המבקר על מעונות רה"מ: "התנהלות שערורייתית, בזבוז כספי ציבור"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח נוקב בנוגע לבינוי ומיגון מעונות ראשי הממשלה בשנים האחרונות, ובמיוחד בתקופת נתניהו. מהדו"ח עולה כי רק בשנה האחרונה שילמה המדינה כ-27 מיליון שקלים על עבודות בנייה במעונות ברחוב עזה ובקיסריה - וכי דרישות רה"מ ורעייתו הביאו לבזבוז זמן ומשאבים ציבוריים. וגם: כך התחמק נתניהו ממימון הבית בקיסריה

זמן צפייה: 01:17

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דו"ח חמור ונוקב הנוגע לבינוי ומיגון של מעונות ראשי הממשלה לאורך השנים. המבקר טוען בדו"ח כי מדובר ב"התנהלות שערורייתית המבטאת חוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור". המבקר קובע כי המדינה שילמה על בינוי ומיגון מעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים, ובמעון בקיסריה, כ-27 מיליון שקלים - רק בשנה האחרונה. על בינוי ומיגון מעונות ראשי הממשלה לשעבר נפתלי בנט ויאיר לפיד הוציאה המדינה כ-25 מיליון שקלים וארבעה מיליון שקלים בהתאמה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0204242035' autoplay='0' credit='ברוך קרא' desc='דו"ח המבקר על מעונות ראש הממשלה' poster='' kid='1_wby9npxn' duration='134']

בימים אלה מתבצעות עבודות שיפוץ נרחבות במעון הרשמי ברחוב בלפור, שאמורות היו להתבצע כבר משנת 2018. בקביעה חמורה כותב אנגלמן כי העבודות לא בוצעו במועדן מכיוון שנתניהו התנה את עזיבת המעון בבלפור לתקופת השיפוץ, בכך שהמדינה תשפץ גם את ביתו הפרטי בקיסריה.

מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים
מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדברי המבקר, עד חודש נובמבר 2019 בוצעו במעון בקיסריה עבודות מיגון ותחזוקה במימון המדינה, בסכום כולל של כ-960 אלף שקלים, אך למרות זאת נתניהו סירב לעבור ממעונו בבלפור ולאפשר  את עבודות הבינוי. לכן, חל עיכוב של כשנה וחצי בשיפוץ המעון, ובעקבות כך משרד רה"מ נאלץ להשמיד מוצרים שרכש בעלות של כ-16 מיליון ש"ח כיוון שהתיישנו ולא הייתה בהם יותר תועלת.

בדו"ח נכתב כי במהלך בעשור האחרון המדינה עוסקת בניסיון להקים מבנים חדשים כמעון ראשד הממשלה, אולם טרם התקבלה החלטה שמאפשרת להניע את הפרויקט, כך שאינו קודם. לדברי אנגלמן, המעון ברחוב עזה כלל אינו מותאם לאיומי המלחמה, ובשל כך בשבועות הראשונים של המלחמה נתניהו לא התגורר בו.

זאת ועוד, נטען כי לבקשת בני הזוג נתניהו, נבחרה תוכנית שהוצעה על ידי מומחה מטעמם לבינוי ומיגון המרפסת במעון, שעלותה גבוהה פי 12 בהשוואה לתוכנית חלופית שהוצעה על-ידי המדינה. לבסוף, כאמור, אגף הביטחון במשרד רה"מ העדיף את התוכנית היקרה מבין השתיים.

בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה | צילום: רויטרס

לסיכום מבקר המדינה קובע כי ממצאי הדו"ח "משקפים חולשה מתמשכת של משרד רה"מ לאורך עשור, בקבלת החלטות בדבר הקמת מבנה חדש ושיפוץ מעונו הרשמי של רה"מ. חולשה שהובילה לבזבוז כספי ציבור ולהוצאה ניכרת על בינוי ומיגון המעונות הפרטיים של ראשי הממשלה". עוד נקבע כי הדבר מוביל "לערבוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי" - במיוחד בתקופת נתניהו.

לבסוף נכתב כי גם כיום מעונו הפרטי של נתניהו ברחוב עזה עדיין לא עונה על הצרכים הביטחוניים, וכי מציאות שכזו לא יכולה להימשך. לדבריו של אנגלמן המדינה צריכה לרכוש דירה חלופית שתשמש את ראשי הממשלה, ואף מציע למשרד רה"מ לשקול מחדש את ביצוע השלמת התוכניות למיגון קבוע של המעון, שנכון לאוגוסט 2023 עלותה כ-18 מיליון שקלים.

התרגיל של נתניהו: כך התחמק רה"מ ממימון שיפוץ הבית בקיסריה ב-2019

כמו כן, בחדשות 13 נחשף הערב התרגיל של נתניהו כדי לחמוק מתשלום החלק שלו בשיפוץ הבית בקיסריה ב-2019. מתברר כי שתי שורות בדו"ח המבקר מצביעות על התנהלות הזוג נתניהו: בדו"ח נכתב כי ב-2018 הזוג רצה לשפץ את המעון בבלפור, אולם נתניהו התנה זאת בשיפוץ הבית בקיסריה. נתניהו ורעייתו התווכחו במשך חודשים עם הגורמים המקצועיים במשרד ראש הממשלה לגבי השיפוץ, כיון שהדבר גם היה משביח את הנכס.

לבסוף, בני הזוג הגיעו להסדר עם חשב המשרד: המדינה תממן 190 אלף שקלים - והם יממנו מכיסם הפרטי מאות אלפי שקלים. המדינה החלה להעביר לנתניהו את הכסף בתשלומים, ולאחר מכן הבחין חשב המשרד שרק המדינה משלמת - ובני הזוג נתניהו לא מוציאים שקל מכיסם. בעקבות זאתף החשב סירב להעביר את 25 אלף השקלים האחרונים - ובני הזוג נתניהו, לאחר שכבר חתמו על חוזה עם הקבלן על סך 190 אלף שקלים, נאלצו לשלם את 25 אלף השקלים,

לשכת ראש הממשלה בתגובה על דו"ח המבקר:

"ביחס לדו"ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית: למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור ולמה בנט בחר להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה עוד לפני הריסת מעון רה״מ הרשמי בירושלים על ידי לפיד. כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו לפני למעלה משנה, המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון - לרבות הרצפה והתקרה - ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים (ראה סרטון מצורף).

"לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים. כתוצאה מההרס המאסיבי במעון בבלפור על ידי ממשלת בנט-לפיד ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה שנמצאת על רחוב ראשי בירושלים ושחשופה לאיומי ירי מעשרות גגות ודירות שמקיפות אותה.

"בנסיבות אלה, בזמן המלחמה הנוכחית ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה נתניהו היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי.לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים יומיומית על ראש הממשלה נתניהו. יודגש כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון".