ההצעה של הליכוד לסמוטריץ' במקום האוצר והביטחון: תיק המשפטים

בליכוד מוכנים לשלם הרבה כדי להוריד את יו"ר הציונות הדתית מהדרישה שלו לאחד משני התיקים הבכירים, ולאחרונה אף הציעו לו את התיק שמבחינת נתניהו חייב להישאר בליכוד. סמוטריץ' סירב לכל ההצעות

זמן צפייה: 03:10

לאחר שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו זכה היום (חמישי) ל-64 ממליצים בבית הנשיא, ובקרוב הוא יתחיל להרכיב ממשלה, כאשר המחלוקת העיקרית היא על תיקי האוצר והביטחון. הערב במהדורה המרכזית נחשפה ההצעה של הליכוד ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כדי להוריד אותו מהדרישה שלו לקבל את אחד משני התיקים הבכירים.

בליכוד מוכנים לשלם הרבה כדי להוריד את סמוטריץ' מהדרישה שלו, והציעו לו תיק תחבורה מורחב או תיק פנים מורחב - ולאחרונה אף הציעו לו את תיק המשפטים, שמבחינת נתניהו זה היה כמעט טאבו להשאיר את התיק הזה בליכוד.

סמוטריץ' סירב לכל ההצעות והתעקש שהוא רוצה את תיק האוצר או את תיק הביטחון. ביממה האחרונה חל שינוי בעמדתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, שתחילה מאוד הסתייג מתיק האוצר וכעת הוא נוטה לקחת אותו, וגורם בכיר בליכוד אמר היום לחדשות 13 כי אם דרעי יתעקש על האוצר וסמוטריץ' יתעקש על הביטחון - נתניהו עשוי למצוא את עצמו בדילמה איפה הוא מוכן להשפיע פחות, מכיוון שהוא יודע שסמוטריץ' מאוד עצמאי ולכן בכל אחד מהמשרדים האלה לנתניהו עשויה להיות פחות השפעה.

אמיר אוחנה
אמיר אוחנה | צילום: החדשות 13

עוד סוגיה שנתניהו יצטרך להכריע לגביה בקרוב היא תפקיד יו"ר הכנסת, שיכול להיות מושבע עוד לפני הקמת הממשלה. ההשפעה על חלוקת התפקידים בליכוד נתונה לנתניהו אבל גם לאדם הקרוב אליו ביותר - יריב לוין. לתפקיד יו"ר הכנסת יש כמה מועמדים, ביניהם אמיר אוחנה שעשוי לקבל את התפקיד אם לא יקבל את תיק החוץ, וגם יואב קיש, שמקורב מאוד ללוין, ואופיר אקוניס שמקורב לנתניהו.

אופיר אקוניס
אופיר אקוניס | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בין כל השותפות הקואליציוניות סוכם כי בהסכם הקואליציוני ייכתב שמחזירים את המצב לקדמותו - כלומר למצב החקיקתי לפני ממשלת השינוי, וכך יכניסו בסל אחד את כל החקיקות ויתגברו על הצורך לפרט. בתורה שבעל פה יסוכם בין השותפות שכל הרפורמה המשפטית, אותה לא רוצים לפרט במסמכים, תעבור בין ההשבעה לפגרה.