לפני שיודיע "עלה בידי": הקשיים שנותרו לנתניהו בהרכבת הממשלה

חמישה שבועות לאחר שקיבל יו"ר הליכוד את המנדט מהנשיא הרצוג, ולפני שהוא מודיע לו כי הצליח להרכיב ממשלה, נותרו מספר מכשולים בדרכו אל ממשלתו השישית, בהם הניסיון להציג הסכמים עבים יותר, המו"מ העיקש של המפלגות החרדיות - והקרב על החקיקה

זמן צפייה: 03:23

חודש ושבוע לאחר שקיבל את המנדט מהנשיא יצחק הרצוג להרכבת הממשלה, הלילה (רביעי) צפוי בנימין נתניהו להודיע לנשיא כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה. אין משבר גדול מאחורי הקלעים שמנע את ההקמה עד כה, אך נתניהו כנראה רוצה להביא לנשיא משהו עבה יותר מנספחי התפקידים שעליהם הוא חתם כבר עם השותפות הקואלציוניות ואולי לפחות להציג איזשהם קווי יסוד מוסכמים. לפני שיאמר "עלה בידי", ישנו גם אלמנט משפטי, והוא יצטרך להציג שאכן עלה בידו.

מעבר לכך שרי הליכוד יצטרכו להמתין ממש עד הרגע האחרון, שכן נתניהו הבין שברגע שימתח קו בין אחד מחברי המפלגה לתפקיד מסוים, חבריו יבינו מה נותר להם, ולכן הוא באופן עקבי מעדיף שלא לעסוק בכך עכשיו וגם הודף פניות בעניין הזה. כנראה שאם הממשלה תושבע ביום שני הבא, חברי הליכוד, יחלו להיפגש עם נתניהו במקרה הטוב מיום חמישי ובמקרה הפחות טוב ממוצאי השבת.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לא רק לחברי הליכוד נותרו פינות פתוחות עם נתניהו אלא גם למפלגות החרדיות, שמקשות עורף ומסרבות לחתום על הסכמים פרטניים עם נתניהו, עד שלא יסגרו מספר נושאים, כאשר בראשן יהדות התורה שמתעקשת שלא להמתין לאחרי השבעת הממשלה, אלא קביעה מפורטת בנושאים אשר קריטיים לה, כמו חוק הגיוס, החינוך החרדי ועוד.

גם הקרב על החקיקה עדיין לא נגמר, אך הוא עובר למישור המשפטי. ההחלטה שנתניהו קיבל - הייעוץ המשפטי של הממשלה הסתייג בצורה חריפה ביותר מחוק בן גביר שמשנה את פקודת המשטר, הייעוץ המשפטי של הכנסת שהוא הרבה יותר מפוחד גם הוא מסתייג ונתניהו לא כופה על בן גביר שינוי מהותי של החוק ומשמעות הדבר היא שהחוק עובר לבג"ץ. עם חוות הדעת שנמסרו בוועדה שדנה בחוק וההליך החפוז - זהו מקרה קלאסי של חוק שיחזור לכנסת תוך דרישה לתקנו.

איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף לכך, ישנו גם חוק דרעי, שהוא הרבה יותר קריטי לתיקון מבחינה פוליטית מפקודת המשטרה, וגם שם יש קייס לא פשוט בעמידה בפני בג"ץ בגלל האלמנט הפרסונלי ובגלל חוות הדעת שנמסרו בוועדות. זה כמעט נראה שנתניהו רוצה להשביע את הממשלה ואז לראות שבג"ץ עושה את מה שהוא לפעמים עושה ומחזיר את החוק לכנסת, ואז נתניהו יוכל לומר שזה לא בגללו - אלא בגלל בג"ץ.