לוין שוקל מתווים שונים; המחלוקת: הוועדה למינוי שופטים

ארבעה מתווים שונים של הרפורמה המשפטית הוצעו לשר המשפטים שמעוניין במינוי שופטים שמרנים בשנים הקרובות, אך בכולם אין רוב לקואליציה במינוי שופטים ויועמ"שים לא ימונו כמשרת אמון. אחד המתווים המרכזיים הוא של פרופ' ידידיה שטרן, שמציע רוב של 70 ח"כים להפעלת פסקת ההתגברות. במקביל, חרף המחאות - בליץ החקיקה נמשך

זמן צפייה: 04:32

שר המשפטים יריב לוין, האיש שמוביל באופן בלעדי את המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו, מאותת היום (רביעי) לראשונה על פשרה מינורית. ארבעה מתווים שונים הוצעו, על ידי פרופ' יניב רוזנאי, פרופ' ידידיה שטרן, פרופ' ברק מדינה ושל פרופ' דניאל פרידמן יחד עם פרופ' יובל אלבשן. המתווה של רוזנאי נשלח בקבוצת הוואטסאפ הלא נכונה ודלף, מה שגרם ללוין להתנער ממתווה שעם רובו הוא הסכים, על פי גורמים מסביבתו. המתווה של שטרן דומה למתווה הנשיא, ונחשב למרכזי.

ארבעת המתווים שונים האחד מהשני בנושאים מסוימים, אך יש להם מכנה משותף בחמישה נושאים: אין התגברות על ביטול פסקי דין, אין לקואליציה רוב אוטומטי במינוי שופטים לבית המשפט העליון, יועצים משפטיים אינם ימונו כמשרת אמון, אין ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, כמו גם על חוק הגיוס.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יו''ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המחלוקת העיקרית מבחינת לוין ביחס למתווים השונים, היא הרכב הוועדה למינוי שופטים. לוין רוצה להשיג תמונת ניצחון, והוא אומר לאלו הנמצאים עימו במשא ומתן שהוא עומד על כך שמבנה הוועדה יעבור כמו שהוא מציע, ומוכן שהוא יישאר כך רק לשלוש השנים הקרובות. עד שנת 2025 אמורים להתחלף ארבעה שופטים בבית המשפט העליון, ומאותו הרגע ועד שנת 2028 הוועדה לא אמורה להתכנס פעם נוספת. לוין מעוניין להפוך את בית המשפט לשמרן יותר, ואף להביא לרוב שמרני.

מתווה שנחשב למרכזי כאמור הוא של ידידיה שטרן, שדומה למתווה הנשיא, אך נחשב למעט יותר ימני, ולכן סיכוי גבוה יותר שיאומץ על ידי לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן. המתווה כולל בוועדה למינוי שופטים 3 שרים, 2 ח"כים מהקואליציה, 2 נציגי ציבור, שופטים לשעבר אשר מוסכמים על ידי הקואליציה והאופוזיציה, ח"כ אחד מהאופוזיציה ו-3 שופטים. מינוי שופט דורש רוב של 7 חברים מתוך 11, כך שאין רוב אוטומטי לממשלה ולקואליציה. בנוסף, המתווה כולל פסילת חוקים ברוב של שני שליש מהשופטים בהרכב של 11 או 13 שופטים, ופסקת התגברות ברוב של 70 חברי כנסת.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: רויטרס

בבית הנשיא טענו כי למתווה פרידמן ואלבשן אין קשר לנשיא יצחק הרצוג. המתווה שהנשיא רצה להשיג היה מרוכך יותר, והייתה לו היתכנות מסוימת. בתוך כך, החקיקה של הרפורמה לא עוצרת, כשלושה שבועות לסיום כנס החורף של הכנסת - המועד שהציב שר המשפטים לסיום החקיקה. מחר צפוי דיון בחוק הנבצרות, והשר זימן בשבוע הבא דיונים על מנת להכין את החלק הראשון של הרפורמה לקראת אישור סופי שלה בכנסת. לוין הכין ריכוכים שיוכל להכניס פנימה, גם במעמד צד אחד, ולפי שעה לא נראה שיש הסכמות עם האופוזיציה.