בכירים בארה"ב: נאשר סיפוח תוך חודשים אם הפלס' לא יחזרו למו"מ

גורמים אמריקנים מסרו לחדשות 13 כי חרף המשבר הפוליטי בישראל - הבית הלבן ימשיך לקדם את תוכנית השלום. עוד אמרו כי להערכתם, אם הפלסטינים ישובו לשולחן הדיונים - י-ם תסכים לפשרות נוספות

זמן צפייה: 03:00

בכירים בבית הלבן מסרו לחדשות 13 כי למרות המצב הפוליטי בישראל - בכוונתם לאשר סיפוח ישראלי בתוך חודשים, אם הפלסטינים לא יחזרו לשולחן המו"מ. כך פורסם הערב (חמישי).

הגורמים אמרו כי בכוונתם להתקדם עם יישום תוכנית השלום של הנשיא טראמפ, והדגישו כי גם אם יהיו בחירות רביעיות - גם בליכוד וגם בכחול לבן יודעים שכהונת טראמפ היא הזדמנות ייחודית. "נוכל לשכנע אותם לעשות את הדבר הנכון", אמרו הבכירים.

טראמפ ויועציו קיוו שהבחירות השלישיות יביאו להכרעה ולהקמת ממשלה יציבה בישראל. עם זאת, כבר לפני כמה חודשים, לאחר היציאה לבחירות שלישיות, החליטו בבית הלבן להתייחס למשבר הפוליטי בישראל כמצב שעלול להימשך תקופה ארוכה.

U.s. President Trump And Israel's Prime Mininister Netanyahu Deliver Joint Remarks On Middle East Peace Plan Proposal At The White House In Washington, U.s., January 28, 2020. Reuters/joshua Roberts?
ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

הסוגיה המרכזית שעל הפרק בשלב זה היא עבודת הוועדה המשותפת הישראלית-אמריקנית, שעוסקת בסימון מדויק של השטחים בגדה המערבית שארה"ב תכיר בהם כחלק מישראל לפי תוכנית טראמפ, ושאותם תוכל ישראל לספח אם תרצה בכך.

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר אמר אתמול בתדרוך סגור לסנאטורים דמוקרטים ורפובליקנים כי עבודת המיפוי צפויה להימשך עוד כמה חודשים. הוא הדגיש כי אם הפלסטינים יחזרו למו"מ במהלך פרק הזמן הזה ניתן יהיה לשפר עבורם את ההצעה. אך אם הפלסטינים לא יחזרו למו"מ – תהליך הסיפוח יתקדם ו"הפלסטינים יוכלו להאשים רק את עצמם".

החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ
החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

בכירים בבית הלבן אמרו כי הם מעריכים שאם הפלסטינים יחזרו למו"מ ישראל תהיה מוכנה לבצע כמה פשרות נוספות כדי להגיע להסדר קבע עם הפלסטינים, ולקבל בתמורה נורמליזציה עם העולם הערבי.

"אף אחד לא יכול לומר שלא נתנו לפלסטינים הזדמנות לחזור לשולחן המו"מ", אמרו הבכירים. "אם הם רוצים לחזור ולדבר אנחנו מוכנים לכך ואנחנו מאמינים שנוכל לעשות עבורם מקצה שיפורים בתכנית. אבל אם הם לא יחזרו למו"מ - נמשיך ונתקדם קדימה בלעדיהם".

בלחץ המתנחלים: ארה"ב נוטה לצרף למפת הריבונות שני אזורי תעשייה בתכנון \ ישי פורת

בירושלים עדיין אין הכרעה מי יהיה ראש הממשלה הבא, אבל בבית הלבן נמשך שלב מיפוי תוכנית המאה. בינתיים, בהתנחלויות מפעילים לחץ על נתניהו לספח שטחים שלא נכללו בתוכנית המקורית. במסגרת המיפוי לא נכללים שני אזורי תעשייה בשומרון, שעדיין לא נבנו ונמצאים בתהליכי תכנון.

גורמים במערכת הפוליטית מספרים כי ראש מועצת שומרון יוסי דגן הפעיל לחץ על נתניהו בעניין. "אזורי התעשייה זה גם ציונות, זה גם מנוע כלכלי לא רק לתושבי השומרון, אלא לכל מדינת ישראל כי השומרון הוא לב המדינה", אמר דגן.

הלחץ של דגן עבד - לפני שבוע, נתניהו בתיאום עם האמריקנים, הורה להביא את התוכנית למועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי, שאישרה את השלב הראשוני בתכנון. כעת, לאחר שהמתנחלים עברו את המכשול המדיני, ביהודה ושומרון מקווים לראות גם את אזורי התעשייה האלה נכללים בתוכנית המאה.