היועמ"שית: "מינוי דרעי לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"

בהרב-מיארה הגישה לבג"ץ את עמדתה בנושא העתירות נגד מינויו של יו"ר ש"ס לשר, והודיעה כי יש לדחות את העתירות בעניין תיקון החקיקה - אך לעניין מינויו של דרעי מסקנתה היא כי מינויו לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות

זמן צפייה: 02:34

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הגישה היום (רביעי) את עמדתה לבג"ץ בעתירות העוסקות בסבירות מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הפנים והבריאות, והודיעה כי יש לדחות את העתירות בעניין תיקון החקיקה - אך לעניין מינויו של דרעי מסקנתה היא כי מינויו לשר חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות ודינו בטלות.

נזכיר כי בהרב-מיארה מסרה אמש לראש הממשלה בנימין נתניהו כי היא לא תגן על המינוי בבג"ץ, אך כן תאשר לו ייצוג נפרד. היועצת הבהירה לנתניהו שתגן על תיקון החוק, אבל לא תגן על מינוי דרעי בגלל עילת הסבירות. כמו כן, בהמשך לבקשתה של בהרב-מיארה, בג"ץ הסכים לדחות את קבלת עמדתה עד היום בשעה 15:00, לאחר שביקשה ארכה.

בנימין נתניהו החזיר את תשובתו לבג"ץ בנושא. "אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט בחקיקת היסוד של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת", נמסר מטעם עורכי דינו של נתניהו. "אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינויו של אריה דרעי לשר", הוסיפו.

ראש הממשלה נתניהו ושר הפנים אריה דרעי במסיבת העיתונאים על הסכם הפליטים (רויטרס )
בנימין נתניהו ואריה דרעי | צילום: רויטרס

"הסמכות העליונה לכינון חקיקת היסוד ניתנה לכנסת בתור הרשות המכוננת. עם כל הכבוד הראוי, בית המשפט נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד", טענו. "ברור לכל כי התיקונים החוקתיים לחוקי היסוד עומדים בקנה אחד עם עקרונות היסוד החוקתיים של מדינת ישראל, ואף מטעם זה אין כל עילה להתערבותו החריגה של בית המשפט". עוד נכתב בתשובת עורכי דינו של נתניהו לבג"ץ כי "אין מקום להתערב בהחלטת חברי הכנסת להביע אמון בממשלה ובהרכב השרים שלה, או להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו הרחב של ראש הממשלה בדבר מינויו של חה"כ דרעי כחבר בממשלה ה-37".

גם שר הפנים והבריאות אריה דרעי החזיר את תשובתו לבג"ץ, טרם הדיון בבית המשפט על האפשרות שימונה לשר. "אי מינוי שלי פירושו סיכול רצון הבוחר. גם אם הייתי פונה ליו"ר ועדת הבחירות הוא היה קובע שלא היה קלון במעשיי. מעולם לא התחייבתי לפרוש לצמיתות מהחיים הפוליטיים. מדובר בספין של העותרים ובאי הבנה של נשיא בית משפט השלום בירושלים", טענו עורכי דינו של יו"ר ש"ס.

במצב כזה מי שייצג את ראש הממשלה מטבע הדברים יהיה מיכאל ראבילו, מקורבו ועורך דינו שייצג אותו בעתירת ה-11-0, שנגעה לעצם הזכות שלו להרכיב ממשלה. את דרעי ייצג בעתירה נבות תל-צור, שייצג אותו בעבר אותו בהליכים הפליליים, וגם לו ניסיון בהליכים חוקתיים.

הדיון בבג"ץ הוא כמובן דרמטי, לא רק בדבר מקומו של דרעי בממשלה כשר הפנים והבריאות, אלא כיוון שאם מינויו של דרעי יפסל ויחייב את נתניהו לפטר את דרעי מהממשלה - המשמעות תהיה תחילת המערכה של הממשלה נגד מערכת המשפט ורצף החקיקה, בהם גם ביטול עילת הסבירות ופסקת ההתגברות.