"יוזמת העצמאות": תוכנית הרפורמה של מתגדי המהפכה המשפטית

גורמים בכירים במאבק, בהם פורום הכלכלנים, אקדמאיים, אנשי צבא ומשפטנים, פירסמו את "יוזמת העצמאות" הכוללת שבעה עקרונות "לתיקון וחיזוק מערכת המשפט", ומדגישים כי כל שינוי יסודי בשיטת המשטר חייב להיעשות בהסמה רחבה. "אין מדובר בקריאה להידברות עם הממשלה, ועד שלא תהיה עצירה מוחלטת של החקיקה - אסור לייצר כל שיח עם הממשלה הפועלת בדורסנות"

מפגינים נגד הרפורמה נושאים את מגילת העצמאות
מפגינים נגד הרפורמה נושאים את מגילת העצמאות | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

גורמים בכירים במאבק נגד המהפכה המשפטית מפרסמים הבוקר (ראשון) את "יוזמת העצמאות", העוסקת בתיקון וחיזוק מערכת המשפט. ליוזמה שבעה עקרונות המגלמים את הצעדים שלטענת אותם גורמים יש לבצע במערכת המשפט, וכן מצויין שיש לעשות זאת בהסכמה רחבה, אך עם זאת מצויין: "אין מדובר בקריאה להידברות עם הממשלה, ועד שלא תהיה עצירה מוחלטת של החקיקה - אסור לייצר כל שיח עם הממשלה הפועלת בדורסנות".

על היוזמה חתומים פורום הכלכלנים, המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה, אקדמאיים מאוניברסיטאות תל אביב והעברית, מפקדים למען בטחון ישראל, לוחמי כיפור 73', התנועה הדמוקרטית האזרחית ופרופסורים בכירים נוספים. העיקרון הראשון ביוזמת העצמאות הוא יצירת חוקה ומגילת זכויות: "תחוקק חוקה על בסיס מגילת העצמאות שתכלול הגנה על זכויות האדם והאזרח, כולל הזכות לשוויון".

מפגינים נגד הרפורמה נושאים את מגילת העצמאות
מפגינים נגד הרפורמה נושאים את מגילת העצמאות

העיקרון השני הוא חוק יסוד: החקיקה, כאשר "תוגדר עליונותם של חוקי יסוד חוקתיים על-פני חוקים רגילים". העיקרון השלישי הוא הביקורת שיפוטית, שלטענת היוזמים יש להגדיר ולעגן את סמכות בית המשפט העליון לביקורת שיפוטית על חוקתיות החקיקה.

העיקרון הרביעי הוא עצמאות הייעוץ המשפטי: "יעוגן מעמד הייעוץ המשפטי בחקיקה ראשית שתבטיח את עצמאותם וסמכויותיהם של היועצים המשפטיים", והעיקרון החמישי הוא עצמאות הוועדה לבחירת שופטים, בעוד "הרכב הוועדה ישקף מגוון תפיסות ועמדות ולא יהיה נתון לשליטת הקואליציה".

160 אלף מפגינים בתל אביב
160 אלף מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

העיקרון השישי ביוזמה הוא עצמאות שומרי הסף והשירות הציבורי: "יעוגן מעמדו של השירות הציבורי כמערכת שתכליתה לשרת את טובת הציבור ולא את האינטרס הפוליטי של הממשלה", והעיקרון השביעי והאחרון נקרא "גישה לצדק" ותחתיו נכתב: "יובטח שירות משפטי יעיל ונגיש באמצעות שורה של צעדים. תישקל הקמת ערכאה נוספת, ימונו שופטים נוספים הדרושים למערכת, וכן יינקטו הליכים של ייעול הליכים והורדת עומס".

כמו כן מצויין ביוזמת הצמאות כי "שינוי יסודי בשיטת המשטר חייב להיעשות בהסכמה רחבה כאשר יש קווים האדומים שעליהם אין להתפשר" - אותם קווים אדומים כוללים קידום חקיקת מגילת זכויות מקיפה, שבה יעוגן גם עיקרון השוויון כעיקרון חוקתי, במקביל לכל שינוי חוקתי או מבני אחר; הסכמה פוליטית רחבה והליך מיוחד של רוב מיוחס ופרק זמן מינימלי בין קריאות וקצב הדיונים בוועדת החוקה; אין להגביל את סמכות בג"ץ לערוך ביקורת שיפוטית על בסיס חוקי יסוד עד להסדרת הליכי כינונם ותיקונם של חוקים אלו; לא לאפשר כל פוליטיזציה של הייעוץ המשפטי לממשלה וכן כי הוועדה לבחירת שופטים לא תישלט על-ידי הקואליציה, הממשלה או בית המשפט.