עקב פיזור הכנסת: תוכנית השלום של טראמפ עשויה להיגנז • פרשנות

נשיא ארה"ב אמר שיציג את היוזמה שלו לאחר הבחירות - אך מכיוון שהכנסת פוזרה בפעם השלישית, עד שייבחר ראש ממשלה, יחל הליך הבחירות האמריקניות, כך שמועד פרסום "עסקת המאה" לוט בערפל

זמן צפייה: 01:20

בחירות 2020: הפלונטר הפוליטי והיציאה למערכת בחירות שלישית צפויה להשפיע גם על מועד פרסומה של "עסקת המאה", תוכנית השלום של הבית הלבן. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבטיח לפני אפריל 2019 כי לאחר מערכת הבחירות לכנסת ה-21 וכינון הממשלה החדשה יפרסם את התוכנית, אך כאמור מאז לא הוקמה קואליציה.

בשלב זה נראה כי לא תוצג תוכנית שלום, או כל מהלך ממשלתי מדיני שיבוצע על ידי ממשלת ישראל. הקושי בתזמון הפרסום נובע מכך שכשיסתיימו הבחירות בישראל, יחל הקמפיין לבחירות לנשיאות ארה"ב - דבר שעשוי להקשות מאוד על פרסום תוכנית כלשהי ע"י טראמפ וממשלו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

שר החוץ הירדני: "לא רואים את פירות השלום עם ישראל"

הליגה הערבית: לא נקבל תוכנית שלום שלא תכלול מדינה פלסטינית

ג'ייסון גרינבלט: "העת הזו לא מתאימה להכרזה על תוכנית השלום"

Jason Greenblatt, U.s. President Donald Trump's Middle East Envoy, Attends A Reception Hosted By The Orthodox Union In Jerusalem Ahead Of The Opening Of The New U.s. Embassy In Jerusalem
השליח האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט | צילום: רויטרס

לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, נתניהו הופך להיות ראש ממשלת מעבר בלתי נגמרת. היכולת של ממשלתו להוציא תשלומים או לאשר תקציבים, כמו גם לפעול בדרכי מלחמה או שלום - וקידום של כל מהלך למעשה, היא בלתי אפשרית. בשבוע שעבר, בעת ביקורו בליסבון, אמר שרוצה לקדם ברית הגנה משותפת עם ארצות הברית, אך ברור שאינו יכול לעשות דבר במצב הנוכחי.

לפני כחודשיים, הביע השליח האמריקני למזרח התיכון הפורשג'ייסון גרינבלט, ספקות לגבי תזמון פרסום "עסקת המאה" של טראמפ. בריאיון לרשת "אל-ערביה" אמר גרינבלט כי "העת הנוכחית אינה מתאימה להכרזה על תוכנית השלום בין ישראל לפלסטינים".

"אני לא סבור שיהיו תנאים מושלמים לפרסום התוכנית, אך זו תהיה טרגדיה לכל הצדדים אם היא לא תפורסם - גם לפלסטינים וגם לישראלים", המשיך השליח היוצא. "יש הרבה להרוויח מהתוכנית, גם אם היא לא תהיה קלה לצדדים. כשנכריז עליה כולם יבינו שחשבנו על פתרונות לכולם, אך הדרך אליהם היא ארוכה וסבוכה".

גרינבלט התייחס גם לנושא ירושלים, ואמר כי הסוגיה נותרה חריגה. לדבריו, "על הישראלים, כמו הפלסטינים, להציג ויתורים". בנוסף על הכך, שליח ממשל טראמפ הפורש, התייחס לאיראן וקבע כי היא "הסכנה הגדולה ביותר לאזור".

לפני כחודשיים הודיע גרינלבט כי יעזוב את תפקידו מיד לאחר פרסום תוכנית השלום של טראמפ, עליה עמל בשלוש השנים האחרונות. לפי גורם בבית הלבן, החלטתו של גרינבלט נובעת ממניעים אישיים ומשפחתיים בלבד. לדבריו, היועץ הבכיר התכוון במקור למלא את תפקידו לפרק זמן של שנתיים בלבד.