בני גנץ על הרוטציה: "הציבור מעריך שותפות ועמידה בהסכמים"

שלושה ימים לפני יום הבוחר, הגיעו ראשי המפלגות לריאיון בהמטה המרכזי בשיטת "הכיסא החם". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן: "אם גנץ יישב עם החרדים - אני לא אשב איתו"

זמן צפייה: 58:30

ישראל בוחרת: שלושה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-22, כל ראשי המפלגות הגיעו הערב (שבת) לאולפן "המטה המרכזי" והעניקו ריאיון לאילה חסון - ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, יו"ר ימינה איילת שקד, יו"ר העבודה עמיר פרץ, יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ויו"ר ש"ס אריה דרעי.

בני גנץ: "לא נחזור לגבולות 67'"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס להצהרת ראש הממשלה נתניהו מוקדם יותר השבוע כי יספח את בקעת הירדן. "אנחנו מחזיקים את בקעת הירדן תחת אחריות מדינת ישראל בכל תרחיש מדיני, הכל כפוף להסדרה שנעשה – לא בצורה חד צדדית", אמר. "כבר אמרתי ואני חוזר: בקעת הירדן, גושי התיישבות, ירושלים מאוחדת, אנחנו לא חוזרים לקווי 67'. אין שום דבר חד צדדי, וכשיגיע הזמן להכרעה אחזיר את זה לעם להכרעה קונקרטית. יש לנו תשעה מיליון אזרחים, לא כדאי להוסיף עוד שניים שלא קשורים אלינו".

גנץ התייחס גם לסקרים שצופים למפלגתו עלייה של 30% בקלפי אם תבוטל הרוטציה בינו לבין יאיר לפיד. "אני שומע על הסקרים מהתקשורת, הציבור מעריך את המסגרת שיצרנו, והוא מעריך שותפות ועמידה בהסכמים. אנחנו מגישים את עצמנו כמפלגת כחול לבן, שלמה, גדולה ומגוונת שיודעת לשוחח ולהתווכח – ובסוף להגיע להסכמות ולהתקדם קדימה".

בצל כהונתו בת העשור של ראש הממשלה נתניהו, התייחס גנץ גם לאפשרות להגביל את כהונת ראש הממשלה. "אני ישבתי כבר באופוזיציה פעם אחת, שלושה וחצי שבועות טובים", אמר. "הצעת החוק הראשונה שלי הייתה הגבלת כהונת ראש הממשלה. אני אומר מראש: אנחנו חייבים להגביל את כהונת ראש הממשלה. מה שקורה כרגע זה תוצאה של הדבר הזה שנתניהו הבטיח להגביל כהונה, ולא עשה את מה שהוא אמר שיעשה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2132' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר כחול לבן בני גנץ' kid='1_2dl9jh0n' duration='30'']

ניצן הורוביץ: "גנץ שותה את הערכים שלנו"

יו"ר מפלגת המחנה הדמוקרטי, ניצן הורוביץ, דיבר על החיבור עם מפלגתו של אהוד ברק וטען כי האיחוד מרחיב את הקהל אליו פונה המפלגה. "ברק מביא קהלים אחרים שלא היו בעבר במרצ. אני רואה איך הוא מתקבל, אני מסתובב איתו הרבה. אוהבים אותו, בעיקר קהלים מבוגרים יותר שזוכרים את היציאה מלבנון", אמר הורוביץ, והתייחס לפרשיית ג'פרי אפשטיין, עבריין המין שהיה בקשרים עסקיים עם ראש הממשלה לשעבר. "לגבי כל הפרשיות: מרבים לשאול אבל מתבלבלים, מי שצריך לתת תשובות על חשדות ועל אישומים זה ראש הממשלה. נגד ברק אין אפילו שאילתא או בקשה להבהרה".

