בן גביר סיכם עם הליכוד: "הסתה לגזענות" לא תמנע התמודדות לכנסת

יו"ר עוצמה יהודית סיכם עם נתניהו כי יבוטל הסעיף שמונע ממי ששולל את ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית או מסית לגזענות מלהתמודד לכנסת - מה שמנע בעבר את ההתמודדות של ברוך מרזל ומיכאל בן ארי. כמו כן, בשל הביקורת של הייעוץ המשפטי: הדיון בהכפפת המפכ"ל לשר יידחה עד לאחר הקמת הממשלה

זמן צפייה: 02:20

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, הליכוד סיכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר כי יבוטל הסעיף שמונע ממי ששולל את ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית, או מסית לגזענות, מלהתמודד לכנסת. בעבר נמנעה התמודדותם לכנסת של ברוך מרזל ומיכאל בן ארי בשל סעיף ההסתה לגזענות.

בנוסף, בן גביר הודיע כי הוא מפצל מחוק הסמכויות את סעיפי הכפפת המפכ"ל לשר וקביעת המדיניות בנוגע למשך הטיפול בתיקים - ועליהם יצביעו בנפרד בתוך שלושה שבועות.

הוועדה תדון ותצביע עוד בטרם הקמת הממשלה, על כפיפות משטרת ישראל, התוויות מדיניות ועקרונות והתוויות מדינות בחקירות, כמו גם שמירת הסמכויות של השר, אך יחד עם זאת הדיון כי המפכ"ל כפוף לשר וזמן טיפול בתיקים יידחה לשבועות הקרובים וההצבעה תהיה לאחר הקמת הממשלה", נמסר.

איתמר בן גביר
איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום נשמעה ביקורת כלפי בן גביר מאחד מחברי הכנסת הבולטים בליכוד, דוד ביטן, שהתראיין בגלי צה"ל לתוכניתו של רזי ברקאי, והתייחס לדרישת בן גביר לווטו בוועדת השרים לחקיקה כשאמר: "אז באמת הוא ישלוט בממשלה. הגיע הזמן שיפסיקו לתת לו דברים ולהגיד לו 'זה מה שיש'. הווטו לא מגיע לו".

ביטן התייחס באופן כללי להסכמים הקואליציונים בין ראש מפלגתו בנימין נתניהו לבין ראשי המפלגות הקואליציה ואמר: "בן גביר והחרדים כל הזמן מבקשים עוד ועוד דברים. נתחים מהתיקים של הליכוד עברו אליהם וגם הרבה מוועדות הכנסת - זה לא במקום".

דוד ביטן
ח''כ דוד ביטן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש נחשף בחדשות 13 נספח "השוואת תקצוב מוסדות החינוך" בהסכם בין הליכוד לבין יהדות התורה, ועל פיו "החל משנת 2023 יושוו כל התקציבים למוסדות החינוך של המגזר החרדי (לרבות מעונות, גני ילדים, בתי ספר, סמינרים, תרבותיים ייחודיים, רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך, צהרונים, בית הספר של החופש, תכניות העשרה, הזנה, הסעות וכו')".

משה גפני ויצחק גולדקנופף
משה גפני ויצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עד כה קיבלו החרדים 55% מהתקצוב של החינוך הממלכתי במוסדות הפטור שלא לומדים לימודי ליבה, ו-75% במוסדות החינוך "המוכר שאינו רשמי" שברובם כן לומדים ליבה - מתקציב הבסיס. כעת יקבלו את אותם שיעורי תקצוב אבל לא מתקציב הבסיס אלא מהתקציב שכולל את שלל הרפורמות וההסכמים שנכנסו לאורך השנים לחינוך הממלכתי. בנוסף, יקבלו תקצוב לשכירות מבני חינוך, הסעות, מלגות למורים, ותכניות העשרה, בעוד שהם לא מפוקחים כמו מוסדות החינוך הממלכתי, וכמובן ללא כל דרישה להוספת לימודי ליבה.