סביבת בן גביר ברקע המסר של נתניהו: "לא ייכנע ללחץ, יגיע לת"א"

לחץ כבד בקואליציה על בן גביר לבטל את אירוע התפילה בת"א ביום חמישי. נתניהו אמר כי "מצופה מנבחרי ציבור לפעול להרגעת הרוחות" - ובסביבת השר הודיעו כי לא צפוי שינוי. בצל חשש ממהומות, בעירייה מתכננים לבטל את אירועי סוכות של "ראש יהודי"

זמן צפייה: 02:51

48 שעות אחרי ההתנגשות בכיכר דיזנגוף בערב יום הכיפורים, העיניים נשואות הערב (שלישי) ליום חמישי ולתגובת הנגד בחסות השר איתמר בן גביר - שאמור לשמור על הביטחון הלאומי. לאורך היום ספג בן גביר ביקורת מתוך הקואליציה - וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו שיגר לו מסר מרומז מבלי לנקוב בשמו, בעקבות כוונתו לקיים תפילה בתל אביב: "תפילה אינה פרובוקציה. אבל עכשיו, אחרי האירוע הקשה בתל אביב, הדבר החשוב ביותר הוא לפעול להרגעת הרוחות. לכן מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה". מסביבת בן גביר נמסר כי השר "לא ייכנע ללחצים ובכוונתו להגיע" לתל אביב ביום חמישי. במשטרה חוששים מניסיונות של מפגינים לחסום דרכי גישה ולמנוע את הגעת בן גביר.

על רקע הסערה, ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) פנה לבן גביר וקרא לו לא לקיים את האירוע: "כוונותיך רצויות, אך מעשיך אינם רצויים. זו פרובוקציה נגדית".ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב הודעה ובה מתח ביקורת מרומזת על בן גביר: "תפילה אינה פרובוקציה. אבל עכשיו, אחרי האירוע הקשה בתל אביב, הדבר החשוב ביותר הוא לפעול להרגעת הרוחות. לכן מצופה מכל מנהיגי הציבור לנהוג באחריות ולהימנע מכל מה שלא יוסיף לרגיעה".

בתוך כך, בעיריית תל אביב יערכו שימוע לאנשי "ראש יהודי", ומתכננים לבטל את כל אירועי חג הסוכות של הארגון. בנוסף, אם יותקנו מחיצות הפרדה - פקחי העירייה יפרקו אותן.

מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90

ראש העיר תל אביב רון חולדאי שיגר היום מכתב למפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב פרץ עמר, ואמר לו בנוגע לאירוע שמתכנן השר בן גביר, כי "ככל שיתקיים אירוע תפילה בכיכר דיזנגוף ביום חמישי הקרוב, העירייה תבקש לוודא כי האירוע יתקיים ללא אמצעים פיזיים להפרדה מגדרית הכוללת מחיצות, סרטים, חבלים, דגלים וכיו"ב. לפיכך, אני מצפה כי שוטרי מחוז תל אביב שמכירים את המדיניות העירונית ואת פסיקות בתי המשפט בנושא, יאכפו, בסיוע פקחי עיריית תל אביב-יפו, כי ההנחיות מתקיימות ולא נינתן יד לביזוי בית המשפט".

מוקדם יותר הודיעו תנועות המחאה "כוח קפלן", "בונות אלטרנטיבה" וארגונים מקהילת הלהט"ב על קיום אירוע תפילה "למען הדמוקרטיה ושלמות העם" בכיכר דיזנגוף ביום חמישי הקרוב, 28 בספטמבר, ב-18:30 - זאת לאחר שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע אתמול כי יקיים גם הוא "תפילת ערבית" במקום. כחלק מההיערכות, עיריית תל אביב תערו שימוע לאנשי "ראש יהודי", ותבחן את ביטול אירועי הארגון בסוכות.

מפגין בכיכר דיזנגוף
מפגין בכיכר דיזנגוף

מארגוני המחאה נמסר כי "האירוע קיבל את אישורי העירייה ויתקיים בתיאום מלא עם משטרת ישראל וכוחות הביטחון". עוד אמרו כי "דווקא בימים שבהם ראש הממשלה ושריו מנסים להציף את הציבוריות ברעל ושנאה, אנו בוחרים להתאחד תחת ערכי השוויון והחופש המחברים בין כולנו. הניסיונות של הקנאים והקיצוניים לא יצליחו לפרק את ישראל. אנו מזמינים את הציבור הרחב, נשים וגברים, להט"בים וסטרייטים, מכל הקשת הדתית, להגיע לאירוע למען שלמות הדמוקרטיה ועם ישראל".

מפגינים בכיכר דיזנגוף
מפגינים בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר, בהיכל הזיכרון בהר הרצל בירושלים, התקיים טקס האזכרה הממלכתי לציון 50 שנה ליום הכיפורים, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, יו"ר הכנסת אמיר אוחנה והרמטכ"ל הרצי הלוי. הרצוג התייחס לסערת התפילה בהפרדה בתל: "אני נחרד מעצם המראות אנשים שהם או בני משפחתם לחמו יחד מתגוששים בלב תל אביב. האיום הפנים-ישראלי הוא האיום החריף והמסוכן מכולם".

הנשיא הרצוג בטקס האזכרה למלחמת יום הכיפורים
הנשיא הרצוג בטקס האזכרה למלחמת יום הכיפורים | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ
Whatsapp Image 2023 09 26 At 1
נתניהו בטקס האזכרה למלחמת יום הכיפורים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עוד אמר הנשיא: "רק אתמול, בעיצומו של היום הקדוש, 50 שנים בדיוק אחרי פרוץ המלחמה, ראינו דווקא בעיר העברית הראשונה דוגמה מטלטלת וכואבת לאופן שבו המאבק הפנימי בתוכנו מסלים ומקצין. אני יודע שאני מדבר בשם הרוב המוחלט של אזרחי ישראל, כשאני מביע צער וזעזוע עמוק, למראה בני עמנו הנאבקים זה בזה, ביום שהיה מאז ומעולם סמל לאחדות – לישראליות וליהדות יפות, מכילות ומכבדות. אני נחרד מעצם המראות, מעצם המחשבה, על אנשים שהם או בני משפחתם לחמו יחד - אחים לנשק, כתף אל כתף - במוצבים, בטנקים, בשדות הדמים של סיני והגולן, וכעת הם מתגוששים בלב תל אביב, בזמן הקדוש של כל נדרי ונעילה".

"איך הגענו למצב הנורא הזה?", המשיך הרצוג, "ש-50 שנים אחרי המלחמה המרה, אחיות ואחים ניצבים משני עברי המתרס? מי ששופכים שמן לתוך המדורה הזאת מאיימים באופן ממשי על הלכידות הישראלית. זה חייב לעצור כאן ועכשיו. הפילוג, הקיטוב, המחלוקת הבלתי נגמרת – הם סכנה של ממש לחברה הישראלית ולביטחונה של מדינת ישראל".