גנץ נגד מתווה חוק הגיוס החדש: "רוצים פתרון, לא פטור מגיוס"

בסיור בצפון אמר גנץ כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס, שטיוטתו פורסמה מוקדם יותר ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. "אני חוזר ואומר – קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגע באחדות ויפגעו בביטחון ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק מממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט"

זמן צפייה: 04:14

השר בני גנץ חזר היום (שני) על עמדתו, ואמר כי הוא מתנגד גם למתווה המתוקן של חוק הגיוס, שטיוטתו פורסמה מוקדם יותר ולפיה גיל הפטור לא יעלה ל-35. בסיור בצפון אמר גנץ: "אנחנו רוצים בהסכמות – אבל כאלו שיביאו פתרון הוגן לגיוס לשירות לכולם". מחר יובא החוק לישיבת הממשלה. גורמים במשרד המשפטים: "השינויים לא מספיקים כדי להגן עליהם בבג"ץ".

לעיון במתווה ההצעה המתוקנת לחוק הגיוס - לחצו כאן

"אני חוזר ואומר – קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגע באחדות ויפגעו בביטחון ולכן זהו קו אדום", אמר גנץ, "חבריי ואני לא נוכל להיות חלק מממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נושא חוק הגיוס גרם לסערה פוליטית בימים האחרונים, והביא לתגובות רבות במערכת הפוליטית ומגורמים נוספים. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה אמש מכתב התראה למזכיר הממשלה יוסי פוקס, ובו היא קבעה כי לא ניתן להעביר בממשלה החלטה ריקה מתוכן על מתווה חוק הפטור מגיוס לחרדים, וכי יש להגיש מתווה עם לוחות זמנים ברורים, זאת לאחר שפורסם כי "בשל קשיים משפטיים משמעותיים" היא תתקשה להגן על החוק בבג"ץ.

במכתב, שנשלח ע"י המשנה ליועמ"שית גיל לימון, נכתב כי ההצעה כוללנית ונדרש לפרט את הרכיבים המרכזיים בה, גם במישור המהותי וגם במישור הפרוצדוראלי. "ההנחיה לבחון את דחיית גיל הפטור מעוררת קשיים חוקתיים ניכרים", נכתב, "לרבות בהיבטי שוויון וחופש עיסוק. זאת, לאור פסיקת בית המשפט בעבר בסוגיה זו ממש. יש לקבוע בהצעת ההחלטה תאריך להנחת הצעת החוק לאישור הכנסת, ולהבהיר כי יום 30.6.2024 הוא התאריך המיועד להשלמת החקיקה בשלוש קריאות".

השרים גלנט וגנץ
השרים גלנט וגנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אמש אמר גנץ כי הוא פועל כדי למנוע את העברת חוק הגיוס במתכונת הנוכחית, אותה גיבשה הממשלה וייעדה לעלותה להצבעה בישיבת הממשלה ביום שלישי - והוסיף כי המחנה הממלכתי לא תוכל להישאר בממשלת החירום אם חקיקה כזו תעבור.

"חוק הגיוס כפי שמגבשת הממשלה, הוא כשל ערכי חמור שיביא לקרע עמוק בתוכנו, בשעה שאנו צריכים להילחם ביחד מול אויבינו", אמר גנץ בפתח דבריו, "אנו פועלים כדי שחוק כזה לא יעבור במתכונת הזו. לא נוכל להסתכל בעיניים ללוחמים שנמצאים בגבולות ומעבר להם, ומתבקשים להאריך את שירותם. לא נוכל להישיר מבט לחיילי המילואים שעוזבים מאחור משפחה ועסקים".

גם שר הביטחון יואב גלנט הבהיר אתמול כי עמדתו בנוגע לחוק הגיוס לא השתנתה, והודיע כי לא יתמוך בהצעת הגיוס של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ביום שלישי הקרוב תובא לממשלה הצעת החלטה בנושא הגיוס על ידי ראש הממשלה וביוזמתו", אמר גלנט בסרטון שפרסם, "עמדתי לא השתנתה, לא אהיה שותף לכל הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה - ומערכת הביטחון בראשותי, לא תגיש אותה לחקיקה".