אחרי חילופי ההאשמות: מבקר המדינה והרמטכ"ל נפגשו בקריה

מטרת הפגישה של הרצי הלוי ומתתיהו אנגלמן היא לדון במחדל 7 באוקטובר. נזכיר, כי לפני ביקש הלוי לדחות את התחקירים כל עוד מתנהלת הלחימה - וסורב

הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן
הרמטכ"ל הרצי הלוי ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: דובר צה"ל / יונתן זינדל, פלאש 90

‏פרסום ראשון: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נפגשו הערב (רביעי) בלשכת הרמטכ"ל בקריה, לדיון על בדיקת המבקר בנוגע למחדל 7 באוקטובר. בהודעה משותפת למשרד מבקר המדינה ודובר צה"ל נמסר: "הפגישה התקיימה ברוח טובה, מתוך רצון משותף לפעול, מבלי לפגוע בלחימה. לשם כך יתקיים שיח בין דרגי העבודה, ולאחריו השניים ישוחחו בשנית".

כזכור, לפני כשבועיים שלח הרמטכ"ל מכתב למבקר המדינה וביקש לדחות את תחילת הבדיקה. "צה"ל בעיצומה של מלחמה רב-זירתית מאתגרת וחסרת תקדים", כתב רא"ל הלוי, "התפתחותה של המלחמה תיקבע בחודשים הקרובים. לשם השגת יעדי המלחמה בזירות השונות ולשם שמירה על חיי הלוחמים, צה"ל יבצע תחקירים מבצעיים מקיפים כמתחייב, תוך מיקוד בלקחי הגנת הישובים ובאירועים בעלי השפעה ישירה על שדה הקרב".

לדברי הרמטכ"ל, "הביקורת במתכונת המתוכננת, תוך כדי הלחימה, עומדת בסתירה לעקרון שאותו הגדרת. היא תסיט את קשב המפקדים מהלחימה; היא תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו; והיא לא תאפשר את הפקת הלקחים ההכרחית לשם השגת יעדי המלחמה. לא בכדי, אין תקדים לקיום ביקורת במתכונת שהגדרת, בעת המלחמה אדרבה, מבקר המדינה כבר קבע בעבר כי 'כאשר התותחים רועמים וכל עוד מבצע מתנהל, הביקורת ממתינה ולא מפריעה לניהולו'".

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: פלאש 90

אנגלמן כאמור דחה את הבקשה. "כפי ששבתי והצהרתי בעבר, לביקורת המדינה אין כל כוונה להפריע לצה"ל במאמץ המלחמתי", כתב המבקר במכתבו, "החל מהשבוע הראשון שלאחר ה-7.10 ועד היום, צוותי הביקורת במשרד מבקר המדינה קיימו עשרות רבות של סיורים בשטח תוך קיום מאות פגישות עם גורמים שונים. סיורים ופגישות אלו הובילו לגיבוש רשימה מפורטת של ליקויים וכשלים משמעותיים בנוגע לטיפול הממשלתי בעורף האזרחי. רשימת הכשלים הועברה בזמן אמת לראש הממשלה לצורך תיקון מידי. במשך התקופה הזו, הנחיתי את כלל צוותי הביקורת במשרד מבקר המדינה שלא לקיים סיורים בבסיסי צה"ל ופגישות עם גורמים בצה"ל על מנת שלא להסיט את הקשב של צה"ל מהמלחמה".