המשבר הבא בקואליציה: הדרישה של גולדקנופף מכניסה את רגב למלכודת

שר השיכון דרש מרה"מ ומשרת התחבורה להפסיק לאלתר את העבודות על מסילת הרכבת בשבת, ורגב תצטרך להכריע אם היא מתייצבת בצד של ההסכמים הקואליציוניים אליהם היא מחויבת - או בצד של נוסעי התחבורה הציבורית

זמן צפייה: 02:09

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף דרש היום (ראשון) מראש הממשלה בנימין נתניהו ומשרת התחבורה מירי רגב להפסיק לאלתר את העבודות על מסילת הרכבת בשבת, ומבחינה פוליטית מדובר במוקש - מכיוון שבהסכמים הקואליציוניים נקבע במפורש שרק נציג הרבנות הראשית יוכל להצטרף לוועדה שתחליט על עבודות תשתית בשבתות.

מבחינה כלכלית ותחבורתית - אין לרכבת ישראל ברירה אחרת פרט לעבודה בשבת. רכבת ישראל חייבת להתרחב, והיא עוברת בשנים האחרונות עבודות שדרוג משמעותיות ביותר, בתקציבי עתק שהקצו כל הממשלות, והציפייה שאת זה יהיה אפשר לעשות רק בשעות שבהן הנוסעים באים ויוצאים מהתחנות, כאשר תנועת הרכבות נמשכת באופן שוטף - היא פשוט ציפייה לא ריאלית.

כאשר צוות שצריך לעבוד על המסילה, אך כל כמה דקות מגיעה רכבת ועוברת על המסילה, יש שתי אפשרויות - או שהצוות יעשה הפסקה כל רבע שעה ולא יוכל לעבוד באופן רציף, או שנאלץ לבטל את הרכבות כדי שניתן יהיה לבצע את עבודות התשתית. בשבת אין תחבורה ציבורית ממילא, ואז ניתן לבצע את העבודות באופן רצוף.

רכבת ישראל (אילוסטרציה)
רכבת ישראל | צילום: רויטרס

אין בעבודה בשבת חידוש גדול לעומת המשק. אל על, למשל, אמנם לא טסה בשבת, אך היא עובדת מאחורי הקלעים על הקרקע בשבתות, כדי לתת שירות טוב יותר לנוסעים במשך כל ימות השבוע. גם ברכבת ישראל לא מתקיימות נסיעות מסחריות בשבת, אך כן מתקיימים ניסויים, בדיקות ושיפוצים, מכוח היתרי עבודה שמנפיקה זרוע העבודה במשרד הכלכלה.

הציפיה של השר גולדקנופף שהדבר הזה יופסק לחלוטין מכניסה את השרה רגב למלכודת לא פשוטה, והיא תצטרך כעת להכריע באיזה צד היא מתייצבת - בצד של נוסעי התחבורה הציבורית שזקוקים מאוד לעבודות הללו בשבת, או בצד של ההסכמים הקואליציוניים שאליהם היא מחויבת.

ח''כ יצחק גולדקנופף
השר יצחק גולדקנופף | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

"הובא לידעתי כי מתקיימות עבודות בשבת ע"י רכבת ישראל, במסילת תל אביב בין מחלף רוקח למחלף ההלכה, שאין עונות להגדרה של פיקוח נפש", כתב השר גולדקנופף במכתבו, "בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגות הליכוד ויהדות התורה, סוכם כי עבודות אלו יופסקו. לא נוכל להשלים עם המשך מצב זה".

שרת התחבורה הקודמת, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, הגיבה על דרישתו של גולדקנופף ואמרה: "מחיר עצירת עבודות הרכבת בשבת - פגיעה אדירה בציבור הנוסעות והנוסעים ברכבות ובתחבורה הציבורית. כשרת התחבורה קיבלתי החלטה דווקא להגביר את העבודות בשבת. ככה סיימנו חלק גדול מפרויקט חשמול הרכבות מוקדם מהצפוי, והרכבות לצפון חוזרות. קוראת לרגב לא להיכנע לדרישות ההזויות של גולדקנופף".