פעם נוספת: המדינה מבקשת ארכה להגשת התגובה בעניין חוק הגיוס

מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש בשמה לדחות את המועד האחרון להגשת תגובת המדינה מ-30 באפריל ל-20 במאי, ונימק את הבקשה בכך ש"האירועים הביטחוניים האחרונים לא אפשרו התקדמות במתווה הגיוס". עוד הוסיף כי הממשלה טרם הספיקה למנות עו"ד פרטי לייצוגה בדיון בעתירות נגד החוק "בשל חג הפסח"

חרדים בסמוך ללשכת גיוס
חרדים בסמוך ללשכת גיוס | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הממשלה ביקשה מבג"ץ דחייה בהגשת תגובתה בעניין חוק הפטור מגיוס עד ל-20 במאי, כך הודיעה היום (חמישי) פרקליטות המדינה, "לאור האירועים הביטחוניים בעשרת הימים האחרונים אשר לא אפשרו התקדמות במתווה הגיוס", ועוד משום שטרם מונה עו"ד פרטי לייצוג הממשלה בעתירות בנושא החוק "בשל חג הפסח, וימי הזיכרון והעצמאות המצויינים בסמיכות לחג".

זמן קצר לאחר הודעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה כי היא מאשרת למדינה ייצוג נפרד בבג"ץ, מזכיר הממשלה יוסי פוקס הגיש ביום ראשון את בקשת הארכה לפרקליטות המדינה, לדחיית המועד האחרון להגשת התגובה מ-30 באפריל ל-20 במאי. מזכיר הממשלה הדגיש בפנייתו כי הממשלה טרם הספיקה למנות עו"ד פרטי לייצוגה בדיון בעתירות נגד חוק הפטור מגיוס, ולכן נדרשת ארכה בנושא.

פוקס כתב כי "במהלך עשרת הימים האחרונים, התרחשו אירועים ביטחוניים משמעותיים אשר לא אפשרו התקדמות ממשית במתווה הגיוס המתגבש מול הגורמים הרלוונטיים". הוא הוסיף: "חג הפסח בפתח ויימשך עד ל-30 באפריל - היום שבו הממשלה אמורה להגיש את תשובתה לבג"ץ. רק לאחריו ניתן יהיה לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי לייצוג הממשלה בעתירות, מבלי שעורך הדין יספיק להכין את התיק".

מזכיר הממשלה המשיך וטען כי "לאחר החג מצויינים ימי הזיכרון והעצמאות, תקופה שבמהלכה ממילא הכנסת נמצאת בפגרה", ולכן הממשלה מבקשת ארכה עד ל-20 במאי להגשת התשובה, "שתכלול את מתווה הגיוס שהתגבש בממשלה". כמו כן, פוקס ציין כי במכתבו של רה"מ נתניהו מסוף מרץ שצורף לכתב התשובה מטעם המדינה, ביקש ראש הממשלה מבית המשפט "שלא לקבל החלטה בשאלת הגיוס ובשאלות הכרוכות בה במשך 30 יום, על מנת שיתאפשר לממשלה להשלים את עבודת המטה המקצועית בנושא ולהגיע להסכמות הנדרשות", מה שהממשלה לא הספיקה לעשות, לטענתה, בעקבות האירועים הביטחוניים האמורים.

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
רה"מ נתניהו ומזכיר הממשלה יוסי פוקס | צילום: רויטרס

לאחר בקשת הדחייה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את הממשלה והעומד בראשה בחשבון הטוויטר שלו, וכתב: "עד מתי הממשלה המופקרת הזו תמשיך למרוח בתירוצים את מדינת ישראל? לצה"ל אין מספיק חיילים, וכולם צריכים להתגייס. שלא יפזרו סיסמאות של 'יחד ננצח' אם לא ביחד נתגייס. למען ביטחון ישראל, נתניהו צריך להתפטר והממשלה הזו צריכה לצאת מחיינו".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

במכתב שנשלח למזכיר הממשלה ביום ראשון, היועצת המשפטית לממשלה נימקה שלא תגן על עמדת המדינה בעתירות נגד חוק הפטור מגיוס משום שעמדת הממשלה בסוגיית גיוס בני הישיבות "שונה באופן מהותי" מזו של היועמ"שית, וכי "בעקבות הנסיבות החריגות של המקרה, באפשרות הממשלה לקבל ייצוג התואם לעמדתה באמצעות עו"ד פרטי".

בתוך כך, הדיון בעתירות בבג"ץ בנושא חוק הפטור מגיוס לחרדים יתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.