הורוביץ התייחס גם לקמפיין "שתיית" הקולות של יו"ר מפלגת כחול-לבן, בני גנץ, שטוען כי המפלגה הגדולה ביותר היא שתרכיב את הממשלה. "את מי בני גנץ שותה? את הערכים שלנו. הוא לוקח את המצביעים שלנו כדי ללכת לליכוד", אמר. "איך זה שגנץ, הדבר היחיד שהוא מדבר עליו בבחירות האלו – זה ממשלה עם הליכוד, ואפילו עם ביבי ברוטציה? איזה שינוי יש פה? ככל שנהיה חזקים יותר נוכל להבטיח שכחול לבן תהיה בצד שלנו, והממשלה הבאה תהיה על בסיס מרכז-שמאל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2126' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ' kid='1_i8d4xpiv' duration='25'']

עמיר פרץ: "נתניהו רואה את התורים בנתב"ג, אני רואה את התורים בביטוח לאומי"

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ התייחס לחיבור השנוי במחלוקת עם אורלי לוי-אבקסיס, שהעלה ביקורת לגבי עברה במפלגת ישראל ביתנו. "אני ואורלי לוי בחרנו להקים כיפת ברזל חברתית", הסביר. "אם היינו חוברים לאהוד ברק – היינו לוקחים קולות לכחול-לבן, וזה משחק סכום אפס. היום בכל בדיקה של המנדטים שלנו – שלושה מתוך השישה באים מהימין. אחרים הלכו למקומות אחרים, נקווה שיחזרו".

"אנחנו לא נשב עם נתניהו, ולא ננהל איתו משא ומתן", חזר פרץ על הבטחת מפלגתו. "כל האג'נדה שלנו נוגעת לקשישים, לזוגות צעירים ולשכר המינימום. לי יש ראייה שונה מבנימין נתניהו, כשהוא רואה את התורים בנתב"ג – אני רואה את התורים בביטוח לאומי".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2124' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר העבודה עמיר פרץ ' kid='1_8p8fb7i4' duration='37'']

איתמר בן גביר: "נגרור את הממשלה ימינה"

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, התייחס לסקרים האחרונים בהם מפלגתו עוברת את אחוז החסימה, ולקמפיין האחרון של נתניהו שקרא לא להצביע למפלגתו. "יש לנו שניים וחצי-שלושה מנדטים שהם ה'בייס' שלנו, שלא יצביעו לשקד או נתניהו", אמר. "ההיגיון הפשוט שמי שרוצה ממשלת ימין, אתמול היינו ארבעה מנדטים. אם אנחנו עוד רבע מנדט, חצי מנדט, לא צריך לקלקל לנו. יש פסטיבל של אנשי ליכוד, שרוצים לעשות ממשלה עם גנץ ועמיר פרץ. אני אכריח את כולם לא רק לברבר אלא באמת לעשות. אם ניכנס אנחנו נגרור אותם ימינה".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2128' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר עוצמה יהודית איתמן בן גביר' kid='1_iaf87uk2' duration='43'']

איילת שקד: "נשקול את חוק החסינות ונכריע לטובת ישראל"

יו"ר ימינה, איילת שקד, הביעה דאגה לגבי מצב מפלגתה העולה מהסקרים האחרונים. "המצב לא פשוט. אנחנו צריכים הרבה מנדטים כדי שנתניהו יכניס אותנו לקואליציה וכדי שתהיה ממשלת ימין אמיתית", אמרה. "תמיד הליכוד עולה בכמה מנדטים ממה שהוא מקבל בסקרים האחרונים ואנחנו תמיד יורדים. שבעה-שמונה מנדטים בסקרים יכולים להיגמר בחמישה-שישה בתוצאות האמת".

שרת המשפטים לשעבר התייחסה גם לנושא חוק החסינות העומד על הפרק מאז הסיבוב הקודם של הבחירות, ואמרה: "אם נגיע לנקודה הזאת נשקול את כל השיקולים ונכריע לטובת מדינת ישראל. בין השיקולים זה גם יציבות והמצב המדיני וההחלטה של היועץ המשפטי. נקרא את העובדות ואז נחליט".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2127' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר ימינה איילת שקד ' kid='1_1u969517' duration='44'']

איימן עודה: "רוצים שלום שיביא ביטחון ושגשוג כלכלי"

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, התייחס לתרחיש ממשלת האחדות, וטען כי מדובר בהזדמנות חסרת תקדים עבור מפלגתו. "גנץ יבחר להיות ראש ממשלת אחדות לאומית, אבל זאת הזדמנות. נהיה בפעם הראשונה בראשות האופוזיציה, וערבי יהיה בראש האופוזיציה. שיתחילו להתרגל", אמר. "זאת עמדה מאוד מעניינת, לדבר אחרי ראש הממשלה, נקבל פגישות עם מנהיגי מדינות, וגם נקבל תדריך ביטחוני. זאת עמדה חסרת תקדים להיות בה. השפענו מהאופוזיציה, ומהעמדה הזאת נשפיע יותר".

