לאחר דיון של שעות: ח"כ שיקלי הוכרז "פורש" ממפלגתו

ועדת הכנסת הצביעה והכריעה להכריז על חבר הכנסת כ"פורש" ממפלגת ימינה. את הבקשה לדיון הגיש ראש הממשלה ויו"ר מפלגתו, נפתלי בנט - שלא נכח בדיון. במהלך הדיון, שנמשך שעות, כלל צעקות ועימותים רבים בין חברי הקואליציה והאופוזיציה

Whatsapp Image 2022 04 25 At 1
עמיחי שיקלי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ועדת הכנסת החליטה הערב (שני) להכריז על חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה כ"פורש". הוועדה התכנסה בבוקר ודנה בבקשת יו"ר המפלגה וראש הממשלה נפתלי בנט, שלא נכח בדיון. ההחלטה להפריש משמעותה ששיקלי לא יוכל להתמודד במפלגה קיימת. עם זאת, במקרה שהוא מתפטר מהכנסת הוא כן יוכל.

ההצעה עברה פה אחד על ידי חברי הכנסת שהצביעו בעד ההכרזה: יו"ר הוועדה איתן גינזבורג, חברי הכנסת בועז טופורובסקי, יבגני סובה,  רם שפע, משה טור פז, שירלי פינטו ובני בגין. חברי הכנסת אחמד טיבי, יצחק פינדרוס, ועידית סילמן - לא נכחו בהצבעה. ח"כ ווליד טאהא מרע"מ לא השתתף כלל בדיון.

Dst01911
דיון ועדת הכנסת | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

את הוועדה ניהל איתן גינזבורג במקומו של ניר אורבך, ששרוי באבל על מות אימו וחמתו. לאחר שעות של דיונים עלה חבר הכנסת שיקלי לדבר. הוא תקף את בנט ואת שרת המשפטים איילת שקד ואמר: "את הנזק שעשו שקד ובנט לדמוקרטיה הישראלית ייקח שנים לתקן. זוהי זכות וחובה להתנגד לעוולה הזאת שנועדה לשרת את מאוייהם של אלו שהפנו עורף למצביעיהם". את דבריו סיים שקילו באומרו: "נפתלי בנט - אין לך אלוהים".

הטענות של ימינה היו ששיקלי הצביע מאות פעמים נגד עמדת הממשלה על אף היותו חלק ממפלגת השלטון. משמעות ההחלטה היא שהוא לא יוכל להתמודד במפלגה קיימת בבחירות הבאות ובכך תימנע האפשרות שהוא ישוריין למשל בליכוד. במקרה של הכרזה כפורש, שיקלי יוכל להתפטר מהכנסת ואז להתמודד במפלגה קיימת.

למרות שהדיון היה אמור להתחיל בשעה 10:00, הוא התעכב דקות ארוכות בגלל ויכוח שהתפתח בגלל מחסור במקומות ישיבה לכל הח"כים שהגיעו לדיון. בהמשך, התווכחו ח"כים מהאופוזיציה עם גינזבורג סביב עניין המיקרופונים וטענו ל"סתימת פיות" לאחר שהמיקרופונים הושתקו. בהמשך, תקפה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהליכוד את היו"ר גינזבורג וכינתה אותו "עבד שימושי", ובתגובה לכך הוצאה מהדיון. גם חבר הכנסת איתמר בן גביר הוצא החוצה מהדיון עקב התנהלותו.