לאחר ההפגנה: ביקורת ואכזבה בבית הנשיא מדברי לוין

יממה לאחר הפגנת התמיכה במהפכה המשפטית שהתקיימה בירושלים ובבית הנשיא התאכזבו מדבריו הקשים של שר המשפטים. בבית הנשיא סבורים שנסיונו להאשים את האופוזיציה כי היא מסרבת לכל דבר בהידברות אינו נכון. במקביל, בקואליציה שוקלים כיצד להתקדם בהידברות - ולהביא הישגים

זמן צפייה: 05:31

כיממה לאחר הפגנת התמיכה במהפכה המשפטית שהתקיימה בירושלים, בבית הנשיא נשמעו היום (שישי) מאוכזבים מההתבטאויות נגד בית המשפט העליון. תחושת אי נוחות קשה עלתה מנאומי השרים ובראשם דבריו של שר המשפטים יריב לוין - כך נשמעת שם הביקורת המנומסת אך ברורה. במקביל, בקואליציה שוקלים את המשך צעדיהם בהידברות.

בבית הנשיא שמעו אמש את האמירה של לוין בדבר הצורך לייצר הסכמות, אך סבורים שגם בקואליציה יודעים שהמציאות שונה לגמרי מהטענה של לוין כאילו האופוזיציה מסרבת לכל פשרה. המסר שיוצא מהמקום שבו מתנהל המשא ומתן הוא המלצה חמה לצדדים להימנע מאמירות קשות כאלה.

Whatsapp Image 2023 04 28 At 1
''הפגנת המיליון'' בירושלים | צילום: פלאש 90

במשא ומתן בבית הנשיא, למרות החשדנות, יש ניסיון אמיתי למצות את התהליך - בעיקר מצד בית הנשיא. ישנן הסכמות על דברים כמו לדוגמה הצורך לעגן בחקיקה זכויות פרט והצורך לתת לחוקי יסוד מעמד יותר משמעותי מחוקים רגילים. על הדרך - לחוקק ב-4 קריאות, חקיקה בכנסת עוקבת או רוב גדול יותר - עוד לא הוחלט. בשורה התחתונה ההערכות הן שכולם מבינים שמה שהקואליציה הביאה, גם בגרסה המרוככת, כבר לא יקרה.

בעקבות כך, בקואליציה שוקלים כעת רעיון להביא איזשהו הישג - פסילת חוקים, עילת הסבירות או משהו אחר - רק כדי לא לצאת בידיים ריקות. על הוועדה לבחירת שופטים ככל הנראה לא יהיו פשרות. כעת השאלה היא האם האופוזיציה תהיה מוכנה להעביר כפשרה מהלך אחד אך שם חוששים משיטת הסלמי, כלומר שהקואליציה תעביר את החוקים בחלקים קטנים.

הפגישה בבית הנשיא
הפגישה בבית הנשיא | צילום: קובי גדעון/ לע״מ

ההערכות הן שיש פער בין מה שאמר לוין בהפגנה ואיך שהוא אמר זאת לבין מה שהוא מכוון אליו בפועל. לוין ככל הנראה מבין שנתניהו כבר לא באותה הדעה בעניין המהפכה המשפטית - הוא לא מעונין בזה ומתמקד בשיפור המצב בסקרים. לוין ניסה להאשים את האופוזיציה שהם לא מסכימים לכלום ופוגעים במו"מ אבל גם מתגובת בית הנשיא ניכר שזה לא באמת נכון.

נתניהו הסתייג מההפגנה אתמול, הוא לא קידם אותה כמו שיכל וכפי שעשה בפעמים קודמות. עם זאת, הוא עקב אחרי ההתפתחויות, הארגון, התכנון והמספרים. הוא אמנם לא הגיע בעצמו אך הוציא הודעת תמיכה ותודה למפגינים.

Whatsapp Image 2023 04 11 At 0
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר היום,  כתב יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בחשבון הטוויטר שלו כי האמירות של חברי הקואליציה אמש כי "דווקא בסוף השבוע הקדוש הזה, בחרו אתמול חברי קואליציה ובראשם שר המשפטים להסית ולשקר, להפריד ולפלג".

"האמירות השקריות ומשולחות הרסן של לוין נגד בג"ץ מעוררות מחשבות קשות על היכולת להגיע להסכמות בשיחות בבית הנשיא, הסכמות שנחוצות כל כך לעם ישראל בעת הזו. בלתי נתפס בעיני שבמדינת ישראל דורכים אנשים על פוסטר עם דמויותיהם של שופטי בג"ץ והיועמ"שית. במדינת ישראל, שיש לה מוסדות משפט מפוארים וחזקים - שר המשפטים לא יכול להסית נגד שופטים. אפשר לבקר - אסור להסית. וכששר המשפטים משתלח באופן חסר רסן ומאשים את בג"ץ בהפקרת חיילי צה"ל - זו חרפה. כמי שכיהן כשר ביטחון ורמטכ"ל אני קובע שמערכת המשפט מסייעת רבות ביישום מדיניות הביטחון שלנו".