הוגשה הצעת חוק יסוד לימוד תורה: "ייחשב שירות משמעותי"

לפי ההצעה של יהדות התורה, "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה לתקופה משמעותית, ייחשבו כמשרתים שירות משמעותי - ותהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם". בליכוד הבהירו: "ההצעה לא על הפרק ולא תקודם". גלנט: "אין מקום להשוואה בין לימוד תורה לשירות בצה"ל"

זמן צפייה: 06:25

ח"כ משה רוט (יהדות התורה) הניח הבוקר (שלישי) על שולחן הכנסת את הצעת "חוק יסוד: לימוד תורה", שתעלה לדיון בתחילת כנס החורף. לפי ההצעה, ייקבע כי לימוד תורה ייחשב שירות משמעותי וכערך יסוד של העם היהודי. "זהו יישום של ההסכם הקואליציוני", אמר ח"כ רוט. "החוק החשוב הזה קובע התייחסות חדשה ללימוד התורה". בליכוד מיהרו להבהיר: "הצעת החוק לא עומדת על הפרק ולא תקודם". שר הביטחון יואב גלנט הדגיש: "אין מקום להשוואה בין לימוד תורה לשירות בצה"ל".

ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יהדות התורה קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה עוד קודם להעברת התקציב. "בשל העיכובים בקידום החוק", נמסר, "הגיש ח"כ משה רוט יחד עם חברי הכנסת יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם הייחודי של לומדי התורה".

בהצעת החוק נכתב: "מדינת ישראל כמדינה יהודית, רואה חשיבות עליונה בעידוד לימוד התורה ולומדי התורה". יוזמי החוק מציעים "לעגן כראוי בחוק יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד התורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה". עוד קובעת ההצעה כי "אלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד תורה, לתקופה משמעותית, ייחשבו כמי שמשרתים שירות משמעותי את מדינת ישראל והעם היהודי ותהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

אחד הסעיפים המרכזיים בהצעת החוק מתייחס לפסיקת בג"ץ שביקשה להסדיר את נושא גיוס בני הישיבות. לפי יוזמי ההצעה, "'חוק יסוד: לימוד התורה' יבהיר לבית המשפט העליון כי הכנסת תומכת בהכרה במרכזיותו של ערך לימוד תורה".

עוד אמר ח"כ רוט: "בהסכם הקואליציוני סוכם כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם. לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה - כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת כנס החורף".

שר התפוצות עמיחי שיקלי צייץ בטוויטר: "לימוד תורה הוא ערך עליון בעם ישראל שמעולם לא נזקקה לחקיקה, וכך ראוי שיישאר. הנחתה של הצעת חוק זו על שולחן הכנסת היא הטרלה מזיקה בעיתוי אומלל, וההשוואה לשירות בצבא לא שייכת, לא ראויה ולא תהיה - לא בקולי".