אושר בטרומית: נמל התעופה שדה דב לא ייסגר

הצעת החוק למניעת פינוי שדה דב בתל אביב אושרה במליאה בקריאה טרומית. ההחלטה התקבלה בכנסת לאחר על אף שבג"צ טרם הכריע האם לקבל החלטה בעניין מועד הפינוי

אושר בטרומית: השדה לא ייסגר

חברי הכנסת אישרו הערב (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק למניעת פינוי שדה התעופה ע"ש דב הוז בתל אביב. הצעת החוק שיזמו חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ואיציק שמולי (המחנה הציוני), עליה חתומים 70 ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית, אושרה פה אחד במליאה על אף שבג"ץ טרם הכריע בנוגע למועד הפינוי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

הצעת החוק עלתה ביום ראשון האחרון להכרעת ועדת השרים, אולם הם ביקשו להמתין לדיון בעתירה בבג"ץ בנושא. על פי הצעת החוק שהוגשה, פינוי שדה התעופה האזרחי הפועל במתחם יתבצע רק בשנת 2019 בצמוד לפינוי השדה הצבאי, ולא באפריל הקרוב 2017, זאת לאחר שלא הוקמה חלופה לפעילות האזרחית בשדה דב.

ב-2012 הנחתה הממשלה את משרד התחבורה לקדם חלופה אחרת לשדה התעופה האזרחי, על מנת שלא לנתק את העיר אילת ממרכז הארץ. למרות זאת, עד כה לא הוקמה חלופה כנדרש.

''זכויות הפריפריה קודמות'', ח''כ שמולי
''זכויות הפריפריה קודמות'', ח''כ שמולי | צילום: יח''צ

עד כה עוכבה הצעת החוק כדי לאפשר לנציגי המדינה ולבעלי הקרקע להגיע להסכמות. במסגרת הפשרה הוצע כי כי השדה האזרחי יפונה ויועתק אל תוך המתחם הצבאי תוך שהמדינה תבצע זאת בהליך תכנון וביצוע מהיר ותתקצב את המהלך על חשבונה. במקביל, בעלי הקרקע יוכלו באופן מעשי להאיץ את הליכי התכנון במקום ולהתקדם משמעותית במימוש זכות הקניין שלהם במקום.

בעלי הקרקע עמדו בסירובם ודרשו את פינויו המוחלט של השדה האזרחי. לפיכך, הודיעו חברי הכנסת כי יקדמו את הליך החקיקה באופן נמרץ .

"זכויות הפריפריה קודמות לזכות למגדל על הים"

חברי הכנסת סמוטריץ' ושמולי הביעו שביעות רצון על תוצאות ההצבעה בכנסת. "שדה דב לא ייסגר וצינור החמצן של הפריפריה לא ינותק", אמר ח"כ שמולי. "הזכות לקיומה של הפריפריה קודמת לזכות להקים מגדל מול הים".

''למען אילת'', סמוטריץ'
''למען אילת'', סמוטריץ' | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר

"סגירת שדה דב בלי שנמצאה חלופה ראויה היא הרת אסון לאילת ולערבה ומהווה גזר דין מוות על העיר ועל תושביה", ציין שמולי זמן קצר לפני ההצבעה. "אנחנו לא מתכחשים לזכותם של בעלי הקרקע לממש את זכויות הקניין שלהם, אבל מנקודת מבט לאומית של הכנסת - יש להביא בחשבון שיקולים נוספים ורחבים יותר, קל וחומר כשברור שהשדה הזה משמש כצינור החמצן העיקרי של האזור וההשלכות הצפויות על העיר - הן מבחינת הכלכלה והפגיעה בתיירות ובתחבורה ובבריאות".

"לא נאפשר את סגירת נתיב האויר לעיר אילת ולא נאפשר את הפגיעה האנושה בפריפריה", הוסיף ח"כ סמוטריץ'". "לאחר דחיית בג"ץ, חוק שדה דב אושר בועדת שרים לחקיקה, ויקודם כבר במושב הנוכחי. שדה דב חייב להמשיך לעבוד למען תושבי אילת ולמען כולנו".