אוחנה: "אראיין מועמדים מחוץ לפרקליטות למ"מ פרקליט המדינה"

שר המשפטים שלח ליועץ המשפטי לממשלה מכתב בתגובה למועמדים שהציע, ובו הודיע כי כפי שהחוק מרשה לו, הוא יכול לבחון גם עובדי מדינה שאינם בכירים בפרקליטות. היום השניים ייפגשו

זמן צפייה: 01:17

מינוי מ"מ פרקליט המדינה: שר המשפטים אמיר אוחנה שלח הבוקר (שני) מכתב תגובה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בנוגע למינוי מחליפו הזמני של פרקליט המדינה שי ניצן. במכתבו טען אוחנה כי אמנם החוק מחייב מינוי של עובד מדינה לתפקיד - אך אין חובה שיהיה זה בכיר בפרקליטות, וכי הוא יראיין מועמדים גם מחוץ לפרקליטות. השניים צפויים להיפגש בהמשך היום, וזו תהיה הראשונה מאז שהודיעה אורלי בן ארי על ויתורה על המינוי.

אוחנה התייחס גם להחלטתו של מנדלבליט להגיש את מועמדותה של ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה והתובעת בתיקיו של ראש הממשלה נתניהו: "אביע תמיהה על כי בין המועמדים מי שזה עתה זכתה במכרז שעמלתם עליו כה קשה לשכנע את נציב שירות המדינה מדוע הוא נחוץ עד מאוד - המשנה לפרקליט המדינה לעניינים כלכליים. כיצד יתנהלו העניינים הכלכליים בפרקליטות המדינה ביעילות כאשר המשרה החשובה והנחוצה תיוותר לא מאוישת?"

אתמול, כאמור, שלח מנדלבליט מכתב לאוחנה, שבו הציע לו לשקול את מועמדותן של המשנות לפרקליט המדינה, נורית ליטמן וליאת בן ארי, לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, בנוסף לשמות שהציע היועץ לשר עוד קודם לכן.

עוד בחדשות 13:

לראשונה אחרי הוויתור של בן ארי: היועמ"ש ואוחנה ייפגשו היום

אוחנה על פרישת בן ארי: הופתעתי מהחלטתה – היה ברור שיופעל לחץ

היועמ"ש לבן ארי: החלטתך לוותר על התפקיד – צעד מבורך ואמיץ

יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה
יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס, מתוך עמוד הפייסבוק של אמיר אוחנה

לדברי מנדלבליט, המועמד המתאים ביותר בעיניו לתפקיד הוא המשנה לפרקליט המדינה, שלמה למברגר, אך לאור הנסיבות שנוצרו וכדי למנוע מצב שבו מינוי ממלא המקום הופך מושא למחלוקת ולעימות בינו לבין השר, הוא הציע לשקול גם את מועמדותם של אורית קוטב וציון אילוז, שבניגוד לדברי השר הינם גם בעלי ניסיון במשפט פלילי.

"כל חמשת המועמדים המוזכרים לעיל יכולים לעמדתי לשמש בתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ולתרום לשמירת שלטון החוק וביצורו, להגנה על האינטרס הציבורי, על זכויות האדם ועל המינהל התקין. מינוי אחד ממועמדים אלה, אשר ייעשה בהסכמה בין שר המשפטים לבין היועמ"ש, יחזק את אמון הציבור בעצמאות פרקליטות המדינה והעומד בראשה, ובאי-תלותם בגורמים הפוליטיים", כתב מנדלבליט.

ליאת בן ארי
ליאת בן ארי | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר אתמול שוחח היועץ עם מי שהייתה מועמדת לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה - והחליטה לסגת, אורלי בן ארי, ובירך אותה על החלטתה. "צעד מוברך ואמיץ", אמר מנדלבליט.

היועמ"ש חזר על דבריו, לפיהם הוא "מעריך את תרומתה הרבה לאכיפת החוק ואת מקצועיותה וכי ברור שאינו מטיל ספק ביושרה האישית שלה ובכוונותיה הכנות לקבל על עצמה את התפקיד", ואף הדגיש כי "עמדתו בנוגע למינוי אינה מושתתת על שיקולים אישיים, אלא על עמדה משפטית בנוגע לתהליך הנדרש לשם הבטחת עצמאותו ואי תלותו של ממלא פרקליט המדינה".