נתניהו יפטר את דרעי - בש"ס מקווים שרפורמת לוין תחזירו לממשלה

בשבוע הבא עתיד ראש הממשלה לפטר את יו"ר ש"ס מתפקידיו כשר, ולהודיע את מי ימנה במקומו. בינתיים בש"ס ממשיכים למצוא דרך חוקית להחזיר את דרעי לממשלה, ומקווים כי הרפורמה המשפטית של לוין תסלול את הדרך הזו. עד שזה יקרה - האם דרעי ימשיך לשבת בכנסת כח"כ מן המניין?

זמן צפייה: 01:48

לאחר שבית המשפט העליון פסל את יו"ר ש"ס אריה דרעי מלכהן כשר בממשלה בשל "חוסר סבירות קיצונית", ראש הממשלה בנימין נתניהו עתיד לקיים את פסיקת בג"ץ ולפטר את שר הפנים והבריאות שלו, השאלה היא מתי. דרעי יצטרך לקבל החלטה כבר בתחילת השבוע הבא - בידי מי הוא רוצה להפקיד את המשרדים שהוא יאלץ להיפרד מהם.

לנתניהו אין יותר מדי זמן, לאחר שאתמול היועצת המשפטית לממשלה שלחה לרה"מ מכתב והאיצה בו לפטר את דרעי ולמנות במקומו שרים אחרים, לפי פסיקת בג"ץ. לנתניהו אין רצון למשוך את העניין, כי זה עלול להגיע לכדי ביזיון בית המשפט.

אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ
אריה דרעי מחוץ לביתו אחרי פסילתו ע''י בג''ץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לצד הדברים האלה גורמים בכירים בש"ס אומרים כי הציפייה של דרעי היא שהרפורמות שמתכנן שר המשפטים יריב לוין יהיו כאלה שיטמנו בחובן מסלול שיאפשר לו לחזור במקודם או במאוחר לעמדת כוח בממשלה. שאלה גדולה שעומדת על הפרק היא מה עלול לקרות בשלושת החודשים הקרובים שבהם הוא יישב בכנסת, ללא תפקיד שר, כשבחוץ אולי קורצות לו החלטות כלכליות אחרות.

ייתכן כי דרעי יקבל החלטה להיפרד מהתפקיד של ח"כ, להישאר יו"ר ש"ס ולהמתין לקדנציה הבאה. עד כה הוא עוד לא בחן באופן מספיק עמוק את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניו, הוא יעשה את זה כנראה בצאת שבת או בבוקר יום ראשון. הנחת העבודה של מיטב המשפטנים היא שיהיה לדרעי ולצמרת הקואליציה קשה מאוד למצוא "טריק" שיחדור את ההחלטה המבוצרת של בג"ץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בצאתו מביתו של יו''ר ש''ס אריה דרעי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בצאתו מביתו של יו''ר ש''ס אריה דרעי | צילום: רויטרס

ההחלטה על זהות מחליפיו של דרעי בשני המשרדים אותם יפנה מתעכבת לפי שעה, בין היתר כיוון שרה"מ נתניהו לא יכול לכהן כשר בשל העובדה שהוגש נגדו כתב אישום ומתנהל נגדו משפט. דרעי צריך להסכים על זהות מחליפיו, יהיו אשר יהיו, וכשיעשה זאת המהלך צפוי לצאת לפועל מוקדם ככל האפשר.

נזכיר כי העניין המרכזי בפסילת בג"ץ את דרעי מכהונה כשר הוא העילה בגינה הוא נפסל. העילה המרכזית לפסילתו היא עילת הסבירות - בהתאם להערכות שהיו גם בסביבתו. עם זאת, חמישה שופטים הוסיפו עילה נוספת לפסילה והיא ההשתק המשפטי.

נציגי ש''ס בבית המשפט בבג''ץ דרעי
נציגי ש''ס בבית המשפט בבג''ץ דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השופטים ברק-ארז, שטיין, מינץ, גרוסקופף וכבוב פסלו את דרעי בטענה שקיימת מניעות משפטית, או השתק משפטי, מלהעלות את הטיעונים שהעלה דרעי בבג"ץ מפני שהם סותרים את הטיעונים שכבר נתן לבית המשפט השלום - בעיקר הצהרתו כי יפרוש מהחיים הפוליטיים. הטענות הסותרות מהוות הונאה של בית המשפט מפני שההחלטה של בית משפט השלום התבססה על דבריו.