"זו בריונות": מהומה בדיון בוועדת הכספים על "קרן הארנונה"

עשרות רשויות הודיעו על השבתת מערכת החינוך והשירותים המוניציפליים, במחאה על "קרן הארנונה" שתעביר מיליארדים מערים חזקות לרשויות חלשות - במקביל להגדלת הכספים הקואליציוניים למוסדות תורניים. ח"כ עידן רול התעמת עם יו"ר הוועדה והוצא: "גפני, אתה לא תהיה בריון" | הרשימה המלאה של הרשויות השובתות

זמן צפייה: 00:24

על רקע השביתה הבוקר (שני) ב-75 רשויות מקומיות והזעם שניצת בקרב השלטון המקומי בשל קידום "קרן הארנונה", שמטרתה להעביר מיליארדי שקלים מערים חזקות יחסית לרשויות חלשות - במקביל להגדלת הכספים הקואליציוניים בעיקר למוסדות תורניים למרות אזהרות בכירי האוצר - ועדת הכספים צפויה להצביע על החוק. ב-14:40 צפוי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למסור הצהרה ולענות על שאלות בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית.

במהלך הדיון הוצא ח"כ עידן רול (יש עתיד) לאחר שנקרא לסדר כמה פעמים. הוא אמר ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני: "אתה יכול לקרוא לי לסדר עד מחר, אני צריך להצביע. אני לא יוצא. גפני, אתה לא תהיה בריון". לאחר מכן הוא הוצא בכוח על-ידי מאבטחים.

ח''כ עידן רול בוועדה
ח''כ עידן רול בוועדה | צילום: ערוץ כנסת

כאמור, עשרות רשויות שובתות החל מהבוקר, והשביתה כוללת גם את מערכת החינוך ואת השירותים העירוניים. החינוך המיוחד הוחרג ופועל כרגיל, וגם הבגרות במתמטיקה מתקיימת כסדרה. חלק מהרשויות החליטו להחריג את מערכת החינוך, כגון יבנה, שמערכת החינוך בה לא פעלה בימים האחרונים בשל מבצע "מגן וחץ", ויש גם רשויות שפשוט לא הצטרפו להשבתה, כמו לוד וירושלים.

שביתה בתל אביב. ארכיון
שביתה בתל אביב. ארכיון | צילום: רוני שוצר, פלאש 90

הרשויות ששובתות
הרשויות ששובתות

השירותים שמושבתים
השירותים שמושבתים

אז איך בדיוק תעבוד השיטה שעליה מוחים בשלטון המקומי? לפי הצעת החוק, על כל שקל חדש שייכנס כארנונה עסקית, למשל מחנויות, קניונים, מלונות, משרדים או בנקים, הערים הגדולות יידרשו להפריש סכום לקרן בתוך משרד האוצר, שתחלק את השלל בינה לרשויות שנמצאות בגרעון עמוק כי אין בתחומן שטחי מסחר.

בתחילת הדרך דרשה הממשלה עד 40% מהקופון שגוזרות תל אביב וגבעתיים על נדל"ן מסחרי, אבל במשא ומתן ירדו שם לשיעור נמוך יותר - בין 7 ל-28 אחוזים, שרחוקים מלספק את פורום ה-15.

ביוזמה של האוצר יש שיקולים בעד ונגד, אולם ביום שהיא עלתה על השולחן - נחתו עליו עוד העברות כספים למגזר החרדי ולמוסדות דת ביהודה ושומרון. בהצעה העדכנית של שר האוצר בצלאל סמוטריץ', הכספים הקואליציוניים יגדלו ב-1.2 מיליארד שקלים, למרות שראש אגף התקציבים הזהיר מהגדלת התמריץ לאי-השתתפות בתעסוקה, וחשש לגידול מתמיד במספר הבוגרים ללא מיומנויות. במקביל, היועץ המשפטי של משרד האוצר התריע כי חלוקת תלושי המזון שמתכנן יו"ר ש"ס אריה דרעי נגועה בקשיים מהותיים, ובאמות מידה שלא יעמדו מבחינה משפטית. במילים אחרות - שוב "דלת אחורית" להטבה בעיקר עם משפחות חרדיות.

בגלל מה שמוגדר באוצר כ"בעיה משפטית", כל הרשויות באזור יהודה ושומרון בכלל לא משתתפות ב"קרן הארנונה". כלומר, למרות שלפי הדין הן אמורות היו לשלם לאותה קופה מרכזית, ולהשתתף במאמץ לצמצום הפערים בין הרשויות המקומיות - ההתנגדות להעביר כספים מיו"ש, שמגיעה לטענת האוצר ממערכת המשפט, מונעת מהרשויות הללו להיכנס לרשימה.

בניסיון לסכל את השביתה, השר סמוטריץ' כינס אמש מסיבת עיתונאים ותקף בחריפות את ראשי הערים, שלדבריו "נאבקים נגד הורדת יוקר המחיה", מפני שאם הם לא יתמכו ברשויות המקומיות - לאותן רשויות לא יהיה תמריץ להקים יחידות דיור חדשות.

"אני שומע את ניסיון הסחיטה של בעלי הכוח והאינטרסים ושל ראשי ערים של הרשויות העשירות", אמר סמוטריץ', "הם אומרים לחברי כנסת שימחקו אותם בפריימריז וינהלו נגדם קמפיין תקשורתי במיליונים. לא נכנע לאיומים וסחטנות, ונפעל בצורה מקצועית לטובת מדינת ישראל ואזרחי ישראל".

משרד האוצר
מטה משרד האוצר בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת הכספים הקואליציוניים, מיליארדים יעברו לחרדים ולחינוך החרדי, בלי שהם מחויבים ללימודי ליבה כמו בחינוך הציבורי. ביום שאחרי הקצאת הכספים, התקציב לתלמיד ברשת החינוך של ש"ס יעלה מ-17 אלף שקלים לשנה ל-20 אלף שקלים, ואילו ברשת החינוך של יהדות התורה הוא יזנק מ-15 אלף שקלים ל-18.5 אלף שקלים  -זאת לעומת 16 אלף שקלים בלבד בחינוך הממלכתי.

יש להוסיף כי ברשתות החינוך הללו מבטיחים ללמוד ליבה, אבל הפיקוח שם בנושא הוא מאוד חלקי, ואין באמת בחינות ארציות. רוב התלמידים החרדיים בבתי ספר יסודיים נמצאים ברשתות האלה, והן כוללות גם מוסדות פרטיים או פרטיים למחצה בהם כמעט ולא לומדים ליבה, וגם שם כל תלמיד יקבל עוד אלפי שקלים בשנה. מדובר בשינוי משמעותי של המשוואה - ושל שיטת התיקצוב במדינה.