טראמפ צפוי להכריע בקרוב אם לפרסם את "עסקת המאה" לפני הבחירות

גורמים שמעורים בסוגייה אמרו כי נשיא ארה"ב עשוי להחליט כבר בימים הקרובים כיצד לפעול, והוא יעשה זאת בהתחשב בדעת מנהיגי העולם הערבי שיפגוש בדאבוס, ולאחר שקושנר יוועד עם נתניהו וגנץ

זמן צפייה: 01:07

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ צפוי להכריע בימים הקרובים אם להציג את תוכנית השלום של הבית הלבן לפני הבחירות בישראל - כך אומרים הערב (ראשון) גורמים שמעורים בסוגייה.

בימים האחרונים מתקיימות התייעצויות אינטנסיביות בין חברי "צוות השלום" של הבית הלבן לגבי השאלה אם להציג את "עסקת המאה" לפני הבחירות. למהלך כזה עשויה להיות השפעה רבה על מערכת הבחירות ועל תוצאותיה.

עוד בחדשות 13:

מלך ירדן: נצטרך לראות איך למצוא בתוכנית השלום את הצד החיובי

בבית הלבן רומזים: ייתכן שנציג את תוכנית השלום לפני הבחירות

בכירים ישראלים: "התקדמות משמעותית במגעים לשחרור נעמה יששכר"

טראמפ, נתניהו ואבו מאזן
טראמפ, נתניהו ואבו מאזן | צילום: רויטרס

גורמים שמעורים בסוגייה אומרים כי החלטת טראמפ תושפע מכמה דברים: ההתפתחויות במשפט ההדחה נגד טראמפ בקונגרס בימים הקרובים והפגישות שטראמפ ויועצו הבכיר ג'ארד קושנר יקיימו ביום שלישי בוועידה הכלכלית בדאבוס עם מנהיגים מרחבי העולם, ובמיוחד מהעולם הערבי, ומה שישמעו מהם לגבי התוכנית.

ההחלטה תושפע גם מתוצאות הפגישות שקושנר צפוי לקיים בהמשך השבוע בירושלים עם נתניהו וגנץ. ראש הממשלה מעוניין בהצגת תוכנית השלום לפני הבחירות, ואילו יו"ר כחול לבן מתנגד לכך וטוען שזו תהיה התערבות בבחירות.

בכירים בבית הלבן לא הכחישו את הדברים הללו ואמרו בתגובה: "הנשיא עדיין לא קיבל החלטה".

קושנר וטראמפ
קושנר וטראמפ | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר רמז היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, רוברט אובריאן, כי ייתכן דתוכנית השלום של הנשיא דונלד טראמפ תוצג לפני הבחירות בישראל. אובריאן הדגיש בריאיון שהעניק לאתר AXIOS כי מועד הצגת "עסקת השלום" אינו תלוי בפתרון המשבר הפוליטי בישראל, וזאת חרף דבריו של יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כי הצגת התוכנית תהיה "התערבות" בהליך הדמוקרטי בישראל".

"אני לא חושב שההחלטה לגבי הצגת תכנית השלום תלויה בהכרח במועד הבחירות בישראל", אמר אובריאן. "אלה בחירות שלישיות ברצף. נצטרך לראות מה עושים. הנשיא רוצה פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני שיהיה ארוך מתמשך וארוך טווח ואנחנו לא מתזמנים את כל מה שאנחנו עושים לפי הפוליטיקה הפנימית של ישראל או של הפלסטינים. אנחנו לא ממוקדים על לוח הזמנים של הבחירות בישראל או ברשות הפלסטינית".

שבוע קודם לכן, אמרו בכירים ישראלים לחדשות 13 כי הבית הלבן שוקל לפרסם את תוכנית השלום לפני הבחירות בישראל בחודש מארס. זאת, אחרי שפרסום התוכנית נדחה פעמיים, על רקע הבחירות באפריל ובספטמבר. לדברי הבכירים הישראלים, עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא - אך הדבר נשקל ברצינות. אחת הראיות לכך היא הגעתו של שליחו של טראמפ אבי ברקוביץ' לישראל השבוע.