משבר הגיוס: שעות של הכרעה, היועמ"שית מתנגדת לדחייה

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת לבקשת דחייה של כ-10 ימים מבג"ץ בעניין חוק הגיוס. מזכיר הממשלה תקף את גלנט והיועמ"שית: "דלת הכספת לאישור החלטה בממשלה ננעלה על-ידי היועמ"שית ואין מפתח". מסתמן: היועמ"שית תסכים לטעון בבג"ץ שלא לעצור מציד את תקציבי הישיבות

זמן צפייה: 02:59

פרסום ראשון: היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת לבקשת דחייה מבג"ץ בעניין חוק הגיוס. הכיוון המסתמן: מזכיר הממשלה יוסי פוקס יעקוף אותה ויגיש את הבקשה. פוקס שיגר הערב (רביעי) מכתב לשרי הממשלה - ותקף את בהרב-מיארה: "דלת הכספת לאישור החלטה בממשלה ננעלה על-ידי היועמ"שית ואין מפתח, משום שלא ניתן לקבל את התשתית המקצועית ממשרד הביטחון". בתוך כך, מזכיר הממשלה יוסי פוקס תקף את שר הביטחון - שנמצא בארה"ב - ואמר כי הוא "לא שיתף פעולה עם העברת ההחלטה". גלנט פרסם תגובה חריפה: "האשמות שקריות ומגמתיות". כמו כן, נתניהו יבקש לא לחתוך מיד את תקציבי הישיבות, אלא לתת לממשלה זמן להתארגן. בהרב-מיארה ככל הנראה כנראה תתמוך בעמדה הזו.

אמש הסתיימה פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין עם נציגי המפלגות החרדיות ללא הסכמות על נוסח חוק הפטור לחרדים. בהיעדר פתרון ובעקבות לוח הזמנים הדוחק, במסגרתו תשובת המדינה צריכה להימסר לבג"ץ היום, בממשלה בוחנים כמה אפשרויות - ובראשן בקשת הארכה של כ-10 ימים מהשופטים. עם זאת, בקשת דחייה בהיקף זה נחשבת לאפשרות בעייתית, מכיוון שתוקף החלטת הממשלה בנוגע לאי-גיוס בני הישיבות תפקע ביום ראשון הקרוב.

Screenshot 2023 09 29 074253
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"שית בהרב-מיארה | צילום: מרים אלסטר, חיים גולדברג / פלאש 90

בניסיון להגיע להסכמות, נתניהו ערך אתמול שורת פגישות לאחר שישיבת הממשלה בנושא החוק בוטלה. בתום פגישה עם בהרב-מיארה, דווח כי ראש הממשלה הציע לקבוע יעד גיוס של 2,500. בלשכת נתניהו הכחישו, וטענו כי זהו מספר המתגייסים החרדים כיום - ולא היעד. הפגישה התקיימה אחרי שישיבת הממשלה נדחתה, בעקבות התנגדות החרדים לשינויים שהוצעו במתווה החוק.

מזכיר הממשלה יוסי פוקס
מזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

השינויים שדרשה בהרב-מיארה כללו הכנסת יעדים מספריים לגיוס חרדים, והחמרת הסנקציות הכלכליות לסנקציות אישיות במקום סנקציות כלליות על הישיבות. בעקבות מכתב ההתראה ששלחה מוקדם יותר השבוע היועמ"שית למזכיר הממשלה עבדו בקואליציה על מתווה חדש, שטיוטתו פורסמה אתמול, ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. בתגובה לכך, השר בני גנץ חזר על עמדתו ואמר כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס: "אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם".

היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, יצא אתמול נגד מתווה החוק, ובמכתב ששיגר ליועצת המשפטית של משרד רה"מ עו"ד שלומית ברנע-פרגו הוא טען כי החוק "ינציח את האפליה הקיימת, לא יטיל סנקציות משמעותיות על מפרי החוק, לא ייתן מענה לצרכי הצבא ויפגע בהשתלבות החרדים בעבודה". לעמדתו עשוי להיות משקל דרמטי לקראת הדיון בבג"ץ, כאשר אמש אמרו גורמים משפטיים כי גם השינויים שנעשו במתווה לא יספיקו כדי להגן עליו בבג"ץ.

במכתב של עו"ד מסינג פורטו התייחסויות גורמי המקצוע במשרד האוצר למתווה הגיוס הנוכחי. בין היתר נכתב כי ההצעה לוקה בחסר היות שאינה נוקבת ביעדי גיוס ספציפיים, ואינה מציעה תמריצים כלכליים אפקטיביים לגיוס. "תמריצים מסוג זה עשויים לבוא לידי ביטוי במניעת הזכאות להטבות ממשלתיות בהיעדר פטור משירות מצה"ל", נכתב.