הרצוג: "הרפורמה דרמטית, חרד ממאבק פנימי שיכלה אותנו"

בוועידת "אשמורת השנייה" לחינוך שמתקיימת בת"א אמר נשיא המדינה: "השיח הדחוף ביותר נוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, שמעוררת חששות רבים. עמדתי היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית, ובהם מערכת המשפט, הם מקודשים. הרפורמה דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות וללא הידברות - היא מעוררת התנגדות"

זמן צפייה: 02:49

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו נושאים היום (שלישי) דברים בוועידת אשמורת השנייה לחינוך. הרצוג התייחס בדבריו למהפכה המשפטית המתוכננת: "השיח הדחוף ביותר נוגע לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, שמעוררת חששות רבים. עמדתי הנחרצת - שאותה כבר הבעתי - היא שיסודותיה של הדמוקרטיה הישראלית ובהם מערכת המשפט הם מקודשים ועלינו לשמור עליהם. הרפורמה דרמטית, וכשהיא נעשית במהירות וללא הידברות - היא מעוררת התנגדות ודאגה עמוקה בקרב ציבורים רחבים בעם".

עוד אמר הרצוג: "אני מתבונן על החברה הישראלית, על האזרחים, ועל המערכת הפוליטית והציבורית; אני רואה את המחנות ערוכים ומוכנים לכל אורך החזית לעימות כולל על דמותה של מדינת ישראל; וחרד מכך שאנחנו עומדים על סף מאבק פנימי שעלול לכלות אותנו".

לדבריו, "מותר וראוי למתוח ביקורת על כל אחת מהרשויות, וחשוב להבין את עומק התסכול הכעסים והכאבים שעומדים בבסיס הביקורת. לגיטימי לקיים דיון מעשי על גבולות הגזרה ומערכת היחסים בין הרשויות – ממש כמו שקורה בדמוקרטיות רבות בעולם. אבל בהידברות. בהקשבה. בלי לפרק את היסודות שלנו, בלי לשפוך את התינוק עם המים, בלי לערער את התשתיות שבנינו בעמל כה רב".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"רוב אזרחי ישראל סבורים שאנו מפולגים מבחינה לאומית, אידיאולוגית ודתית, וחשים בהתרופפות הסולידריות הישראלית. הקושי שלנו – הבוגרים - לנהל מחלוקת, משפיע ישירות על ילדינו", אמר הנשיא, והמשיך: "צריך לדעת איך לנהל את המחלוקת, בין אם זה מחלוקת בין אנשים, בין קהילות, ואפילו בין רשויות השלטון; והיום – נדמה שלא רק שכחנו איך להסכים, אלא שאנחנו לא מצליחים אפילו להתווכח".

שר החינוך יואב קיש השיב לדבריו של הרצוג: "אני רוצה להתייחס לדבריו של הנשיא, אני מחזק אותו על המהלך שלו להידברות ולאיחוד העם ומאחל לו בהצלחה". עוד הוסיף השר: "אתגרים רבים ניצבים בשנים אלה בפני מערכת החינוך. המקום בו אתה נולד מכתיב איזה חינוך תקבל לצערי.רואים את זה במגזר הבדואי, החרדי, ילד באפקה מול ילד באופקים. וזה יחייב התייחסות ותיקון חקיקה".

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד נשאה דברים ופנתה לקיש: "אני קוראת לך להמשיך בדרך, ואני בטוחה שנמשיך בדרך של הידברות. להיות קשוב למה שיש למנהלות ולמנהלים בשטח שנמצאים מדי יום בבתי הספר אין חכם כבעל הניסיון. רק ביחד נוביל את מערכת החינוך להצלחה. אני יודעת שיש גורמים פוליטיים שמנסים להשפיע לשנות את הגישה כלפינו. אל תתפתה להאמין ולהם ואני בטוחה שלא תתפתה. אנחנו הקול של השטח". בן דויד התייחסה גם לתוכנית גפ"ן: "רק מנהלים ומנהלות יחליטו איזה תוכנית תיכנס או לא תיכנס".

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד | צילום: ספיר לוי

שר התרבות והספורט מיקי זוהר דיבר גם הוא, והתייחס לרפורמה המתוכננת במערכת המשפט: "האירוע המשפטי שיש כרגע הוא אירוע היסטורי. לא היה אף פעם בישראל ניסיון לתקן את האיזונים בין הרשות המחוקקת לרשות השופטת".

זוהר התייחס גם לדבריו של הנשיא יצחק הרצוג: "הידברות זה דבר שאפשר לעשות אותו. זה לא דבר שצריך לפסול מראש. הרפורמה יחסית מאוזנת, אנחנו רוצים פסקת התגברות, הצד השני חושב שלא. הכל שאלה של מה יוצג. האם פשרה או שאנחנו נתקפל,  ואנחנו לא נתקפל. אנחנו קיבלנו את אמון הציבור לתקן ולעשות את הרפורמה".

עוד משתתפים בכנס שר החינוך יואב קיש, שר התרבות והספורט מיקי זוהר וחברי כנסת נוספים. הוועידה מתקיימת במתחם אקספו שבתל אביב.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר
שר התרבות והספורט מיקי זוהר | צילום: ספיר לוי

נזכיר כי אמש במכתב ששלחו ראשי הקואליציה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, נכתב כי לא יקיימו את החלטה על הוצאה של נתניהו לנבצרות, אם וכאשר זו תתקבל. "ניסיון להכרזה או הכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן, מהווים ניסיון בלתי-חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק". על המכתב חתמו שר המשפטים יריב לוין (הליכוד), אריה דרעי (ש"ס), בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), יצחק גולדקנופף (יו"ר אגודת ישראל), משה גפני (יו"ר דגל התורה) ואבי מעוז (נעם). בהרב-מיארה הגיבה: "לא קיימתי דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה".

עוד נכתב כי "לאחרונה התפרסמו בתקשורת מספר ידיעות לפיהן את מנהלת דיונים ביחס לאפשרות של 'הוצאת' ראש ממשלת ישראל ל'נבצרות'. לתדהמתנו, לא הכחשת את הפרסומים עד לרגע זה.

"שום תעתוע משפטי לא יעמוד מול הברור מאליו בכל המדינות המתוקנות: ראש ממשלה נבחר על ידי רוב העם ונציגיו. רוב אזרחי ישראל בחרו במפלגות הקואליציה ובראש הממשלה רק לפני חודשים ספורים. הכנסת, כנציגת הריבון, נותנת אמון בממשלה ובראש הממשלה. ולכן, לאף גורם אין סמכות להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת, היא בלתי חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה.