לחץ על רה"מ ואחדות באופוזיציה: הקרב על הוועדה נמשך

בעוד שמפלגות האופוזיציה התאחדו סביב קארין אלהרר כמועמדת היחידה לוועדה, תשעה חברי כנסת ינסו להיבחר מטעם הקואליציה, ונתניהו ייאלץ לגשר בין הלחצים שמפעילות השותפות לבין החשש מפיצוץ השיחות בבית הנשיא

זמן צפייה: 02:11

רשימת המועמדים לחברות בוועדה לבחירת שופטים נסגרה הערב (רביעי), ובזמן שבאופוזיציה הבינו שעדיף להגיע למעמד מאוחדים, והצליחו להתאחד סביב ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד כמועמדת מוסכמת, בקואליציה יש אינפלציה של מועמדים עם לא פחות מתשעה, כששישה מהם מהליכוד: אביחי בוארון, טלי גוטליב, אלי דלל, ניסים ואטורי, משה סעדה ומשה פסל. מעוצמה יהודית הגישו מועמדות יצחק קרויזר ולימור סון הר מלך, ואוריאל בוסו מש"ס.

כאמור רוב המועמדים מגיעים מהליכוד, אך שם ניתן לקחת בחשבון שהוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו יכולה ליישר כמעט את כל מי שחיפש כותרת בעצם ההגשה. המועמד שהצטרף ברגע האחרון הוא ח"כ אוריאל בוסו מש"ס, וברור שבמפלגה אף אחד לא היה מגיש מועמדות בלי הנחייה ישירה של היו"ר אריה דרעי.

מועמדי הקואליציה לחברות בוועדה לבחירת שופטים
מועמדי הקואליציה לחברות בוועדה לבחירת שופטים | צילום: חדשות 13

ההערכה לפי שעה היא שנתניהו לא רוצה פיצוץ בשיחות בבית הנשיא, ובאופוזיציה מבהירים שאם לא יקבלו נציג בוועדה זה מה שיקרה. כרגע נתניהו משאיר לעצמו את כל האופציות פתוחות עד הרגע האחרון, כמו שהוא נוהג לעשות, ויכול להיות שזה גם ביטוי ללחצים בתוך הקואליציה, כשיש מי שחושב שאין סיבה לתת נציג לאופוזיציה בלי להגיע להסכמות כלשהן על הנושאים שבמחלוקת. דרעי אולי רוצה לשמור על אפשרות לנציג מטעמו, כשהוא חושב שנושא המינוי שלו לא מטופל באופן מספק והוא רוצה שהחזרה שלו להיות שר תהיה חלק מכל פשרה אפשרית.

יש לציין שאפשר עדיין לשנות את רשימת המועמדים ואפשר למשוך הגשות בחזרה עד ההצבעה שתהיה ביום רביעי הבא בשעות הצהריים. באופוזיציה מבהירים שמבחינתם הסדר הפוך – קודם כל להקים את הוועדה ורק אז לראות האם ניתן להגיע להסכמות.

רה''מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה
רה''מ בנימין נתניהו והשר אריה דרעי בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי במקביל להגשת מועמדותו של בוסו, ולאחר ששר המשפטים יריב לוין הבהיר כי הוא אינו מתעקש למנות חבר כנסת מהליכוד כנציג הקואליציה ומבחינתו אין כל בעיה לגבי זהות הנציג, קרא יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להעמיד מועמדת מוסכמת אחת של האופוזיציה - והודיע כי הוא מוותר על הצגת מועמדת מטעמו: "קורא ללפיד ומיכאלי לא לסכן את הדמוקרטיה בשביל משחקי אגו וחשבונות פוליטיים".

זמן קצר לאחר מכן הודיעה יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי כי היא מסירה את מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן - וקארין אלהרר תהיה המועמדת היחידה מהאופוזיציה - היא הגישה את מועמדותה באופן רשמי. ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "אני סומך על קארין אלהרר, שרה לשעבר, חברה בצוות ההידברות בבית הנשיא ומשפטנית עם ניסיון רב, שתדע לשמור על הועדה לבחירת שופטים מפני דילים ופוליטיקה".

המועמדת היחידה מהאופוזיציה. ח''כ קארין אלהרר
המועמדת היחידה מהאופוזיציה. ח''כ קארין אלהרר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיכאלי מסרה: "הוועדה למינוי שופטים היא נכס אסטרטגי לדמוקרטיה הישראלית. מפלגת העבודה ואני היינו היחידות שנלחמנו עליה עוד לפני הקמת ממשלת השינוי, מתוך ההבנה של חשיבותה הקריטית לדמוקרטיה הישראלית, וודאי בימים כמו ימים אלה. לוועדה הזאת צריכה להגיע המועמדת המתאימה ביותר, אבל בשעה שהקואליציה מעמידה מספר מועמדים לבחירה, ולא אחד, אסור לנו לסכן את האפשרות לנציגות אופוזיציה בוועדה ועל כן החלטנו על הסרת מועמדותה של ח"כ אפרת רייטן. האחריות לשמירה על לכידות השורות היא עלינו, יחד עם חברינו לאופוזיציה, ואנחנו נפעל בצורה הטובה ביותר למדינת ישראל ולדמוקרטיה שלה.