ועדת החוקה דנה בעילת הסבירות; רוטמן: "האופוזיציה לא רוצה פשרה"

האופוזיציה הגישה כ-27 אלף הסתייגויות במטרה לעכב את ההצבעה בוועדה. הדיון התעכב על רקע ניסיונות, בעיקר מצד הקואליציה, להגיע להבנות על מספר ההסתייגויות. יועמ"שית הכנסת: "מספר גבוה מאוד של הסתייגויות; מטרתן לא מיצוי הדיון - אלא פיליבסטר"

זמן צפייה: 03:04

ועדת החוקה החלה היום (שני) לדון ביותר מ-27 אלף ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה על החוק לביטול עילת הסבירות, לקראת הבאתו להצבעה בקריאות שנייה ושלישית בשבוע הבא במליאה. עד הבוקר לא שונה דבר בהצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה -  ואין סימנים לנסיון ריכוך החוק כדי להרגיע את המחאה, שצפויה להחריף מחר. הדיון בוועדה על רקע ניסיונות, בעיקר מצד הקואליציה, להגיע להבנות על מספר ההסתייגויות - ללא הצלחה.

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, אמר בדיון: "אני מודה לחברי האופוזיציה על היושרה ועל הודעתם שלא יסכימו לכל פשרה בעניין החקיקה כפי שהבהירו חברי הכנסת סגלוביץ' ואלהרר. לכן הגשת ההסתייגויות היא רק סימן להתנהלות האופוזיציה לכל אורך הדיון - היעדר נכונות לנהל דיון מהותי. גם במהלך החוק הקודם חוק יסוד: השפיטה, שעסק בוועדה לבחירת שופטים שהוכנסו בו שינויים רבים לפני הקריאה השנייה והשלישית, הוצגה הסתייגות על-ידי סיעת המחנה הממלכתי ויש עתיד ומיד כשהיא התקבלה על ידי הוועדה חברי האופוזיציה משכו אותה. זה מראה שאין לאופוזיציה שום נכונות לפשרה".

בשל מספרן הרב של ההסתייגויות, סביר שההצבעות יימשכו גם מחר וייתכן שיימשכו עד רביעי ב-11:00. מטרת הקואליציה היא להניח את החוק עד יום רביעי, מכיוון שעליה לעשות זאת בטווח הזמן של 24 שעות לפני תחילת הדיון במליאה שלא כולל את סוף השבוע.

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק, אמרה: "המטרה המקורית של ההסתייגויות היא בראש ובראשונה להביא לשינוי נוסח הצעת החוק ולאפשר מיצוי של הדיון שהתקיים. מטרה זו נשחקת ככל שמספר ההסתייגויות גבוה יותר. מטרתן לא מיצוי הדיון - אלא פיליבסטר. במצב שנוצר, לנוכח המספר הגבוה של ההסתייגויות, חל החריג לנוהל ההנמקה. אני מציעה שההבחנה תהיה בין הנמקה לח"כים מהאופוזיציה בנפרד מההצבעות. לדעתי צריך לאפשר לח"כים המסתייגים 18 שעות הנמקה, ולאחר מכן נעשה קיבוץ של ההסתייגויות כאן באופן שנראה לנכון. במקרה זה נאפשר על כל 20 הסתייגויות - הצבעה אחת".

אתמול אמרו גורמים משפטיים לחדשות 13 כי החוק לביטול עילת הסבירות יאפשר לממשלה להתעלם מהמלצות ועדת חקירה. זאת, בנוסף למינויים ופיטורים של גורמים מקצועיים שגם עליהם לא ניתן יהיה לעתור לבג"ץ. רק בנובמבר האחרון שלחה ועדת החקירה של האסון בהר מירון מכתבי אזהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שכיהן כשר לביטחון פנים באותה התקופה. אם יעבור החוק לביטול עילת הסבירות הממשלה תוכל להתעלם מההמלצות.

מליאת הכנסת תכונס באופן חריג ביום ראשון הקרוב לדיון והצבעה בחוק העוסק בביטול עילת הסבירות. מחר ועדת הכנסת צפויה לאשר את כינוס המליאה ביום ראשון, שבו בדרך כלל אין מליאה. המליאה צפויה להיפתח ביום ראשון בשעה 10:00 בבוקר, לדיון שצפוי להיות ארוך ולהימשך כולל ההצבעות כנראה אל תוך יום שני, ייתכן שעד מאוחר בערב. ביום שלישי וברביעי בשבוע הבא יהיה "ניקוי שולחן" של חוקים שהקואליציה רוצה להספיק להעביר לפני הפגרה. הלחץ הוא בין היתר בגלל תשעה באב שמחייב לסיים את המליאה מוקדם ברביעי הבא. הכנסת יוצאת רשמית לפגרה בסוף החודש.

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
מליאת הכנסת בעת הצבעה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
דיקטטורה, הפגנה, מחאה, מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית
מפגינים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מחר, כאמור, מתכננים ארגוני המחאה "יום שיבוש" נוסף במספר רב של מוקדים. משעות הבוקר יחסמו פעילי מחאה כבישים, תחנות רכבת ועוד. מחאת ההייטקיסטים תיערך בשרונה בתל אביב כפי שהיה עד כה, וצעדות ייצאו ממוקדים שונים בעיר לכיוון בית ההסתדרות הכללית. ב-16:00 צפויות מחאות ברציפי תחנות רכבת ישראל וב-20:00 תיערך הפגנה בקפלן שבתל אביב ובערים נוספות ערים נוספות.

לקראת המחאה, התכנסו אמש ראשי המשק, "פורום העסקים", במלון דן שבתל אביב במטרה לדון במהלכים ליום השיבוש הקרוב. יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד לא נכח בפגישה. ראשי המשק דנו בשאלה אם להצטרף ליום השיבוש. בהודעה מיוחדת בסוף הדיון נאמר כי הפורום "קורא לראש הממשלה לעצור את החקיקה החד צדדית ולמנוע את הפגיעה הבלתי הפיכה שנגרמת לכלכלה הישראלית בשל הקרע שנפער בעם ובשל אובדן האמון של המשקיעים במשק הישראלי. אנו רואים בכאב רבים מחיילי המילואים והטייסים ואנחנו בקשב רב להם".

"אחרי עצירת החקיקה, הפורום קורא לראשי כל הסיעות בכנסת. פורום העסקים לא יוכל לעמוד מנגד בשעה שהכלכלה הישראלית שעמלנו כה קשה לבנותה עלולה להיקלע למשבר בלתי הפיך שיגרור פגיעה קשה במרבית משקי הבית בישראל".

בישיבה נכחו 76 ממנהלי ויושבי ראש המחברות הגדולות במשק הישראלי בהם מנכ"לית חברת פייסבוק ישראל עדי סופר תאני; מנכ"ל אלקטרה צביקה שווימר; מנכ"ל ובעלי "פוקס" הראל ויזל; יו"ר תנובה חיים גבריאלי; יו"ר שופרסל איציק אברכהן, ראשי הבנקים הגדולים בישראל, מנהלי חברות מזון ומשקאות ומנהלי קרנות השקעות הגדולות בישראל.