הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את "חוק דרעי 2"

לפי הצעת החוק, בית המשפט - לרבות בג"ץ - לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית בכל הקשור למינוי שרים וזהותם. המטרה היא כאמור להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד לשר, לאחר שבג"ץ קבע כי המינוי שלו לא סביר בגלל שהורשע פעם נוספת בעבירה פלילית

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את התיקון ל"חוק יסוד: הממשלה", הנוגע לביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינויי שרים, המכונה גם "חוק דרעי 2" - שאמור להחזיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקידו כשר.

לפי הצעת החוק, בית המשפט - לרבות בג"ץ - לא יוכל להביע ביקורת שיפוטית בכל הקשור למינוי שרים וזהותם. המטרה היא כאמור להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לתפקיד לשר, לאחר שבג"ץ קבע כי המינוי שלו לא סביר בגלל שהורשע פעם נוספת בעבירה פלילית.

על-פי ההצעה, ראש הסיעה הגדולה באופוזיציה יתאפשר לדרוש הצבעה נפרדת לאישור של עד רבע מהשרים המיועדים, אם לדעתו קיים ספק בדבר עמידתם בתנאים שנקבעו. ראש הממשלה והשר המיועד יהיו רשאים להשיב והכנסת תצביע מיד על כל אחד מהמיועדים להיות שרים עליהם דרש להצביע יו"ר האופוזיציה. אם והחליטה הכנסת לאשר את בקשתו של ראש האופוזיציה, לא יתמנה אותו אדם לשר, אף אם הביעה הכנסת אמון בממשלה שהתייצבה בפניה.

Whatsapp Image 2023 02 28 At 0
מליאת הכנסת | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

הכנסת תהיה רשאית להעביר שר מכוהנתו לפי המלצת ועדת הכנסת, לפי דרישה של לפחות 40 ח"כים, ורוב במליאת הכנסת. אם העבירה הכנסת שר מכהונתו, לא יתמנה אותו אדם לשר או לסגן שר בתקופת כהונתה של אותה כנסת.יודגש כי האמור לא יחול על ראש הממשלה ועל ראש הממשלה החלופי.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה גיל לימון מתח ביקורת על הצעת החוק: "תאפשר קבלת כספים בגין תקפידו כעובד ציבור. התיקון הזה לא משווה את עובד הציבור לאדם מן השורה אלא שם את עובד הציבור מעל האזרח. כל עובד ציבור יוכל לקבל, זה כולל חיילים, שוטרים, בעלי משרות במועצות, קופות חולים. זה חל על עשרות אלפי עובדי ציבור. אימוץ הצעת החוק יכולה להביא לכך שפעילות שכיום פלילית תהיה חוקית. ההצעה היא פתח לשחיתות שלטונית. ההצעה תביא לפגיעה של ממש בטוהר המידות הציבורי".