איך הפכה עסקת המאה לבת ערובה של הפוליטיקה בישראל • פרשנות

לבקשת נתניהו, טראמפ דחה את הצגת התוכנית לאחר הבחירות, אך לאור המשברים הפוליטיים האחרונים - היא ממשיכה להידחק. במקביל, גם העולם הערבי לא מתגייס לטובתה, והתוכנית - נשארת תקועה

זמן צפייה: 01:02

"תוכנית המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הולכת ונדחקת ככל שהמצב נעשה יותר קאוטי בפוליטיקה הישראלית. לבקשת רה"מ נתניהו, האמריקנים חיכו ולא הציגו את מתווה התוכנית לפני הבחירות, או בין הבחירות לבין הרכבת הממשלה. וכך, קרה שהם הפכו לבני ערובה של ההתפתחויות הפוליטיות בישראל.

נראה שטראמפ מאוד לא מרוצה מהמשבר הפוליטי בישראל, ששיבש לאמריקנים את התוכניות והביא אותם למצב שתוכנית השלום - תקועה.

בנוסף למצב המורכב בישראל, האמריקנים לא הצליחו לגייס את העולם הערבי לתוכנית. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי אמר רק לפני יומיים כי "לא נסכים לשום דבר שהפלסטינים לא מסכימים לו". גם ועידת בחריין לא ממריאה, מצרים וירדן כבר שבועיים מעכבות הודעה על השתתפותן. במצב כזה כל מה שנותר לאמריקנים לעשות - זה להתכונן לתוכנית חלופית ליום שהתוכנית הזו תיכשל.

עוד כתבות בחדשות 13

פרשת הצוללות: המשטרה ממשיכה לחקור – גבתה עדות מאלוף יוסי פלד

ועדת ההיתרים והחשש מסמוטריץ' במשרדו: אתגרי מבקר המדינה החדש

מק-חרם: קמפיין הימין נגד מקדונלדס - שמסרבת לפעול ביו"ש

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ | צילום: קובי גדעון / לע''מ

כזכור, ביום ראשון דווח בעיתון "אל-חליג' און-ליין" הרואה אור במפרץ הפרסי שממשל טראמפ החליט לדחות את הצגת "עסקת המאה" שהייתה מתוכננת לחודש הקרוב. לפי הדיווח, בכירים ברשות הפסלטינית מסרו כי מועד פרסום התכנית ידחה לשנת 2020. עוד אמרו הבכירים כי הסיבה העיקרית לשינוי מועד פרסום העסקה הוא חוסר היציבות הפוליטית בישראל, שבעיקרו ההחלטה בשבוע שעבר לצאת לבחירות חוזרות.

סיבה נוספת לדחייה היא סירובה של הרשות הפלסטינית לעיין בהצעה עוד טרם פרסומה וכן בשל עמדתן של חלק מהמדינות הערביות המסרבות לקחת חלק בעסקה, ובראשן ירדן. למרות שינוי מועד הצגת העסקה, הסדנה הכלכלית בבחריין, שאמורה להוות צעד ראשון לקראת יישום הפן הכלכלי של תוכנית השלום תתקיים ללא שינוי בין התאריכים 26-25 ליוני.

על פי העיתון, הפרטים נמסרו לבכירי הרשות הפלסטינית בימים האחרונים במהלך בפגישה שערכו בנושא עסקת השלום של הנשיא טראמפ עם בכירי ממשל אירופים המקורבים להנהגה האמריקנית.