שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

ע"פ מתווה טראמפ, י-ם תישאר בירתה המאוחדת של ישראל אך תוקם בירה פלס' במזרח העיר. יתאפשרו חילופי שטחים במשולש והמשכיות טריטוריאלית במדינה המתוכננת - אם תתנער מטרור, וחמאס יתפרק מנשקו

החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ
החלוקה על פי תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חשף הערב (שלישי) את עיקרי תוכנית השלום האמריקנית במסיבת עיתונאים בוושינגטון. התוכנית המוצעת כוללת כינון של שתי מדינות - ישראלית, ומדינה פלסטינית עתידית - כאשר ירושלים תישאר בירתה הלא מחולקת של ישראל. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית תוקם במזרח ירושלים, שם תוצב גם שגרירות אמריקנית.

תוכנית השלום: המסמך המלא

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

על פי התוכנית, ארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית על חלק גדול משטחי הגדה המערבית, בקעת הירדן וחלקים מסוימים ממזרח ירושלים. לדברי טראמפ, אף ישראלי או פלסטיני לא יגורש מביתו. עם זאת, ישראל תתחייב להקפאה מסוימת של הבנייה ושימור הסטטוס קוו לארבע שנים.

התוכנית מבטיחה גם רצף טריטוריאלי במדינה הפלסטינית, אך זאת בתנאי שהפלסטינים יתנערו מטרור ויצטרכו לעמוד בכמה מבחנים: שמירה על זכויות אדם, הכרה במדינה יהודית, פירוק חמאס מנשקו ופירוז רצועת עזה, ביטול זכות השיבה לישראל, פעולה אקטיבית נגד הטרור, שמירה על ביטחון ישראל והכרה בגבולותיה. כמו כן, על מנת לקיים את הרצף הטריטוריאלי, תיבנה מנהרה שתחבר בין רצועת עזה ליהודה ושומרון.

הנשיא האמריקני הקציב פרק זמן של ארבע שנים, במהלכן יוכלו הפלסטינים ללמוד את פרטי התוכנית, לנהל משא ומתן עם ישראל ולהביא לכינון המדינה הפלסטינית - שבה יושקעו 50 מיליארד דולרים.

בנוסף כוללת התוכנית אפשרות לחילופי שטחים בהסכמה במשולש - לראשונה, ארה"ב מדברת על חילופי שטחים מאוכלסים, אבל רק במסגרת חידוש מו"מ.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

המפה מחלקת את יהודה ושומרון לשלושה פלחים: 30% מהגדה המערבית, הכוללים את בקעת הירדן וכל היישובים הישראליים והכבישים המובילים אליהם, יוכרו  כנתונים לריבונות ישראלית. 40% מהגדה המערבית – שטחי A ו-B כיום – יישארו פלסטיניים.  30% מהשטח - כיום שטחי C - יישארו בהקפאה; לא תותר בנייה בהם לא לישראלים ולא לפסטינים.

בירושלים, השטחים שממזרח לגדר ההפרדה ומחוצה לה יהיו פלסטיניים, ואלו שממערב - ישראליים. שטח חולות חלוצה שבנגב, מדרום מזרח לרצועת עה – יוקצה לפלסטינים ויסופח לרצועת עזה, אם תוקם מדינה פלסטינית.

עיקרי תוכנית השלום
עיקרי תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

התוכנית המוצעת, כאמור, כוללת כינון של שתי מדינות, כאשר בירת ישראל תישאר ירושלים הלא המחולקת. עם זאת, בירת המדינה הפלסטינית העתידית תוקם במזרח ירושלים, שם, לדברי טראמפ, תוצב שגרירות אמריקנית. גבולות הבירה הפלסטינית יהיו בשלוש שכונות שמעבר לגדר ההפרדה – כפר עקב, שועפט המזרחית ואבו דיס.