מרכיבים ממשלה: גורמים במו"מ מעריכים כי הביטחון יישאר בליכוד

הנשיא יצחק הרצוג יטיל באופן רשמי את המנדט על בנימין נתניהו, והמתווה הרצוי במפלגתו הוא שסמוטריץ' יקבל את האוצר, כאשר דרעי יקבל תיק פנים מורחב, ובנוסף ישמש כמ"מ רה"מ - ויקבל גם את תיק הדתות לטובת שר נוסף מש"ס

זמן צפייה: 04:42

המגעים להרכבת הממשלה נמשכים גם הערב (שבת), כאשר מחר יטיל הנשיא יצחק הרצוג באופן רשמי את המנדט על בנימין נתניהו. גורמים המעורבים במשא ומתן מעריכים כי תיק הביטחון יישאר בידי הליכוד, על אף שיו"ר ש"ס אריה דרעי מאותת כי הוא קרוב להחליט שייקח את תיק האוצר - מה שיקשה על נתניהו מול הדרישה של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לקבל את האוצר או את הביטחון.

המתווה הרצוי בליכוד הוא שסמוטריץ' יקבל את האוצר, כאשר דרעי יקבל תיק פנים מורחב עם סמכויות נוספות, ובנוסף ישמש כממלא מקום ראש הממשלה ויקבל גם את תיק הדתות לטובת שר נוסף מש"ס. יש לציין כי גם בציונות הדתית דורשים את תיק הדתות, וסמוטריץ' כבר הבהיר שאם לא יקבל את האוצר הוא יתעקש עוד יותר על משרד הדתות, בגלל היכולת לשלוט בתחומים רבים שחשובים לו.

ההערכה היא כי בחלוקה שכזו ניתן יהיה לרצות את כולם, אך זה עדיין תלוי בהחלטה של דרעי, לו יש קדימות, ויש צורך לראות כי כל השותפים יסכימו לכך.

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יצחק גולדקנופף, אריה דרעי | צילום: אוליבייה פיטוסי, גדעון מרקוביץ', פלאש 90

מחר יחודשו שיחות המשא ומתן, שנמשכו עד יום שישי בצהריים, וכרגע מפלגת יהדות התורה היא הקרובה ביותר להגיע לסיכום, לפיו יו"ר הרשימה יצחק גולדקנוף יקבל את משרד הבינוי והשיכון וח"כ משה גפני יקבל שוב את ראשות ועדת הכספים, בנוסף לסיכומים על הגדלת תקציב האברכים.

כרגע הרצון להשביע ממשלה כבר השבוע נראה די שאפתני, אך אם הפלונטר העיקרי ייפתר ייתכן שהפקק ישתחרר במהרה, ואז גם תהיה דילמה האם למנות יו"ר כנסת זמני. אם יבינו שהשבעת הממשלה תהיה מאוד קרובה להשבעת הכנסת ביום שלישי הקרוב לא יהיה טעם למנות מישהו ליום או יומיים, אך אם יבינו שזה ייקח עוד קצת זמן לא ירצו בליכוד להשאיר את השליטה בכנסת בידי מיקי לוי מיש עתיד.

עמוס גלעד באירוע שבתרבות בבאר שבע
עמוס גלעד באירוע שבתרבות בבאר שבע

בזמן שנתניהו שובר את הראש כיצד להרכיב את פאזל התפקידים המסובך בממשלתו החדשה, המינויים המסתמנים של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לתפקיד השר לביטחון הפנים והאפשרות שסמוטריץ' יקבל בסופו של דבר את תיק הביטחון כבר מעוררים סערה.

אלוף במיל' עמוס גלעד, לשעבר ראש אגף המחקר באמ"ן וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, התארח היום באירוע "שבתרבות" בבאר שבע, ואמר כי אם סמוטריץ' ימונה לשר ביטחון הוא צופה "הידרדרות בשטח, שאיבת כל צה"ל לזה וחיכוכים, העדפת האוכלוסייה היהודית, או מתן תחושת חופש לפורעים - הוא בא מהחוגים האלה".

גלעד הוסיף ואמר על סמוטריץ' כי הוא "לא יוכל להתנער מהם, כי מהר מאוד הם יתחשבנו איתו. אז אומרים לי 'יש מנהיגים שהתמתנו', אבל הוא יאמר לזכותו שהוא אדם אידיאולוג. הוא מאמין במה שהוא אומר ובתחושת השליחות שלו, ואם הוא יממש את זה אני צופה פה אסון כבד. זה כבר באופק".

גם שלמה אהרונישקי, שהיה מפכ"ל המשטרה בזמן האינתיפאדה השנייה, התארח בשבתרבות, והתייחס לאפשרות שיו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ימונה לשר לביטחון פנים: "תרחיש שאני יכול לראות הוא שהוא לא מקבל את החוק והתהליכים, ובמקום לנסות להוביל מהלכים הוא מוביל פיצוצים".

עוד הוסיף אהרונישקי: "כשהוא יראה מהר מאוד שהיכולת שלו היא מאוד קטנה לשנות את הדברים באופן מהותי, הוא יתחיל להציק. להציק זה להתבטא, לפעמים דיבורים הופכים למעשים, לעלות להר הבית, להסתובב במגזר הערבי, במגזר הבדואי, ובמקום לכבות שריפות- להצית".