למה שר הביטחון לא הצטרף לביקורת של בנט ולפיד? • פרשנות

בביקורת שמתחו, במשותף, שר החוץ וראש הממשלה על הממשל האמריקני בולט בחסרונו קולו של גנץ, שממשיך להסתייג ממהלכים לעומתיים של בנט כלפי ארה"ב. במקביל, גורמים בירושלים מקווים שלחץ פנים-אמריקני יביא לשינוי בהחלטה הבעייתית לישראל

נפתלי בנט ובני גנץ
נפתלי בנט ובני גנץ | צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד שיתפו את שר הביטחון בני גנץ בהחלטה על הצעד הלא שגרתי של פרסום ההודעה הקשה נגד ממשל ביידן. לשאלה מדוע גנץ לא חתום גם הוא על ההודעה, נשמעת בעיקר התחמקות. גנץ סירב להתייחס גם לשאלה מפורשת האם סרב לחתום על ההודעה, כך שלכל הפחות, אפשר להבין שגנץ בחר להימנע מלקיחת חלק במהלך.

זו לא הפעם הראשונה שגנץ מסתייג ממהלכים לעומתיים של בנט כלפי ארצות הברית בנושא האיראני. עם זאת, הפעם לפיד הצטרף לקו של ראש הממשלה,ושר הביטחון שוב לא נמצא באותו מקום, מבחינת צורת הביטוי למחאה הישראלית ומידת הפומביות שהוחלט לתת לה.

כמובן שביחס לעניין עצמו שר הביטחון מוטרד מאוד מההחלטה המסתמנת - להוציא את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור - וסבור שיש לפעול נגדה. אגב, בהסכם הגרעין הראשון, משמרות המהפכה כארגון לא היו חלק מהסנקציות. הכנסת הארגון כולו (ולא אישים מסוימים בתוכו) לרשימה השחורה נעשתה על ידי טראמפ, לבקשת נתניהו, ב-2019 - לאחר היציאה מהסכם הגרעין וכחלק ממדיניות הלחץ על טהרן.

גורמים בירושלים מקווים היום שעל רקע בחירות האמצע המתקרבות בארה"ב, לחץ פוליטי משולב של רפובליקנים ושל חלקים לא-מבוטלים מהפוליטקאים הדמוקרטים שדוגלים בקו קשוח מול איראן - יביא לשינוי בהחלטה המסתמנת של צמרת ממשל ביידן.

בבית הלבן ובמחלקת המדינה ניסו להרגיע את ישראל בימים האחרונים ואמרו שאמריקה תדע לוודא שהאישים בתוך משמרות המהפכה שעסוקים בטרור ישארו חסומים ומוקצים (בישראל לא מצליחים להבין כיצד). בכלל, בישראל זועמים על עצם המחשבה בארצות הברית לעשות הבחנה בין אגפים ואנשים בתוך ארגון שכל מהותו הוא טרור וערעור היציבות במזרח התיכון.