סמוטריץ': "אמ"ן הסתיר מהדרג המדיני את מעורבות אונר"א בטבח"

שר האוצר האשים את אגף המודיעין בהסתרת המידע על אונר"א שלא הגיע לידי הדרג המדיני בזמן אמת. הסיבה, לטענתו: "בשל רצונו של אמ"ן בהמשך פעילותה של אונר"א ברצועה". עוד האשים השר: "אירוע אסטרטגי שנועד להשליך על מימוש מטרות המלחמה"

השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ האשים היום (ראשון) את אגף המודיעין וצה"ל על הסתרת המידע על מעורבות אונר"א בטבח ב-7 באוקטובר "בשל רצונו של אמ"ן בהמשך פעילותה של אונר"א ברצועה". בפנייה לראש הממשלה נתניהו ולשר הביטחון גלנט, סמוטריץ' ביקש לבדוק את הסתרת המידע על אונר"א מהדרג המדיני בשורה של דיוני קבינט.

שר האוצר סמוטריץ׳ כתב בפנייתו: "מתחקיר שפורסם בניו יורק טיימס עולה לכאורה כי המידע על מעורבות עובדי אונר"א בטבח שביצע חמאס באזרחי ישראל בשמחת תורה הגיע 'במקרה' לידיעת ארה"ב דרך דיווח של מנכ"ל אונר"א שקיבל את המידע 'בטעות' מאיש משרד החוץ הישראלי, שקיבל אף הוא את המידע 'בטעות' מגורמי אמ"ן. בתחקיר נטען כי בצה"ל פתחו בתחקיר בכדי לבחון איך המידע 'דלף' וכלל לא משוכנעים שנכון להביא להפסקת פעילותו של הארגון למרות מעורבותו בטרור".

"בין השורות בתחקיר עולה כי המידע על מעורבות עובדי אונר"א בטבח קיים בצה"ל כבר זמן רב, וכך גם מידע רב על על מעורבות הארגון, אנשיו ומתקניו בלחימה נגד צה"ל בעזה", הוסיף סמוטריץ', "למרות זאת, המידע האמור לא נמסר לקבינט המדיני ביטחוני בזמן אמת ונודע לכולנו רק בימים האחרונים וסביב השהיית תקציבי המדינות התורמות לאונר"א".

משאית אונר"א במעבר רפיח
משאית אונר"א במעבר רפיח | צילום: רויטרס

עוד כתב שר האוצר: "ככל שאכן המידע כאמור היה בידי אמ"ן והוסתר מהדרג המדיני בשל רצונו של אמ"ן בהמשך פעילותה של אונר"א ברצועה ובשל החשש שמידע כאמור יביא להחלטה מדינית לפעול להפסקת פעילותה של אונר"א, הרי מדובר באירוע חמור מאוד. אין מדובר במידע שולי וברכיב מדיניות שולי אלא באירוע אסטרטגי שיש בו בכדי להשליך על מימוש מטרות המלחמה כפי שהוגדרו על-ידי הקבינט, ובראשן השמדת היכולות השלטוניות והאזרחיות של חמאס - מטרה שהמשך פעילותה של אונר"א והעברת סיוע הומניטרי דרכה לחמאס חותרת תחתיה באופן מובהק".

ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה
ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו הגישה הצעת חוק חדשה שתגדיר את אונר"א כארגון טרור. מטעמה של ח"כ יוליה מלינובסקי נמסר: "הגיע הזמן להגדיר את אונר"א כארגון טרור. ההגדרה היא לא רק סמלית לאור השתתפות עובדיה באופן אקטיבי בחטיפה, אונס ורצח ב-7 באוקטובר, אלא גם תעצור במישרין ובעקיפין את פעילותה באזור ודיני העונשין של מדינת ישראל יחולו על הארגון, ומעל הכל - הסיוע ההומניטרי לא ישלח ישירות כפי שהיה עד כה לאונר"א שמתפקדת כשלוחה של חמאס".