בניגוד לחוק: ראש מערך ההסברה הורה לדחות את יום הזיכרון לרבין

חשיפת חדשות 13: בכובעו כיו"ר הוועדה הבין-משרדית לטקסים, החליט מושיק אביב לדחות את יום הזיכרון הממלכתי לציון רצח ראש הממשלה לשעבר בשל המלחמה. בעקבות הוראתו התערבה היועצת המשפטית של משרד רה"מ - וקבעה כי אין זה בסמכותו

האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב
האנדרטה לזכר יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

חשיפת חדשות 13: ראש מערך ההסברה הלאומי של משרד ראש הממשלה, מושיק אביב, הורה בניגוד לחוק לדחות את יום הזכרון הממלכתי לרצח ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, שחל היום (חמישי), ובעקבות הוראתו התערבה היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה שלומית ברנע פרגו - וקבעה כי אין זה בסמכותו וכי מדובר בהנחיה המנוגדת לחוק.

בהוראת מזכירות הממשלה, התקיים לפני כמה ימים דיון בראשות אביב, בכובעו כיושב ראש הוועדה הבין-משרדית לטקסים, שבו השתתפו גם בכירים במזכירות הממשלה. בהחלטתם, ולאחר ששוחחו עם משפחת רבין שהסכימה לכל מה שיוחלט, נקבע כי יום הזכרון הממלכתי יידחה בשל המלחמה בעזה.

יש לציין כי יום הזכרון הממלכתי כולל על פי החוק טקס ממלכתי, הורדת דגלים לחצי התורן במוסדות ציבור ובבתי ספר, וכן פקודת היום של הרמטכ"ל. החלטת אביב והוועדה ניתנה בניגוד לחוק שקובע מפורשות כי בתאריך י"ב בחשוון ייערך הטקס, ובעקבות זאת הורתה ברנע פרגו לבטל את ההנחיה ולקיים את יום הזכרון הממלכתי.

מושיק אביב, ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה
מושיק אביב, ראש מערך ההסברה במשרד ראש הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "במזכירות הממשלה התקיימה התייעצות עם גורמי המקצוע העוסקים בנושא ועם משפחת רבין ובמסגרתה הוחלט לדחות את האירועים הממלכתיים לציון יום הזיכרון ליצחק רבין לרבות הורדת דגלי המדינה לחצי התורן במוסדות המדינה ובמחנות צה"ל. בדיוק מאותה הסיבה נדחה בשבוע שעבר טקס האזכרה הממלכתי לרחבעם זאבי. הדגל מונף אל על ואין מקום להורדת דגלי המדינה לחצי התורן בשעה שחיילי צה"ל עסוקים בלחימת גבורה בעוטף עזה ובמוכנות ללחימה בגבול הצפון".