עודה התייחס גם להצהרתו של נתניהו מוקדם יותר השבוע, שהודיע כי לאחר הבחירות יספח את בקעת הירדן. "יש פה שני עמים וצריך לשאול את עצמינו איך הם יחיו ביחד. האם עם אחד יהיה נתין של עם אחר לנצח נצחים, או שצריך לכבד את הזכויות הלאומיות של שני העמים", אמר. "מי שרוצה להפקיע אדמות של פלסטינים ולמנוע הקמה של מדינה פלסטינית, הוא רוצה שהפלסטינים יישארו נתינים לנצח נצחים. זה לא יקרה ולא יביא שלום. אנחנו רוצים שלום שיקרב בין שני העמים שיביא גם ביטחון ושגשוג כלכלי".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2131' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ' kid='1_hbq81hgu' duration='39'']

אביגדור ליברמן: "לא אכהן כראש ממשלה ברוטציה"

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן עסק בתרחיש ממשלת האחדות, אותה הוא טוען כי יכפה על נתניהו וגנץ לאחר הבחירות. "הכרתי שני יהודים טובים, שלא אהבו זה את זה. לאחד קראו שמעון פרס ולשני יצחק שמיר, כשראו שאין ברירה הקימו ממשלת אחדות", אמר. "במקרה שיהיה תיקו במנדטים בין נתניהו לגנץ, אני אמליץ על הראשון שיתחייב לממשלה לאומית-ליברלית רחבה. אם גנץ יישב עם החרדים, לא אשב איתו. אנחנו יכולים להמליץ על אחד מהשניים לנשיא, או לא להמליץ בכלל".

"אני ללא ספק ארצה לחזור למשרד הביטחון", אמר ליברמן על שאיפותיו לכנסת ה-22, והתייחס לתרחיש שהועלה בו יכהן בעצמו כראש הממשלה ברוטציה עם אחת המפלגות הגדולות. "אני לא אקיים שום רוטציה. אסור שבן אדם שאין לו לפחות 24 מנדטים יהיה ראש הממשלה. זה גרעין שליטה מינימלי שאתה חייב, כדי להקים ממשלה פונקציונלית".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2129' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן' kid='1_i2ino9t1' duration='47'']

אריה דרעי: "יוצאים למשאל עם על צביון המדינה"

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, דיבר על הנושא שהפך להיות לב מערכת הבחירות הנוכחית – יחס המדינה לדת ולמוסדותיה. "בבחירות הקודמות הייתי מתוח כי הייתי פחדתי שש"ס לא יעברו את אחוז החסימה, היום אני מודאג כי ביום שלישי אנחנו יוצאים למשאל עם על הצביון היהודי של מדינת ישראל", אמר. "גנץ כבר הכריז שהוא רוצה ממשלה חילונית. ליברמן ושפיר והורוביץ לא ימליצו עליו לנשיא בלי שהוא יתחייב לממשלה חילונית".

דרעי התייחס גם לשותפות ארוכת השנים שנרקמה בינו לבין יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן – שהתפרקה כאשר הודיע האחרון כי לא יישב עוד בממשלה עם מפלגות חרדיות. "אין שום דבר אישי ביני לבין ליברמן. הוא אדם שמסית ופוגע ולוקח את הדברים הכי חשובים לי, מזלזל בהם ומדבר בהסתה נוראית", אמר והוסיף: "הוא היה שותף שלי שלושים שנה. עבדנו ביחד כדי שמשה ליאון יהיה ראש העיר. היום אני שומע אותו עושה קמפיין ופונה לתושבי ירושלים ומזהיר מפני התחרדות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-elections-2019-20190914-2123' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר ש"ס אריה דרעי ' kid='1_ix570umv' duration='83'']