצביעי הליכוד ואמר: "רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו".

"אם לא נגיע להסכמות – נתניהו ושותפיו יאבדו מהלגיטימציה שלהם ברוב חלקי החברה הישראלית - גם בקרב רוב בוחרי הליכוד. אם לא יהיו הסכמות - אנחנו נהיה ברחובות. אתם, אנשי הימין הליברלי, אוהבי המדינה, הראשונים שצריכים לצאת ולמחות. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו. לא נגד נתניהו ולא נגד הממשלה – נגד פירוק הדמוקרטיה והמהלך הדורסני וחסר המעצורים".

מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו: "גנץ שלא מגנה השוואה של שר המשפטים לנאצי ואת ממשלת ישראל לרייך השלישי הוא זה שזורע את זרעי הפורענות".

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים לשעבר גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מצידו, גם שר המשפטים הקודם, גדעון סער התייחס לרפורמה בפתח ישיבת הסיעה: "מעולם לא היה רוב כזה בוועדה לבחירת שופטים ולכן אין זה 'השבת המצב לקדמותו' אלא השתלטות מלאה של הממשלה השולטת גם בכנסת וגם על הרשות השופטת, לא השבת האיזון - אלא הפרת האיזון. זוהי דרך בטוחה להפיכת מערכת השפיטה שלנו למערכת מושחתת".

"לפי הנוסחה הלא מאוזנת שמציע שר המשפטים החדש תבוטל למעשה הביקורת השיפוטית החוקתית בישראל", הוסיף סער, "בהחלט ניתן להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות באמצעות חוק יסוד: החקיקה. חוק כזה צריך להיות מאוזן. פסילת חוק של הכנסת לא תהיה על חודו של קול. אבל גם הפיכת פסק דין של בית המשפט לא", הוסיף. "לא מדובר פה בעניין שבין רשויות השלטון. בראש ובראשונה מדובר בעניי הנוגע לזכותיהם של אזרחי ישראל. ועל אוהבי החירות כולם להאבק כנגד המתקפה הזאת על כל מה שהושג ונשמר במשך 75 שנים".

רה''מ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד
רה''מ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שחזר לאחרונה מביקורו בפריז, התייחס בישיבת הסיעה לרפורמה של לוין. "זו לא רפורמה משפטית. זה שינוי משטר קיצוני, זה ביטול של מגילת העצמאות, זה ינתק את ישראל ממשפחת המדינות הליברליות. זה לא תיקון הדמוקרטיה, זה חיסול הדמוקרטיה. מדינה שבה לממשלה מותר הכל, מדינה שמבטלת בוקר אחד את כל האיזונים והבלמים שיש על השלטון היא לא דמוקרטיה. פוליטיקאים ימנו שופטים כנועים שיעשו מה שאומרים להם. השופטים יהיו שפוטים של הממשלה. כל שופט שיסכים להתבזות בכך שזה תהליך המינוי שלו, הוא מראש משרת השלטון", אמר לפיד.

"המחירים שנאלץ לשלם על כך הם מזעזעים", הוסיף לפיד, "בכלכלה, בבטחון, ביחסי החוץ. הממשלה יודעת את זה, רק לא אכפת לה. כמו כל ממשלה לא דמוקרטית בעולם, כל מה שמעניין אותם זה להחזיק בשלטון, לא מה יקרה לאזרחים. אנחנו נלחמים על המשך קיומה של מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
"נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת - הוא רוצה אותה במצב מאוזן". ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתִח ישיבת סיעת הליכוד: "בשבוע האחרון התחלנו בביצוע המדיניות אותה הבטחנו לציבור - ולשמה נבחרנו. אנחנו לא ממתינים. ואני חושב שכבר מרגישים זאת היטב, הקמנו ממשלה אחרת, עם מדיניות אחרת,ויש לנו כוונה להתנהל אחרת- בכלכלה, ביחסי החוץ בביטחון, בבלימת איראן, בתחבורה, בתחום המשפטי, בחינוך - בכל תחום".

"קיבלנו מנדט ברור מהציבור כדי לבצע את מה שהבטחנו בבחירות - וכך נעשה", הוסיף נתניהו, "זאת מהות הדמוקרטיה – זה מימוש רצון הבוחר. אנחנו לא נבהלים מהקמפיין התקשורתי החד-צדדי נגדנו, ואנחנו לא נרתעים אל מול ההסתה שמשתוללת נגדנו. אנחנו מגנים בתקיפות את החרפה שבשתיקת האופוזיציה ומערכת אכיפת החוק- אל מול מפגן השנאה שמציג את שר המשפטים כקצין SS, ומשווה את ממשלת ישראל לרייך ה-3. עומדים מאחורינו למעלה מ- 2 מיליון אזרחים ו- 64 מנדטים, בשליחותם אנו פועלים".