הסיכויים להסכמה קטנים: הרצוג צפוי להציג מתווה פשרה שונה

טיוטת הנשיא לפשרה במהפכה המשפטית נדחתה במהירות על-ידי שני הצדדים. כעת, הרצוג, שכבר הודיע שזו לא התוכנית הסופית שלו, עובד על מתווה שונה - שיהיה מוצא אחרון. עם זאת, הסיכויים שיתקבל נמוכים

זמן צפייה: 06:11

לאחר הצגת טיוטת פשרת הנשיא ב"ידיעות אחרונות", נשיא המדינה המדינה יצחק הרצוג צפוי להציג בהמשך תוכנית שונה כמוצא אחרון, כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית. הפשרות שהוצגו בתוכנית הזו אינן מקובלות על שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

כשברקע בכנסת ממשיכים עם תוכנית המהפכה המשפטית, ובקרב הציבור נשמעות עוד ועוד קריאות נגד המהלך ואיומים בסרבנות, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך ללחוץ על לוין להתגמש. נתניהו, על פי ההערכות, מעוניין בפשרה אך ללא תוצאות משמעותיות.

לוין דחה את הפשרה בעיקר בגלל סעיף הוועדה למינוי שופטים. השר לא מוכן להתפשר על שליטה של הקואליציה בוועדה ומעוניין ברוב אוטומטי בבחירת השופטים. ככל הנראה, אם לא תהיה פריצת דרך בתחום זה בקרוב, הנשיא צפוי לפרסם תוכנית אחרת, שונה מעט. ההערכה היא שהנשיא יציג את התוכנית לפוליטיקאים ולציבור במטרה להביא לפשרה - ואם המהלך לא יצלח הוא ישאיר את הוויכוח לפוליטיקאים.

Whatsapp Image 2023 02 21 At 0
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מובילי המחאה נגד התוכנית המשפטית דחו את התוכנית שפורסמה הבוקר, ובעקבותיהם גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. ההערכה היא כי מפלגות הקואליציה לא היו מאמצות את הפשרה כפי שהוצגה וייתכן כי אימוץ המתווה היה יכול להיות צעד משמעותי מצד האופוזיציה.

עוד בנוגע לפשרה, קיימת עדיין אפשרות בהמשך, שראש הממשלה יקפיא את המהלכים ויקים ועדה שתוביל למתווה חדש. מי שצפוי לעמוד בראש ועדה כזאת הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס, שעד כה לא הביא דעתו בעניין החקיקה.

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

הבוקר, נמסרה הודעה מטעמו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט ובה עמדתו בנוגע לדיווחים על מתווה הנשיא לפשרה. "הכיוון המסתמן של מתווה הנשיא נראה מאוזן וטוב", מסר בנט, ויש לאמץ אותו. כאשר דיברתי בעבר על סכנת חורבן-הבית-מבפנים בפעם השלישית, היו כאלה שחשבו שאני מגזים. היום כולם כבר מרגישים את הסכנה".

"לכן ראוי ששני הצדדים יגלו מנהיגות, יבינו שחייבים להתפשר, ויאמצו את המתווה, כדי למנוע מלחמת אחים. במגילת אסתר, כמו היום, אויבנו ניסו לנצל פיצול פנימי בעם שלנו, על מנת לפגוע בנו. כמו אז, כך היום, לא נאפשר זאת".