אחרי ההתבטאויות: ועדת האתיקה הטילה סנקציות על הח"כיות מרע"מ וחד"ש

ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין הורחקה מישיבות הכנסת והמליאה לחודש, לאחר שאמרה כי מחבלי חמאס "לא שחטו תינוקות ולא אנסו נשים". ח"כ עאידה תומא סלימאן הורחקה לחודשיים בעקבות ציוץ בו כתבה כי "צה"ל תוקף את ביה"ח שיפא בפצצות זרחן ומבצע ירי חי על העקורים". השכר של שתיהן ישלל לשבועיים

חברות הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש) ואימאן ח'טיב יאסין (רע"מ) שהורחקו מהכנסת חרבות ברזל
חברות הכנסת עאידה תומא סלימאן (חד"ש) ואימאן ח'טיב יאסין (רע"מ) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ועדת האתיקה החליטה הבוקר (רביעי) להטיל סנקציות על חברות הכנסת אימאן ח'טיב-יאסין (רע"מ) ועאידה תומא סלימאן (חד"ש), זאת בעקבות אמירותיהן בעניין מתקפת הטרור של חמאס והמלחמה. ח'טיב-יאסין הורחקה מישיבות ועדות הכנסת והמליאה לחודש, ותומא סלימאן הורחקה לחודשיים. השכר של שתיהן ישלל לשבועיים.

ההחלטה בעניין ח'טיב-יאסין מגיעה בעקבות אמירותיה בראיון בערוץ כנסת בו אמרה בקשר לטבח בשבת השחורה כי מחבלי חמאס "לא שחטו תינוקות ולא אנסו נשים". חברי הוועדה קבעו כי בדבריה יש משום הכחשה של הטבח ולפיכך פגיעה קשה באמון הציבור בכנסת. אף על פי שהתנצלה על דבריה, ועדת האתיקה החליטה להטיל עליה את הסנקציות.

הוועדה החליטה להרחיק את תומא סלימאן לחודשיים מהכנסת בעקבות ציוץ בחשבון הטוויטר שלה, לפיו "על פי עדויות מבית החולים שיפא, צה"ל תוקף את בית החולים בפצצות זרחן ומבצע ירי חי על העקורים במסדרונות ההומניטריים".

ח"כ תומא סלימאן כתבה את הדברים על אף שדובר צה"ל פרסם באותו ערב הודעה רשמית, לפיה צה"ל לא תוקף את בית החולים ואף מתכוון לסייע בפינוי מחלקת הילדים שבו. תומא סלימאן סירבה לחזור בה מדבריה. ועדת האתיקה קבעה כי "האשמותיה חסרות הבסיס של תומא סלימאן, הרומזת כי צה"ל ביצע פשע מלחמה, פוגעת בכבוד הכנסת ואמון הציבור".

Noam1708
ח"כ עאידה תומא סלימאן | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

ח"כ תומא סלימאן מסרה בתגובה: "החלטת ועדת האתיקה אינה השתקה אישית שלי בלבד. אלא השתקה של ציבור שלם אותו אני מייצגת והשתקה של כל מי שמעז להשמיע קול שאינו בקונצנזוס. אני רואה בחומרה רבה את החלטת הועדה שנותנת יד לריסוק חופש הביטוי בתוך משכן הכנסת ומחוצה לו", הוסיפה, "ורואה לנכון להזהיר מההשלכות הרות הגורל שיהיו לכך גם על נציגים בפרלמנט וגם על הציבור בכללותו לרבות המיעוט הערבי".

עוד היא הוסיפה: "לא במקרה הסנקציות שהושתו עליי הן בדמות הרחקה, השתקה ושלילת זכותי וחובתי להשתתף בוועדות הכנסת והמליאה ולבצע בקרה בפועל על החלטות שלטוניות שכן ברור לי שהמטרה אינה שמירה על כבוד הכנסת ומעמדה אלא השתקת כל ביקורת שאינה מתיישבת עם דעת הרוב. אמשיך לייצג את עמדותיי ולפעול לפי עקרונותיי כנגד מלחמות ונגד פגיעה באוכלוסייה האזרחית ובעד פתרון פוליטי בתוך הכנסת ומחוצה לה".

ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין
ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" שהתלונן נגד תומא סלימאן, מסר: "אני מברך על החלטת הוועדה. מי שפוגע בחיילי צה"ל ותומך בטרור אין מקומו בכנסת בכלל; מקומו בכלא או בעזה. אמשיך לעקוב אחרי כל ח"כ שתומך בטרור ואפעל להרחיקו מהכנסת".