השגת רוב בקואליציה והבעיה המדינית: הקשיים בהמשך החקיקה

נתניהו אמנם טען בתקשורת הזרה כי לאחר שינוי הוועדה לבחירת שופטים החקיקה תיעצר, אך בליכוד מודעים לכך שגם להובלת השינוי בוועדה צפויים קשיים רבים. בקואליציה יש הטוענים כי לוין הגיע למבוי סתום, אך מבינים כי אם לא תושג הסכמה עד פתיחת המושב - תגיע התנגשות

זמן צפייה: 02:22

לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין בתקשורת הזרה וטען כי אחרי השינוי של הוועדה לבחירת שופטים הוא יפסיק את החקיקה, רה"מ והקואליציה נמצאים היום בשלב ההיערכויות. צריך להבין שמבחינת הקואליציה שינוי הוועדה לא יהיה מהלך פשוט, גם מבחינת הרוב הפוליטי. בנוסף ישנה הסוגייה המדינית, כאשר נתניהו רוצה להביא הישג בגזרה הסעודית, ומרגיש שהוא יכול, אך הוא מרגיש כי המשך קידום המהפכה המשפטית לא משרת אותו.

בצמרת הליכוד ישנו בימים האחרונים שיח רווח כי פוליטיקאים בכירים מבינים שגם שר המשפטים יריב לוין נמצא במבוי סתום ויהיה לו קשה מאוד להוביל מהלך נוסף שלא יהיה בהסכמה. מדובר בשיקוף של קשיים אמיתיים. גם הקשיים שניתן לראות בתקופה האחרונה במערכת הביטחון ובצבא, שמנסים להסתיר, גם הקשיים הפוליטיים וגם הקשיים של נתניהו באפיק המדיני ביחס לסעודיה. כל הנושאים האלה, גם מבלי להחשיב את חוק הגיוס שהקואליציה חייבת לחרדים ויכול להוסיף לסערה החברתית, מקשים על הקואליציה.

ברמת הכוונות אמנם לא ניתן להגיד באופן ודאי שמישהו מתכנן לעצור את החקיקה, אך יש בהחלט הבנה שזה יהיה קשה מאוד. אם לא תושג הסכמה עד פתיחת המושב או עד הדיון בבג"ץ בדבר ביטול עילת הסבירות בחודש הבא, לא ניתן להוציא מכלל אפשרות שההתנגשות והחום הרבה שליווה את מדינת ישראל ישובו ללוות גם בחודשים הקרובים.

בג''ץ
בג''ץ | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נזכיר כי בג"ץ הוציא ביום רביעי צו על תנאי לחוק על ביטול עילת הסבירות. המשמעות היא שנטל ההוכחה לסיבת חקיקת החוק יוטל כעת הממשלה וראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא על העותרים.

בהחלטת בית המשפט נכתב: "בטרם תוגשנה התגובות המקדמיות, מטעמים של יעילות הטיפול בעתירות ומטעמים אלה בלבד, בלא שיהיה בכך משום הבעת עמדה לגופם של דברים, החלטנו להורות על מתן צו על תנאי כמבוקש בעתירות". עוד נאמר כי "בהמשך לבקשות שהוגשו בנושא, ובהתאם לסמכות הנתונה לבית המשפט, אנו בוחנים אפשרות לקיים שידור ישיר של הדיון בהליכים שבכותרת שיתקיים ב-12 בספטמבר 2023. ככל שיש למי מהצדדים הסתייגות מקיום השידור כאמור, עליו להודיע על כך עד ליום 24 באוגוסט 2023".