בן גביר: אם המשטרה לא תקים את המשמר הלאומי, אקים אותו בעצמי

בריאיון ל"המטה המרכזי" אמר השר לביטחון לאומי כי בארגון האוהדים של בית"ר י-ם המזוהה עם הימין הקיצוני "יש קצינים ואנשים ערכיים". על חסימת איילון בידי מפגיני הימין אמר: "הם לא אנרכיסטים, הם ראו מה עושים בשמאל"

זמן צפייה: 16:35

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען הערב (שבת) בריאיון ל"המטה המרכזי" כי ב"לה פמיליה" - ארגון האוהדים המזוהה עם הימין הקיצוני של בית"ר ירושלים - "יש קצינים ואנשים ערכיים". את הדברים אמר בהתייחסו ל"משמר הלאומי" שהובטח לו על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "חבר'ה מהסיירות, אנשי שמאל מהקיבוצים, באו אליי ואמרו לי 'גם אנחנו רוצים, שזה לא יהיה רק לה פמיליה'. אני קורא לכם: תצטרפו למשמר הלאומי".

הוא הוסיף: "תפסיקו לעשות רצח אופי ל'לה פמיליה'". על חסימת איילון בידי מפגיניי הימין הוא אמר: "הם לא אנרכיסטים, הם ראו מה עושים בשמאל". הוא הוסיף: "אמרתי למפכ"ל שאם המשטרה לא תקים את המשמר הלאומי - אקים אותו תחת המשרד לביטחון לאומי".

ביום שני האחרון סיכם בן גביר עם נתניהו, כאמור, על הקמת משמר לאומי - מה ששכנע אותו להתרצות ולקבל את השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, וכבר בישיבת הממשלה הקרובה יובא הנושא להצבעה.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במשטרה הופתעו מאוד לשמוע את ההודעה וכינו שם את הכוח שיוקם "משטרה פרטית של בן גביר". גם במישור המשפטי עולות שאלות רבות לגבי היתכנות של הקמת כוח כזה. אין הצעת חוק בעניין וכרגע לא ברור מה יהיו סמכויות הכוח, או למי הוא יהיה כפוף - האם למפקד המחוז בו הוא נמצא, או שהוא יפעל במקביל למשטרה.

בנוסף, במשטרה אמרו שלא ניתן יהיה לחלוק את המודיעין המשטרתי עם גוף נפרד שאינו כפוף למפקדיה. גם מבחינת גיוס לא ברור מה מתכננים בממשלה, האם יתחיל תהליך גיוס, שעלול לקחת כשנה או שנתיים, או שמא ימשכו כוחות ממג"ב ומשוטרים כחולים. במשטרה מתריעים כי צעד כזה יהיה טעות, אך מבינים שאין להם מה לעשות נגד זה. עוד אמרו כי הם מבקשים להשמיע טענותיהם בפני השר לביטחון לאומי אך יודעים שהחלטה לא בשליטתם.

גם במישור המשפטי עולות בעיות רבות בנושא. כבר לפני השבעת הממשלה ניסה בן גביר להעביר סמכויות למשרדו המיועד כמו שליטה במשטרה - אך נבלם. הפתרון שלו הוא הקמת גוף חדש, נפרד מהמשטרה שיהיה כפוף לו ישירות - אך צפויה למהלך התנגדות בייעוץ המשפטי ובמשרד המשפטים.

אם הצעת חוק תוגש על שולחן הממשלה, המשנה ליועמ"שית עמית הררי תהיה אחראית על בדיקת ההצעה. החששות של המשטרה מפני גוף שעלול להתנגש עם המשטרה בקלות נשמעות היטב גם בייעוץ המשפטי.